Svårstartad 407a, partikelfilter?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
vilkenkarl

Svårstartad 407a, partikelfilter?

Post by vilkenkarl »

Howdee!
Vår 407a -05 med ca 34' mil (med automat) har börjat krångla.
Felkoderna säger att miljösystemet funkar illa, carinnivån är låg, turbotrycket verkar larma samt felaktiga tryckvärden i insprutet.
Jag tog ner partikelfiltret och eftersom burken ändå ska bytar valde jag att krossa(!) katalysatorn och slita ur innehållet (andningsmask rekommenderar jag till den som ger sig in i liknande operation!). Partikelfiltret verkade i övrigt flöda som det skulle, blåste bakvägen och fick inget mottryck.
Bilen är likväl lika svårstartad, dvs. att den startar enbart med startgas och känns seg. Peugeotverkstan verkar gå på droger, dom hade inte ens en vettig teori.
- Turbon låter frisk
- Insprutarna?
- Tryckgivaren på commonrailen?

Alla teorier och idéer är välkomna, jag har kört fast...
-Ett problem är bara en lösning i arbetskläder
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Nu vet inte jag hur det ser ut på 407 men jag har skruvat endel med min 406s pf.
Krossade du katten eller partikelfiltret eller sitter de ihop? Varför katten måste du ha för att kunna få rätt temp vid rengöringcyklerna och partikelfiltret kan man rengöra själv utan att byta.
Så gör vi på 406orna. sök på forumet med orden "rengöra and partikelfilter"

Jag skulle börja med att rengöra eller byta PF sätta dit katalysator igen beroende på vad du krossade. Samt fylla på cerin igen.
Alternativet är att låta verkstaden kopplaupp bilen till dator och göra en forcerad rengöring (filma gärna isåf :D ) samt cerin.
Du får inget mottryck genom att blåsa igenom.

Svårstartat tyder på dålig hppump. lågttryck på dieseln iaf.

Och se var du är efter det.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
vilkenkarl

Post by vilkenkarl »

Jo, det vat katten jag krossade, ny är beställd. Passade även på att beställa commonrailröret med givare, kan förklara varför tryckmätaren visar både för högt och lågt tryck...
-Ett problem är bara en lösning i arbetskläder
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Jag tänker även om bilen är svårstartad även när den är varm eller ståt i varmgarage?

Om den bara är svårstartad när den är kall så kanske något med förvärmningen typ glödstift eller ström dit.

Verkar konstigt att du både får för högt och förlågt tryck de borde bara bli lägre om de är hppumpen
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Post Reply