Maxpayne wrote:Nu när man startar bilen så det går inte att växla alls tycker jag (det går om man misshandla den) tills den bli varm och ändå det svårt och växla tills man kör fem minuter då blir den okej.
Undrar om det kommer och bli samma problem även efter olje byte, eller är det typ karanterat att bli bättre.? Forresten växellådaoljan bytt hos peugeot 2006 och sedan dess bilen har rullat tvo tusen mil.
Nu har jag hittat oljan som ni rekomonderade Redline hos meca.se ska köpa på måndag två liters 220 per liter.
Hittar man avtappnings plugg och nivå kontrol plugg lätt eller måste man ta bort vänstre hjulet? Tack för all hjälp
har samma fel på 405an, eller de är egentligen inget fel utan bara en jobbig sak när lådan är kall :]
såfort man kört några min så är problemet borta! inget jag stör mig på så jätte mycket men man måste ta i och tare lungt, som att växla en gammal traktor haha
oljan är felet, har dock bytt olja(olja från peugeot) för 2år sen men ska nog göra de snart igen för de är bara de som är problemet för mig iallafall! och då blire bättre olja som klarar kyla bättre :} inte billig junk
Det ÄR skillnad på Redline och Biltema, särskilt på vintern. Det kan nog många på forumet intyga.
Vakna. Finns ingen här som har tillgång till ett tribologiskt laboratorium.
Skillnad? ja kanske, men b-tema oljan räcker. Så är det.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
Maxpayne wrote:Nu när man startar bilen så det går inte att växla alls tycker jag (det går om man misshandla den) tills den bli varm och ändå det svårt och växla tills man kör fem minuter då blir den okej.
Inte för att vara sån men det där låter inte som att det är oljeproblem. Det där låter som att din kopplingsvajer knasar.
Men visst, alla upplever det olika. När motorn är kall, är det svårt att växla vid rätt varvatal för vardera växel med?
Testa att varva upp med gasen innan du lägger in en växel, typ, varva upp och sedan medans motorn varvar ner så lägger du fint i en växel. Detta allt när du kör/rullar alltså.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Undrar om det kommer och bli samma problem även efter olje byte, eller är det typ karanterat att bli bättre.? Forresten växellådaoljan bytt hos peugeot 2006 och sedan dess bilen har rullat tvo tusen mil.
Nu har jag hittat oljan som ni rekomonderade Redline hos meca.se ska köpa på måndag två liters 220 per liter.
Hittar man avtappnings plugg och nivå kontrol plugg lätt eller måste man ta bort vänstre hjulet? Tack för all hjälp
har samma fel på 405an, eller de är egentligen inget fel utan bara en jobbig sak när lådan är kall :]
såfort man kört några min så är problemet borta! inget jag stör mig på så jätte mycket men man måste ta i och tare lungt, som att växla en gammal traktor haha
oljan är felet, har dock bytt olja(olja från peugeot) för 2år sen men ska nog göra de snart igen för de är bara de som är problemet för mig iallafall! och då blire bättre olja som klarar kyla bättre :} inte billig junk
Det ÄR skillnad på Redline och Biltema, särskilt på vintern. Det kan nog många på forumet intyga.
Vakna. Finns ingen här som har tillgång till ett tribologiskt laboratorium. Skillnad? ja kanske, men b-tema oljan räcker. Så är det.
Behövs inget lab när man kan testa själv.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Inte för att vara sån men det där låter inte som att det är oljeproblem. Det där låter som att din kopplingsvajer knasar. Men visst, alla upplever det olika. När motorn är kall, är det svårt att växla vid rätt varvatal för vardera växel med?
Testa att varva upp med gasen innan du lägger in en växel, typ, varva upp och sedan medans motorn varvar ner så lägger du fint i en växel. Detta allt när du kör/rullar alltså.
Nåja, de flesta lådor brukar vara kärva när de är kalla. PSA-lådor inte minst. kan definitivt hjälpa att byta olja.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Vakna. Finns ingen här som har tillgång till ett tribologiskt laboratorium. Skillnad? ja kanske, men b-tema oljan räcker. Så är det.
Tack det har jag gjort redan det var första gången så jag visste inte hur eller vad som behövs men det gick smidigt tacksam till alla här som hjälpte mig.
PSS!
Redline olje är perfekt den gör skillnad
Opel Kombo bra arbets häst
Citroen Evasion törstig bil
Peugeot 206 2001 Bra Bil för en billig pengar.
Peugeot 307 Kombi
Bara tänkte på att det kanske kan vara som det fryser i växelwirarna och töar efter ett tag av värmen från katalysatorn ?
Vet att det problemet har funnits på andra 307or.