Peugeot 206 Startar inte
Skriv exakt vilken motor, årsmodell osv så ska jag se om jag kan fixa ett elschema.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
jappish84 wrote:
Har kollat där faktiskt, men de har ingen 206a i varken Kristianstad eller Malmö. De har en i HBG men det fattas allt på den, utom lite plåt =)
Men det sitter samma relä till några 306, 605. (tog i alla fall ett från 605 till min bil ^^) Sitter säkert på 406 också.
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
hedis wrote:jappish84 wrote:
Har kollat där faktiskt, men de har ingen 206a i varken Kristianstad eller Malmö. De har en i HBG men det fattas allt på den, utom lite plåt =)
Men det sitter samma relä till några 306, 605. (tog i alla fall ett från 605 till min bil ^^) Sitter säkert på 406 också.
Och 106, 405, XM, Xantia osv!
HellMek wrote:Skriv exakt vilken motor, årsmodell osv så ska jag se om jag kan fixa ett elschema.
Säg till om du behöver mer uppgifter än så:
PEUGEOT 206 XS 3D 1,6 (ej insprutare)
Fordonet tillverkat: 2000-03
Tusen tack!
Claes B wrote:Ah, jag har kanske läst lite slarvigt. Men pumpen går alltså när du kör på tändningen? Om den gör det så är det inte vevaxelgivaren (mer känd som ödp).
Om pumpen går när du kör på starten så är ju den delen ok, då får ju både ECU och pump ström som det ska. Hur ser tändstiften ut?
Nej, pumpen kör inte när jag slår på tändningen. Den gjorde det när jag skulle köra iväg i fredags (för jag tänkte verkligen på att jag hörde den) men den har inte låtit sen dess (den startade inte då, i fredags heller och det var så allt började =)
Jag har dock mätt upp ca 10V när jag kör igång startmotorn men jag hör inte om det räcker för att driva den, därav kopplade jag +12V direkt till pumpen, men den startar inte ändå.
Jag kom på nu att jag kunnat lägga handen på den för att se om den vibrerar när jag drar runt startmotorn, men nu har jag batteriet på laddning tyvärr.
(Mäter jag bara vid tändningen så kommer ingen ström alls fram, det är alltså bara när jag kör igång startmotorn)
Jag har inte kollat tändstiften, kunde inte hitta verktyget hos farsan idag när jag var där (I Hässleholm) men jag tar med det imorgon för han skulle leta fram den. Jag gissar dock på att de är OK då jag inte haft några som helst problem med den innan detta hände. De är dessutom bytta för ca 2 år sen. Men som sagt, det är bara en gissning. Ska ta en titt på dem också.
hedis wrote:Men det sitter samma relä till några 306, 605. (tog i alla fall ett från 605 till min bil ^^) Sitter säkert på 406 också.
Då drar jag till returbilen (förhoppningsvis imorgon) för de har 2st 605 och en 405 som ser rätt intakta ut. Tack
jappish84 wrote:HellMek wrote:Skriv exakt vilken motor, årsmodell osv så ska jag se om jag kan fixa ett elschema.
Säg till om du behöver mer uppgifter än så:
PEUGEOT 206 XS 3D 1,6 (ej insprutare)
Fordonet tillverkat: 2000-03
Tusen tack!
Skicka mig din mail så får du ett schema på insprutningen
Verkligen sjysst, tack för schemat!!
Nu har jag inte hunnit studera den så pass detaljerat ännu, men har hunnit se att flerfunktionsreläet inte alls har lika mycket med pumpen att göra som jag trodde.
Som jag förstår det kollar den bara av så att bränsleavstängsninggrejen inte löst ut och startar då pumpen. That's it.
Men den har mycket, mycket mer med själva tändningen att göra. Den är ju kopplad både till tändstiften och till bränsleinsprutningen, som båda verkar vara beroende av den.
Det är ju bra på ett sätt eftersom den är så lätt att byta. Men mitt frågetecken är större än någonsin om varför pumpen inte bygger tryck vid tändning längre.
