Peugeot 206 Startar inte

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
jappish84

Post by jappish84 »

Fastän det regnar och är mörkt som f*n ute så har jag varit ute och testat brygga kontakt 9 och 11 nu med en switch emellan.

pumpen startar och låter frisk när jag bryggar.. efter en liten stund så tycker jag att jag hör soppan komma i retur också (börjar låta som att man kissar i tanken typ :p ) så det är reläet, eller hur?
jappish84

Post by jappish84 »

Nu har jag testat med lampa också och den lyser riktigt starkt när jag kopplar den till 11an och jord.

Jag har även mätt spänningen från säkring F25 och får runt 10.2V när jag drar runt motorn, annars ingenting.

På säkring F26 har jag 12.2 V även om bilen är avstängd.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

jappish84 wrote:Fastän det regnar och är mörkt som f*n ute så har jag varit ute och testat brygga kontakt 9 och 11 nu med en switch emellan.

pumpen startar och låter frisk när jag bryggar.. efter en liten stund så tycker jag att jag hör soppan komma i retur också (börjar låta som att man kissar i tanken typ :p ) så det är reläet, eller hur?

Ok då vet du att den kretsen är ok.
Reläet har du ju provat byta så det är knappast troligt att det är det som är felet.
Nu är det till att ta reda på varför reläet inte vill dra :wink:
När motorstyrboxen känner signal från ödp givaren (att svänghjulet snurrar) så ska normalt sett motorstyrboxen skicka en jordning till stift 7 och 10 på reläet för att det ska dra.
Ödp givaren kan ju vara trasig men kolla enklast genom att ha alla komponenter monterade och ge "tjuvjord" på stift 7 och 10 samtidigt.
Prova nu att starta.
Går det ej att starta nu så gissar jag på ÖDP givaren.
Går det nu så har du fel i antingen kablar mellan motorstyrbox/relä eller möjligen motorstyrboxen själv :cry:
Har varit med om en motortyrbox som inte ville skicka jordsignal trots rätt "insignaler" och det löstes hjälpligt genom att alltid köra med jord inkopplad på stift 7 och 10 på reläet.

Och... allt detta kräver att immobilizer tjofräset funkar men det hoppas vi väl :roll:
406 turbo
106 XT
jappish84

Post by jappish84 »

Ok, tack för tipset,

Men för att motorn ska lyckas starta så måste jag väl ha reläet inkopplat i terminalen samtidigt som jag parallellkopplar jorden mellan stift 7 och 10?

Hur gör jag det smidigast utan att klämma sönder jordkabeln i kontakten? Jag antar att det bästa är att skala kablarna som går till terminalen och jorda där? Och då är det den bruna och den vita sladden jag skalar och kopplar till jord?

Jag skulle dock gärna vilja testa om reläet drar som det ska, jag har ju 2 stycken från skroten jag kan leka hur mycket som helst med...

Hade jag kunnat koppla +12v på stift 2 (från terminal sett), jord till stift 10 och mäta resistans mellan 11 och 9?

Tänker jag fel?
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Jo som jag skrev så måste allting, även reläet vara kopplat när du testar.
Om det går att komma i bakifrån på relähållaren så är det bra, men om jag förstår det rätt så går det inte och då kan du bli tvungen att skala kablarna på en bit för att komma åt.
Vet ej färgen på kablarna,men det är ju de som sitter på 7 och 10.

Jo visst kan du kolla reläet på det viset, men det blir i princip samma sak du gör om du "tjuvjordar" som jag beskrev.
406 turbo
106 XT
jappish84

Post by jappish84 »

ala wrote:
Ok då vet du att den kretsen är ok.
Reläet har du ju provat byta så det är knappast troligt att det är det som är felet.
Nu är det till att ta reda på varför reläet inte vill dra :wink:
När motorstyrboxen känner signal från ödp givaren (att svänghjulet snurrar) så ska normalt sett motorstyrboxen skicka en jordning till stift 7 och 10 på reläet för att det ska dra.
Ödp givaren kan ju vara trasig men kolla enklast genom att ha alla komponenter monterade och ge "tjuvjord" på stift 7 och 10 samtidigt.
Prova nu att starta.
Går det ej att starta nu så gissar jag på ÖDP givaren.
Går det nu så har du fel i antingen kablar mellan motorstyrbox/relä eller möjligen motorstyrboxen själv :cry:
Har varit med om en motortyrbox som inte ville skicka jordsignal trots rätt "insignaler" och det löstes hjälpligt genom att alltid köra med jord inkopplad på stift 7 och 10 på reläet.

Och... allt detta kräver att immobilizer tjofräset funkar men det hoppas vi väl :roll:

Jag testade det ena reläet och allt är ok med det. Så jag gick ner och testade det du skrev ala, att tjuvjorda så att säga. När jag skulle starta så kom bränslepumpen igång när slog om till tändning (den stängde dock inte av efter en liten stund som den brukar göra? Kanske för att jag förbikopplade styrboxens jordning?)

Jag testade att starta men det ville den inte så jag antar att det är ödp:n då? Kan man göra fler tester för att säkerställa / utesluta den?

De är ju relativt billiga så det kanske är lika bra att byta och testa? Ska försöka läsa på lite om hur man byter den.. var man hittar den..

Tack tack!
jappish84

Post by jappish84 »

Jag var precis nere igen och mätte motståndet i vevaxellägesgivaren (som bör ligga på runt 500Ohm) men får oändligt motstånd så det verkar som att den är kass.

Jag vågar dock inte svära på att min mätning var riktigt korrekt. Jag hade behövt lyfta upp bilen för att komma åt och mäta ordentligt. Nu mätte jag lite i blindo och det kändes som att jag lyckades hitta kontakterna, men som sagt, vågar inte riktigt svära på det.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Ok. Kanske lämpligt att prova byta den då trots att du inte hade någon felkod på den.
406 turbo
106 XT
jappish84

Post by jappish84 »

Ja, brorsan sa oxå att det va konstigt att den inte visade nån felkod o att jag borde prova med ett riktigt program istället för bara Android appen, saken e att mitt laptop batteri e så kasst så jag kan inte testa. Men jag ska låna en adapter 12v till 230v imorn så kör jag nytt test.

Ska även se till o mäta ordentligt imorn. E ju så jäkla svårt när bilen står där den gör o jag knappt har några verktyg.
jappish84

Post by jappish84 »

Nu har jag varit och kollat av felkoderna igen med 3 olika program på pc och 2 av dem anslöt som de skulle och jag kunde se en del värden och vad de kunde mäta osv. Men den spottade inte ur sig några felkoder.

Jag plockade också av ödpn och mätte, och den visade på friska 450 Ohm.

Jag vet inte vad mer jag ska prova, har ni tips testar jag gärna, men jag ska nog bogsera den till Wä bil imorgon så att de kan felsöka.

Hoppas bara att det inte är motorstyrboxen :(

Hört att det är jävligt dyrt att byta.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Känns som att du kollat av det man kan utan "rätt" diagnosinstrument.
Skulle vara det bästa att få kollat ordentligt att startspärr låser upp tex.
406 turbo
106 XT
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

ala wrote:Känns som att du kollat av det man kan utan "rätt" diagnosinstrument.
Skulle vara det bästa att få kollat ordentligt att startspärr låser upp tex.

Måste säga att du och trådskaparen har fått ihop en riktigt bra felsökningstråd :)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
jappish84

Post by jappish84 »

Ja men absolut, bara synd att vi inte hittade felet. hade ju känts som en mindre triumf =)
nu är bilen på Wä bil iaf o de skulle ta en titt på den imorgon. jag meddelar såklart hur det har gått så att någon annan kanske kan ta hjälp av det.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

jappish84 wrote:Ja men absolut, bara synd att vi inte hittade felet. hade ju känts som en mindre triumf =)
nu är bilen på Wä bil iaf o de skulle ta en titt på den imorgon. jag meddelar såklart hur det har gått så att någon annan kanske kan ta hjälp av det.

Jag vet hur det har gått :wink:
Bilen går fint igen
406 turbo
106 XT
J_Römer

Post by J_Römer »

ala wrote:
jappish84 wrote:Ja men absolut, bara synd att vi inte hittade felet. hade ju känts som en mindre triumf =)

Bilen går fint igen

Hehe du som fixa den?:) 8)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

ala wrote:

Bilen går fint igen

Berätta gärna vad som var fel ;)
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Jo kort sagt så var en kabel på baksidan av motorn som var "nästan" av.
Kabeln skulle gett spänning till stift 14 på flerfunktionsreläet för att det skulle kunna aktiveras och skicka 12 volt till motorstyrboxen.
406 turbo
106 XT
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

ala wrote:Jo kort sagt så var en kabel på baksidan av motorn som var "nästan" av.
Kabeln skulle gett spänning till stift 14 på flerfunktionsreläet för att det skulle kunna aktiveras och skicka 12 volt till motorstyrboxen.

Hehe, inte det första stället man letar på kanske ;)
jappish84

Post by jappish84 »

Hehe, nej, verkligen inte det första stället man letar på. Ska jag va ärlig så är det, det sista stället jag hade letat på. Just att den var ' nästan ' av...

Jag vill iaf. Säga ett stort tack till 'ala' och alla er andra på forumet. Otroligt vänligt av er med så mycket hjälp som jag fått.

Hoppas denna tråd kan hjälpa en annan som får liknande bekymmer.

=)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

jappish84 wrote:Hehe, nej, verkligen inte det första stället man letar på. Ska jag va ärlig så är det, det sista stället jag hade letat på. Just att den var ' nästan ' av...

Jag vill iaf. Säga ett stort tack till 'ala' och alla er andra på forumet. Otroligt vänligt av er med så mycket hjälp som jag fått.

Hoppas denna tråd kan hjälpa en annan som får liknande bekymmer.

=)

Då saknas bara att du blir fullvärdig klubbmedlem 2011 ;)
Post Reply