Hej!
Skulle vilja ha lite tips på vart börja felsöka efter fel beskrivningen nedan, har ej läst ut några felkoder än och nån varnings lampa för motorn har aldrig lyst...
Bil = Peugeot 307 1,6 "BENSIN" 2002
Fel = När man startar bilen kall utan motorvärmare i ca +5c till -10c ute går motorn ojämnt på tomgång ibland. Ibland mer, ibland mindre och ibland inte alls dock så går den alltid bra/bättre efter ha gått på tomgång i nån minut eller när motorvärmaren använts innan start. Den kan även gå bra på tomgången men när man väl släpper kopplingen och skall åka iväg "hoppar,skuttar" bilen som man aldrig skulle ha kört bil förr. Igår så gick den extra mycket dåligt så att den stannade några ggr, försökte man köra iväg så var det som att hoppa groda, dock efter tredje start försöket och nån minut på tomgång gick den skapligt igen. Det var nästa som att den inte gick på alla cylindrar. Såg tendenser på detta "hoppa groda" när man skall åka iväg redan i våras men långtifrån såhär illa var det då.
Funderingar = Kan det va nån tempgivare till motorstyrenheten som spökar eller kan det vara nån kallstarts funktion som krånglar "ibland"
Eller kanske nåt med tändningen men varför bara när motorn är kall?
Felsöknings tips och nyttig info av er som vart med om nåt liknande mottages gärna! Har ej rivit nåt i bilen än men tänkte börja rota i felet på söndag.
MVH
Schröder
Peugeot 307 ryckig gång vid start av kall motor
Peugeot 307 ryckig gång vid start av kall motor
Last edited by Schröder on Sat Nov 20, 2010 11:06, edited 1 time in total.
Har surfat runt på diverse utländska forum och börjar konstatera att detta verkar vars ett rätt vanligt problem på peugeot oavsett motor...
Många skriver om defekta tändspolar, defekt prog i ECU m.m...
Frågan är varför detta bara inträffar när våran bil är kall och ibland inte alls, ibland går den ju bra på tomgång men "hoppar och skuttar" när man kör iväg som man aldrig skulle kört bil förut ;(
Skulle det vara nåt knas med tändningen borde det vara fel hela tiden tycker jag. Tror dock jag börjar med att kontrollera stift och tändning.
Ingen som vart med om nåt liknande???
MVH
Schröder
Många skriver om defekta tändspolar, defekt prog i ECU m.m...
Frågan är varför detta bara inträffar när våran bil är kall och ibland inte alls, ibland går den ju bra på tomgång men "hoppar och skuttar" när man kör iväg som man aldrig skulle kört bil förut ;(
Skulle det vara nåt knas med tändningen borde det vara fel hela tiden tycker jag. Tror dock jag börjar med att kontrollera stift och tändning.
Ingen som vart med om nåt liknande???
MVH
Schröder
- Richard Gustavsson
Kolla kompet, kalla motor.
Kärvande ventiler kan vara en orsak.
Kärvande ventiler kan vara en orsak.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo