Vad är det egentligen som skiljer? Är det bara avsaknandet av katt? Har hört någonstans att det även är andra kolvar..
Någon som Vet?
XU9J4 vs XU9J4Z?
Högre komp(andra kolvar)
Ena kamdrevet är lite annorlunda så kamtiderna är inte riktigt samma, men kammarna är samma.
Det är väl de viktigare skillnaderna.
Finns 158hk maskin både med och utan kat.
Anledningen till att kamtiderna är föskjutna på J4Z är för att kompensera för den lägre statiska kompressionen, förskjuter du kamtiderna något höjs istället den dynamiska kompressionen.
Men J4Z är GRAVT handikappad pga sitt något för låga kompförhållande i jämförelse med kamtiderna.
Mellanvarvsvridet som "får skit" för det.
Högre komp är a och o för att nå vidare uppåt med andra ord.
Ena kamdrevet är lite annorlunda så kamtiderna är inte riktigt samma, men kammarna är samma.
Det är väl de viktigare skillnaderna.
Finns 158hk maskin både med och utan kat.
Anledningen till att kamtiderna är föskjutna på J4Z är för att kompensera för den lägre statiska kompressionen, förskjuter du kamtiderna något höjs istället den dynamiska kompressionen.
Men J4Z är GRAVT handikappad pga sitt något för låga kompförhållande i jämförelse med kamtiderna.
Mellanvarvsvridet som "får skit" för det.
Högre komp är a och o för att nå vidare uppåt med andra ord.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
snillet hann före
jag läste fel på modellinfon
xu är för mesar tu is the sheet 
jag läste fel på modellinfon
Last edited by Peder on Tue Sep 28, 2010 21:11, edited 2 times in total.
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Hittade svar på min egna fråga.
http://www.taylor-eng.com/xu9j4/16v_overview.html
EDIT: Oj, här gick det undan! Tack för det utförliga svaret Snillet!
Peder: Nu är du ute och cyklar lite tror jag eller så hänger jag inte med.
Båda är 16v, XU9J4 är vad 16ventilaren hette i utlandet.
Motorn mår bara bättre av andra kolvar m.a.o, inget som behöver justeras eller så?
http://www.taylor-eng.com/xu9j4/16v_overview.html
EDIT: Oj, här gick det undan! Tack för det utförliga svaret Snillet!
Peder: Nu är du ute och cyklar lite tror jag eller så hänger jag inte med.
Motorn mår bara bättre av andra kolvar m.a.o, inget som behöver justeras eller så?
Last edited by pät on Tue Sep 28, 2010 21:11, edited 1 time in total.
Är det lätt/relativt billigt att trimma en J4? Något enkelt knep som gör mycket alltså?
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Rx37 wrote:Är det lätt/relativt billigt att trimma en J4? Något enkelt knep som gör mycket alltså?
Relativt enkelt har jag hört. Större spjällhus, även avskärmat öppet luftfilter verkar göra skillnad, är rätt restriktivt original. 2,5" avgas hela vägen verkar göra en viss skillnad. Mer än så vet jag inte.
Sen är det ju det där med högre kompression om man vill göra det jobbigare för sig.
pät wrote:Rx37 wrote:Är det lätt/relativt billigt att trimma en J4? Något enkelt knep som gör mycket alltså?
Relativt enkelt har jag hört. Större spjällhus, även avskärmat öppet luftfilter verkar göra skillnad, är rätt restriktivt original. 2,5" avgas hela vägen verkar göra en viss skillnad. Mer än så vet jag inte.![]()
Sen är det ju det där med högre kompression om man vill göra det jobbigare för sig.
Det där ger inte särskilt mycket. Skulle vilja påstå att det inte finns något enkelt och billigt sätt att få 10hk extra utan att öppna motorn.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.