Claes B wrote:Spelar ingen roll vilken färg det är på glykolen. Se till att du häller i nåt som uppfyller kraven i instruktionsboken bara.
Detta gäller bara om du har tömt systemet helt och spolat rent det. Det som är viktigt är att man inte blandar blå och röd glykol. De kan reagera med varandra och bilda små klumpar och det vill man inte ha i motorns kylkanaler.
Är det blå glykol i - häll i blå.
Är det röd glykol i - häll i röd.
Claes B wrote:Spelar ingen roll vilken färg det är på glykolen. Se till att du häller i nåt som uppfyller kraven i instruktionsboken bara.
Detta gäller bara om du har tömt systemet helt och spolat rent det. Det som är viktigt är att man inte blandar blå och röd glykol. De kan reagera med varandra och bilda små klumpar och det vill man inte ha i motorns kylkanaler. Är det blå glykol i - häll i blå. Är det röd glykol i - häll i röd.
Okej, hade röd i gamla bilen, så tog det som var kvar tillfälligt.. men dags att göra det seriöst, då det även läcker vid termostathuset, packingsmassan hann torka till sig
Vad är de för bult som håller fast spindelleden i själva spindeln? Nån speciell hållfasthet? De jag undrar är storlek och längd annars. Slängde dit nått skit jag hitta på verkstan när jag skruva med de för ett par veckor sen ty den andra gick av och jag behövde bilen helt enkelt. Tänkte ta tag i de nu o köpa ny imorn och eftersom bilen står åt H-vete långt bort tänkte jag höra om nån hade koll så ja slipper åka o mäta o sen åka o köpa
En 309 gti av årsmodell 90 är de för övrigt
Nu
207 GT 1,6 Hdi -07
309 GTI -90
Förr
Volvo 740 kombi -92 (såld med 11000 mil på mätarn)
309 XS -89 (såld)(nu mera skrotad)
Saab 900 (Skrotad)
Renault 5 -87 (Skrotad)
Nissan Micra -92 (såld)
Detta gäller bara om du har tömt systemet helt och spolat rent det. Det som är viktigt är att man inte blandar blå och röd glykol. De kan reagera med varandra och bilda små klumpar och det vill man inte ha i motorns kylkanaler. Är det blå glykol i - häll i blå. Är det röd glykol i - häll i röd.
Nej givetvis ska man inte blanda de olika typerna som finns. Men vid nyfyllning spelar det ingen roll vilken färg den har. Om jag inte har helt fel så finns det röd, blå och grön glykol av båda typerna. Så färgen spelar ingen roll, men det är givetvis dumt att blanda dem.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Har varit uppe förr. http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Main bearing är väl ramlager och big end bearing är väl vevlager.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R-Gubbe wrote:Main bearing är väl ramlager och big end bearing är väl vevlager.
Exakt så är det ja
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
hedis wrote:Har för mig att grön är blandbar med både röd och blå.
Tyvärr är det inte så enkelt, ivf. etylenglykol (den giftiga) finns i alla tre färgerna, inga problem att blanda således. Propylenglykol finns som blå och jag tror att den finns som röd med. Har varit uppe förr. http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
Vilka diskussioner man haft med folk om detta när man jobbade på Mekonomen. Usch
hedis wrote:Har för mig att grön är blandbar med både röd och blå.
Tyvärr är det inte så enkelt, ivf. etylenglykol (den giftiga) finns i alla tre färgerna, inga problem att blanda således. Propylenglykol finns som blå och jag tror att den finns som röd med. Har varit uppe förr. http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
Vilka diskussioner man haft med folk om detta när man jobbade på Mekonomen. Usch
jag pallar inte med de diskutionerna.. ^^
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!