Fast det är klart, om reläet är kasst kanske kontrollen av bränsleavstängsningsgrejen (BAG, i fortsättningen =) ) inte funkar så bra och därför startar inte pumpen vid tändning
Nu har jag inte hunnit studera den så pass detaljerat ännu, men har hunnit se att flerfunktionsreläet inte alls har lika mycket med pumpen att göra som jag trodde.
Som jag förstår det kollar den bara av så att bränsleavstängsninggrejen inte löst ut och startar då pumpen. That's it.
Men den har mycket, mycket mer med själva tändningen att göra. Den är ju kopplad både till tändstiften och till bränsleinsprutningen, som båda verkar vara beroende av den.
Det är ju bra på ett sätt eftersom den är så lätt att byta. Men mitt frågetecken är större än någonsin om varför pumpen inte bygger tryck vid tändning längre.
Fast det är klart, om reläet är kasst kanske kontrollen av bränsleavstängsningsgrejen (BAG, i fortsättningen =) ) inte funkar så bra och därför startar inte pumpen vid tändning
jappish84 wrote:Verkligen sjysst, tack för schemat!!
Jo då!
På stift nummer 9 på relät ska strömen till pumpen normalt komma ut och sen går den via säkringsdosan och säkring F25 till avstängaren osv.
På stift 11 på reläet ska du ha en konstant spänning med tändning på som sedan kommer ut på stift 9 om reläet drar.
406 turbo
106 XT
106 XT
ala wrote:På stift nummer 9 på relät ska strömen till pumpen normalt komma ut och sen går den via säkringsdosan och säkring F25 till avstängaren osv.
Ja, men det är precis det jag menar med det jag skrev ovan.
Detta innebär ju att jag (enkelt) kan testa om reläet drar när tändningen är på om jag mäter på BAG:
Men frågan är ju om jag verkligen kan mäta om reläet är ok genom att mäta som på bilden.
Dvs att jag byglar kontakten 1 och 3 på 206 på elschemat. Sedan kollar jag om jag får spänning när jag vrider om till tändning (det får jag inte) men jag får 10V när jag drar runt startmotorn.
För att mäta om jag får spänning på BM26A (dvs den som går från säkringsbox till 11 på reläet) så kan jag väl bara mäta på säkringen?
Hmm.. Jag skulle börjat så här:
1. Sätt alla komponenter och kontakter tillbaka på sina platser
2. Tag av kontakten till svarta reläet och sätt en bygel mellan stiften 9 och 11.
Om elkrettsen är hel hela vägen från batteri och genom säkringslådor mm så ska bensinpumpen snurra när du slår till tändningen.
3. Går nu inte pumpen så kollar du som jag tidigare beskrivit med en stark lampa (tex H7) så att du har tillräckligt med ström fram till reläet på stift nr 11.
Som sagt koppla lampans ena pol till stift 11 och den andra till jord.
Lyser lampan som den ska när du har tändningen till så har du ström fram utan spänningsfall.
Om lampan inte lyser eller lyser väldigt svagt så ligger felet innan reläet och då är det ett hett tips att kolla kablarna där de ligger i plastskenan från motorstyrboxen och bakåt motorn för där händer det ibland att kablarna är avskavda och ärgade.
2. Tag av kontakten till svarta reläet och sätt en bygel mellan stiften 9 och 11.
Om elkrettsen är hel hela vägen från batteri och genom säkringslådor mm så ska bensinpumpen snurra när du slår till tändningen.
3. Går nu inte pumpen så kollar du som jag tidigare beskrivit med en stark lampa (tex H7) så att du har tillräckligt med ström fram till reläet på stift nr 11.
Lyser lampan som den ska när du har tändningen till så har du ström fram utan spänningsfall.
Om lampan inte lyser eller lyser väldigt svagt så ligger felet innan reläet och då är det ett hett tips att kolla kablarna där de ligger i plastskenan från motorstyrboxen och bakåt motorn för där händer det ibland att kablarna är avskavda och ärgade.
406 turbo
106 XT
106 XT
http://www.blocket.se/jonkoping/Peugeot ... ?ca=17&w=1
Du kan ju ringa och kolla ifall dom har några delar du behöver.
Vetlanda är ju en bit för dig men du kanske kan komma billigare undan ändå om det bara är småsaker som ska skickas
Vetlanda är ju en bit för dig men du kanske kan komma billigare undan ändå om det bara är småsaker som ska skickas
ala wrote:Hmm.. Jag skulle börjat så här:
Jepp, jag är med, hoppas bara jag hinner testa det idag!
Tusen tack!
doggy_ wrote:LÄNK
Tack för tipset, kan säkerligen komma till nytta! Har dock bett brorsan plocka reläet från returbilen, det skulle han fixa till mig imorgon, men om det är något annat skit så kan det vara vettigt att kolla med dem i annonsen!
ala wrote:Tänk bara på att det finns många sådana relän från andra modeller som ser likadana ut fast de har helt andra funktioner.
Aj då, det var ju inte så bra.. Jag tolkade svaren ovan som att jag kunde plocka från de ovan modellerna.
Returbilen Kristianstad har ju följande bilar som jag tänkt plocka från:
Peugeot 605 TURBO -97
Karosstyp: Sedan 4d
Motortyp: 4 Cyl Inspr TURBO
Växeltyp: Automat
Peugeot 605 SRTI -94
Växeltyp: 5 vxl Man
Peugeot 405 SRI -93
Karosstyp: Combi 5d
Motortyp: 4 Cyl Inspr
Citroen Xantia -93
Karosstyp: Combi Sedan 5d
Citroen Xantia -96
Motortyp: 4 Cyl Inspr 16V
Citroen Xantia -97
Någon som har elschema liggandes som man hade kunnat kika på? Tanken var att brorsan skulle till returbilen imorgon bitti och plocka av några relän.
Så tanken var att jag skulle mäta som du sa innan och ev. montera det nya relät också imorgon.
jappish84 wrote:ala wrote:Tänk bara på att det finns många sådana relän från andra modeller som ser likadana ut fast de har helt andra funktioner.
Aj då, det var ju inte så bra.. Jag tolkade svaren ovan som att jag kunde plocka från de ovan modellerna.
Returbilen Kristianstad har ju följande bilar som jag tänkt plocka från:
Peugeot 605 TURBO -97
Växeltyp: Automat
Peugeot 605 SRTI -94
Peugeot 405 SRI -93
Citroen Xantia -93
Citroen Xantia -96
Motortyp: 4 Cyl Inspr 16V
Citroen Xantia -97
Någon som har elschema liggandes som man hade kunnat kika på? Tanken var att brorsan skulle till returbilen imorgon bitti och plocka av några relän.
Så tanken var att jag skulle mäta som du sa innan och ev. montera det nya relät också imorgon.
Om du slår in ditt regnummer på meca.se och letar upp reläet så finns det en knapp du kan klicka på så får du upp vilka bilar som har exakt samma.
Crap...
har testat med 2 relän idag och det är samma beteende på alla tre, tyvärr.
Jag vet att det inte behöver betyda att det är reläet det är fel på, eftersom dessa kommer från en skrot så finns ju risken att de också är kassa.
Jag har dock inte testat det du skrev ala, dvs. byglad stift 9 och 11 m.m. för jag ser inte så mycket ute på parkeringen just nu och så regnar det dessutom....
Så jag får kolla vidare på det i helgen när jag har lite dagsljus, just för att utesluta reläet.
Jag testade dock att sätta handen på bränslepumpen när jag försökte starta motorn och kände att pumpen gick igång, dock så är det fortfarande inget ljud från den vid enbart tändning.
har testat med 2 relän idag och det är samma beteende på alla tre, tyvärr.
Jag vet att det inte behöver betyda att det är reläet det är fel på, eftersom dessa kommer från en skrot så finns ju risken att de också är kassa.
Jag har dock inte testat det du skrev ala, dvs. byglad stift 9 och 11 m.m. för jag ser inte så mycket ute på parkeringen just nu och så regnar det dessutom....
Så jag får kolla vidare på det i helgen när jag har lite dagsljus, just för att utesluta reläet.
Jag testade dock att sätta handen på bränslepumpen när jag försökte starta motorn och kände att pumpen gick igång, dock så är det fortfarande inget ljud från den vid enbart tändning.