MOntera Drag på 307 Kombi?
MOntera Drag på 307 Kombi?
Hej På er,
Ny bliven ägare till en 307 kombi som är intresserad att montera drag på den.
Undrar om det finns någon som har erfarenhet av detta?
Vad rekomonderar ni ska man göra göbbet själv och spara 3500, är det värt på en begagnad 02an?
Jätte tacksam
Ny bliven ägare till en 307 kombi som är intresserad att montera drag på den.
Undrar om det finns någon som har erfarenhet av detta?
Vad rekomonderar ni ska man göra göbbet själv och spara 3500, är det värt på en begagnad 02an?
Jätte tacksam
Berättar du vart du bor så kanske någon som bor nära kan erbjuda sin hjälp billigare.
Kan dock inte svara på hur svårt/lätt det är att montera på bilen ifråga.
Kan dock inte svara på hur svårt/lätt det är att montera på bilen ifråga.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Har inte monterat drag på någon Peugeot. Men monterade på en V70 för ett tag sedan. Har man Hayes samtidigt var det inga problem tyckte jag i alla fall. Ganska tydliga instruktioner med draget. Däremot är det väldigt viktigt, enligt besiktningen, att man skrapar bort all underredsmassa och att man drar bultarna med moment.
Jag monterade på den på en dag, inkl eldragning.
Jag monterade på den på en dag, inkl eldragning.
Michael Liljeberg - Peugeot Sport Club | CREW Kassör
Michael- lackar/plastar/konstruerar- på hobbynivå.
Har 205gti som banåkarbil.
Michael- lackar/plastar/konstruerar- på hobbynivå.
Har 205gti som banåkarbil.
- PlutoOrjan
Enkelt!
Har monterat på tre 307 kombi och en 406:a kombi.
Den har alla bultar/hål färdiga från fabrik så själva monteringen tar bara ett par timmar, inkl fika & bulle och andra pauser. Förslagsvis så köper du en krok från Bildelsbasen och sen en ny elsats från Mekonomen, om det inte ingår ett frächt kablage med snabbkontakter. Kablaget tar du upp i genomföringen till vänster (nästan i hjulhuset). Du behöver inte borra något för detta, dock kan du få skära den ett par centimeter från kofångaren.
Klart du ska göra det själv! Man sparar hur mycket pengar som helst om man är lite om och kring sig. Jag brukar få betala runt 1500:- besiktigat och klart beroende på vad man hittar på Bildelsbasen.
Den har alla bultar/hål färdiga från fabrik så själva monteringen tar bara ett par timmar, inkl fika & bulle och andra pauser. Förslagsvis så köper du en krok från Bildelsbasen och sen en ny elsats från Mekonomen, om det inte ingår ett frächt kablage med snabbkontakter. Kablaget tar du upp i genomföringen till vänster (nästan i hjulhuset). Du behöver inte borra något för detta, dock kan du få skära den ett par centimeter från kofångaren.
Klart du ska göra det själv! Man sparar hur mycket pengar som helst om man är lite om och kring sig. Jag brukar få betala runt 1500:- besiktigat och klart beroende på vad man hittar på Bildelsbasen.
** Peugeot 307 SW 2005
Uppdaterad med 7" pekskärm
med GPS & backkamera.
Xenonkonverterat hel/halvljus.
Egenmonterad, avtagbar Kovil-Krok.
** Peugeot 307 XS 2006 Faceliftad
Uppdaterad med 7" pekskärm med GPS &
backkamera. Baslåda under förarstolen &
nya högtalare runt om.
Xenonkonverterat halv/helljus.
Eftermonterad Backspegel med
autoavbländning.
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
- PlutoOrjan
Hmmm...
Det är inte samma drag till Kombi som till XR, XS osv.!
Det skiljer en hel del i infästningen på de båda.
Du behöver ingen momentnyckel om du frågar mig, men allt är ju beroende på vem man frågar och hur petig man ska vara.
Kan du låna en m.nyckel så är det förstås en fördel, men inget krav.
Här har du ett exempel:
www.bildelsbasen.se/?link=item®nr=WH ... d=20082151
Ser ut att vara helt komplett inkl kablage.
Du sparar rint 1000:- om du köper ovan då krok+kablage kostar runt 3100:- på mekonomen, men du bör kunna hitta en krok billigare än så. Ring runt till dom som ej har pris och bild så kan du göra riktiga klipp.
Det skiljer en hel del i infästningen på de båda.
Du behöver ingen momentnyckel om du frågar mig, men allt är ju beroende på vem man frågar och hur petig man ska vara.
Kan du låna en m.nyckel så är det förstås en fördel, men inget krav.
Här har du ett exempel:
www.bildelsbasen.se/?link=item®nr=WH ... d=20082151
Ser ut att vara helt komplett inkl kablage.
Du sparar rint 1000:- om du köper ovan då krok+kablage kostar runt 3100:- på mekonomen, men du bör kunna hitta en krok billigare än så. Ring runt till dom som ej har pris och bild så kan du göra riktiga klipp.
** Peugeot 307 SW 2005
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
- PlutoOrjan
Maxpayne wrote:OKej, Jag frågade eftersom min peugeot heter så
PEUGEOT 307 XR 1,6 KOMBI
och en kompis till mig har en kom med elsats för 2000 Kr en delbardragkrock till
PEUGEOT 307 SW 2,0 KOMBI
Så den passar inte till min
OBS båda bilarna ser ut lika dana?
Jätte tacksam
Sorry, trodde att du menade att du hade den vanliga Hatchback/sedan eller vad man nu ska kalla den... Då bör det vara okej. Alla kombi:s har samma drag så då bör det fungera klockrent med dragkrocken du nämner! 2000:- för draget, ett par timmars jobb, lite fika och en reg.bes för 300:- så är du uppe och rullar!
** Peugeot 307 SW 2005
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
Jag har tänkte mig ibörjan att låna momentnyckel nånstands en sån nyckel kan kosta runt 500:- på biltema, fast jag har läst att alla infästningsbultar till draget ska kontroleras efter 10,000 Km körning.
Då jag undrar om det spelar nån roll om man dra muttrarna med eller utan momentnyckel.
Jag kommer och köra utan ifall jag fick inte låna en sån.
Jag åter komma med frågor när jag får draget det ska bli en avtagbar iallafall.
Då jag undrar om det spelar nån roll om man dra muttrarna med eller utan momentnyckel.
Jag kommer och köra utan ifall jag fick inte låna en sån.
Jag åter komma med frågor när jag får draget det ska bli en avtagbar iallafall.
- danielr112
Hej Igen NU har jag köpt drag och sat den dit fast när jag ska koppla El'n så kunde jag inte fatta hur ska jag koppla jag vet att kablaget ska gå genom grommet bakom hjulhuset någonstans fast på draget som jag har köpt det sitter två långa kablar? då undrar om det ska en till vänster och en till höger eller?
Lite info om hur det gick det blev totat 8 timmars.
1- Draget sitter förutom en M12 skruv som vägrar att sitta på sitt plats, har försökt 40 min. sedan plockade jag isärr allting och upptäkte att mutter'n i draget är kass. Då gängan vid "toppen" på mutter var tryckt inåt, borde det vara jag som orsakat detta PGA stress (( allting har nåog att skylla på ))
i alla fall, har försökt med en M12 gängtapp plus jag åkte o köpte en ny M12 skruv sedn gick det bra fast det blev mörkt.
2- idag började vid 10 tiden ( ute på infarten till garaget ) och gick allting fint förutom attt jag har glömt och skära den biten av plastskinnet somdraget ska gå i. men det var inte svårt. en kombis hjälpte bara med lyfta draget för 30 min, tills den satt på sitt plats.
Vad tycker ni?
1- Draget sitter förutom en M12 skruv som vägrar att sitta på sitt plats, har försökt 40 min. sedan plockade jag isärr allting och upptäkte att mutter'n i draget är kass. Då gängan vid "toppen" på mutter var tryckt inåt, borde det vara jag som orsakat detta PGA stress (( allting har nåog att skylla på ))
i alla fall, har försökt med en M12 gängtapp plus jag åkte o köpte en ny M12 skruv sedn gick det bra fast det blev mörkt.
2- idag började vid 10 tiden ( ute på infarten till garaget ) och gick allting fint förutom attt jag har glömt och skära den biten av plastskinnet somdraget ska gå i. men det var inte svårt. en kombis hjälpte bara med lyfta draget för 30 min, tills den satt på sitt plats.
Vad tycker ni?
- PlutoOrjan
Elen...
Maxpayne wrote:Hej Igen NU har jag köpt drag och sat den dit fast när jag ska koppla El'n så kunde jag inte fatta hur ska jag koppla jag vet att kablaget ska gå genom grommet bakom hjulhuset någonstans fast på draget som jag har köpt det sitter två långa kablar? då undrar om det ska en till vänster och en till höger eller?
Vad tycker ni?
Finns lite olika elsatser på marknaden men troligtvis så har du två snabbkontakter som du sätter i baklysena vänster och höger (den korta till vänster och den längre går tvärs över till andra sidan/lyktan) Du bör även ha en lös jordkabel som du säter i lämpligt jordstället. Det är allt som ska behövas. Var noga med jorden då du får intressanta fel om du inte jordar ordentligt...
** Peugeot 307 SW 2005
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.