Hej
Min bil läcker olja som ett såll. Jag trodde innan att det var oljepåfyllningsslangen men det var det inte. Oljan verkar komma ut vid "locket" där slangarna till oljefitret är anslutna. Hur sitter detta "lock" fast? Va är det för packning vid det o vad kan man göra åt det? Kan det läcka från nått annat i det området. Om det är en läcka i oljetrågspackningen bör det väl inte bli blött ovanför skarven block-tråg?
Oljeläckage 205 Gti
Ja den har läckt lite vid oljestickan oxå men det har jag fixat. Detta är på andra sidan av motorn, framsidan och mitt på blocket så det är varken oljesticka eller tätning vid fördelare. Det är nedanför generatorn och mot mitten på motorn som det är kladdigast, där jag misstänker att oljefiltret hade suttit normalt om motorn suttit monterad i en annan bil där det funnits lite mer utrymme.
Är det någon som haft bort detta "lock" som kan säga hur man får bort det. Misstänker att man får ha bort slangarna som är anslutna till det och sen skruva på hela "locket" men skulle gärna få det bekräftat innan jag börjar på det.
Är det någon som haft bort detta "lock" som kan säga hur man får bort det. Misstänker att man får ha bort slangarna som är anslutna till det och sen skruva på hela "locket" men skulle gärna få det bekräftat innan jag börjar på det.
windad wrote:då kan de vara samma som på min att de är oljetrycksgivaren som e kass den som ger signal till lampan i bilen.. min såg hel ut men läckte som f*n. de e va jag gissar på
Mycket vanligt på gamla bilar ja
Locket som nämns i första inlägget sitter med en stor bult i mitten, packningen är typ lika som en oljefilterpackning.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tack för tippset om oljetrycksgivaren, den är nu bytt och nu läcker det inte där längre iaf. Nu är det bara ett litet läckade vid packboxarna på växellådan kvar att fixa.
En annan oljerelaterad fråga när jag ändå är igång. Jag vet att många har skrivit om det innan. Men denna jäkla majonäs i påfyllnings locket. Fastän jag nästan aldrig kör kortare sträckor än 30 minuter i söten så blir det fullt med majonäs i oljelocket. Ska det vara så eller är det nått som gör att jag får onormalt mycket kondens i min olja.
En annan oljerelaterad fråga när jag ändå är igång. Jag vet att många har skrivit om det innan. Men denna jäkla majonäs i påfyllnings locket. Fastän jag nästan aldrig kör kortare sträckor än 30 minuter i söten så blir det fullt med majonäs i oljelocket. Ska det vara så eller är det nått som gör att jag får onormalt mycket kondens i min olja.