406 2,0 T som inte går som den ska

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
zac

406 2,0 T som inte går som den ska

Post by zac »

Nu behöver jag eran hjälp då jag kört fast själv.
Grabben har en 406 2,0T från -97 som jag lånar ett tag.
Problemet är tomgång och dålig respons på gasen.
När det är kallt ute så går den först ok på tomgång och svarar på gasen men när den börjar bli varm försvinner tomgången och reponsen blir dålig/obefintlig. När det är varmt ute går den kass redan från början men kan då istället gå bra när man kört den riktigt varm. Kollat felkoder och kopplat upp mot dator, då såg det ut som om det ev kunde vara lambdasonden, värdet fladdrade hela tiden. Ny monterades och bilen gick bra en dag, sen samma sak igen. Nya stift(ingen skillnad), nya filter (ingen skillnad) så nu är ideerna slut.
Någon med en bra ide?
lumpan

Post by lumpan »

Vattentemp-givaren kanske.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Lambdavärdet ska svänga när motorn är varm och sonden börjat jobba. Har man analog visning kan man se att pendlingen är punktlig som en klocka, dvs den följer motorstyrdatorns klockfrekvens.

Eftersom du inte får ut felkoder kan man fokusera mer på mekaniska fel än givare, dock ska man inte utesluta givarna helt.
Möjliga orsaker blir då tjuvluft på insugssidan, tjuvluft på avgassidan före lambdasond. Bränslepump, filter, tryck, regulator osv.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
zac

Post by zac »

HellMek wrote:Lambdavärdet ska svänga när motorn är varm och sonden börjat jobba. Har man analog visning kan man se att pendlingen är punktlig som en klocka, dvs den följer motorstyrdatorns klockfrekvens.

Eftersom du inte får ut felkoder kan man fokusera mer på mekaniska fel än givare, dock ska man inte utesluta givarna helt.
Möjliga orsaker blir då tjuvluft på insugssidan, tjuvluft på avgassidan före lambdasond. Bränslepump, filter, tryck, regulator osv.

Nu svände den mellan 0-1V helt hysteriskt, vi körde med Autodata har jag för mig. Får kolla tjuvluft, men varför funkar den då ibland? Misstänker nåt glapp till någon sensor då det kan fungera men oftast inte, helst nu när det är minusgrader.

Vattentempgivaren funkar.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Kolla den lilla slangen som går till motorstyrboxen så den är hel utan sprickor och läckor.
Den går till motorstyrboxens inbyggda mapsensor.
406 turbo
106 XT
zac

Post by zac »

ala: Bra där, det har jag inte kollat.
Ös på med fler förslag.
Har även en uppdatering. har märkt att om jag låter motorvarvet går ned med växel i till ca 1000rpm innan jag trapar ned kopplingen så fungerar det nästan jämnt och man har tomgång :?
Hur är det med spjällhus och liknande på denna, kan man justera nåt så kan ju någon varit där och pillat.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

zac wrote:ala: Bra där, det har jag inte kollat.
Ös på med fler förslag.
Har även en uppdatering. har märkt att om jag låter motorvarvet går ned med växel i till ca 1000rpm innan jag trapar ned kopplingen så fungerar det nästan jämnt och man har tomgång :?
Hur är det med spjällhus och liknande på denna, kan man justera nåt så kan ju någon varit där och pillat.

Finns inget att justera på.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply