idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )
Varför går bilen bättre med vinterhjulen som är 15" gti-fälgar än vad den gör med 17" rc-fälgarna på sommaren? Känns som en mkt kvickare bil att köra. Har hört någonstans att 1kg på ett hjul motsvarar 10kg eller nåt, hur är det med det? För 15" gti-fälgarna är ju faktiskt mycket lättare.
Rullomkretsen torde ju vara ungefär samma ändå och törs garantera att det inte är inbillning att den går bättre. Var samma sak i våras då ja monterade sommarhjulen så tyckte jag att bilen kändes tung och seg..
Rullomkretsen torde ju vara ungefär samma ändå och törs garantera att det inte är inbillning att den går bättre. Var samma sak i våras då ja monterade sommarhjulen så tyckte jag att bilen kändes tung och seg..
206 GTI
arbetaren wrote:Varför går bilen bättre med vinterhjulen som är 15" gti-fälgar än vad den gör med 17" rc-fälgarna på sommaren? Känns som en mkt kvickare bil att köra. Har hört någonstans att 1kg på ett hjul motsvarar 10kg eller nåt, hur är det med det? För 15" gti-fälgarna är ju faktiskt mycket lättare.
Bredare däck = mer rullmotstånd, kan va 1 förklaring.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Dåligt grepp i sommardäcken?
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
- Mean Machine
Lättsvängda ja, så dum är jag inte, är inte helt ny på bilar..
Men jag pratar inte om att svänga utan acceleration på en raksträcka. Och nej sommardäcken var sprillans nya bra däck. Kan kanske vara så som Rx37 säger att det blir mer motstånd med bredare däck. Men hur stor roll gör vikten på hjulen?
206 GTI
det finns accelerationstester gjorda, och det blir sämre acc med större fälgar. fråga mig inte varför, 10 år sen jag läste fysik
men mer massa på hjulen ger ju ett tröghetsmoment. och ju längre ut på hjulet (på diametern då) massan sitter, desto trögare.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
motorvärmare
Hejhej!
Undrar hur man ser/vet ifall man har motorvärmare att koppla in från en sån elstolpe vid parkeringsplatsen...
Letat på bilen och i manualen men hittar inget som verkar tyda på att det finns tyvärr =(
Har en Peg 05a 307 sw
Undrar hur man ser/vet ifall man har motorvärmare att koppla in från en sån elstolpe vid parkeringsplatsen...
Letat på bilen och i manualen men hittar inget som verkar tyda på att det finns tyvärr =(
Har en Peg 05a 307 sw
Re: motorvärmare
doter wrote:Hejhej!
Har en Peg 05a 307 sw
Har du nåt slags uttag i kofångaren fram då?
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
Rx37 wrote:doter wrote:Hejhej!
Har en Peg 05a 307 sw
Jag hade ju det men det såg ut som att det inte var ett eluttag. Såg ut som att det saknades något där innanför typ... I manualen såg det ut som att det skulle vara en krok där innanför till bogsering men den kroken syntes dock inte heller.
Frågar när jag byter till vinterdäck så får vi se om de kan hjälpa till =)
tack
doter wrote:Rx37 wrote:doter wrote:Hejhej!
Har en Peg 05a 307 sw
Jag hade ju det men det såg ut som att det inte var ett eluttag. Såg ut som att det saknades något där innanför typ... I manualen såg det ut som att det skulle vara en krok där innanför till bogsering men den kroken syntes dock inte heller.
Frågar när jag byter till vinterdäck så får vi se om de kan hjälpa till =)
tack
Kroken ligger nog i bagageluckan och skruvas dit när den ska användas. Därför du inte ser någon krok när du tittar in
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
I ribborna eller nätet i fronten. Den ska inte vara så svår att hitta så troligtvis har du ingen
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
- S.Hedström
- Klubbmedlem

- Richard Gustavsson
S.Hedström wrote:Var gör man av mapsensorn om man kör separata spjäll?
Antingen kör en slang från varje runner till ett liteet miniplenum och sätta MAP där. Annars mappa bara efter TPS och strunta i MAP.
Brukar ändå bli dåligt vaccum med korta insug och vassa kammar
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
- S.Hedström
- Klubbmedlem

Richard Gustavsson wrote:S.Hedström wrote:Var gör man av mapsensorn om man kör separata spjäll?
Antingen kör en slang från varje runner till ett liteet miniplenum och sätta MAP där. Annars mappa bara efter TPS och strunta i MAP.
Brukar ändå bli dåligt vaccum med korta insug och vassa kammar![]()
Då slopar jag MAP
Peugeot 106
Peugeot 206
Peugeot 206
- Pompe
- Administratör

Jyl wrote:hrm. Man läser ju allt man bara kan komma över när man köper ny bil.. om den är nå kul iaf.
Står så här på reg beviset.
Drivande axlar fram: 1
Drivande axlar bak: 1
4x4?![]()
Eller betyder det helt enkelt att fransoserna räknar med att den går sönder o att nån ska knuffa bakifrån?
drivande axlar betyder som de låtar, fram axel, bakaxel.. vilka har drivning? 1+1 = 4x4
står även så på mitt reg då jag har 4x4 :]
Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |
- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD