Motorhaveri 807/peugeots policy/Fribergsbil

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
leandro1

Motorhaveri 807/peugeots policy/Fribergsbil

Post by leandro1 »

Har tidigare skrivit om mina två motorhaverier och jag vill här delge er lite information om hur fortsättningen avlöpt då det i flera avseenden kan vara viktigt för dom som funderar på att köpa en 807, har oturen att själva drabbas av ett motorhaveri, eller er som har eler haft att göra med Fribergsbil i Nacka eller Peter Magnusson som är/var? kundansvarig på KV Bruun import.

Jag har i ett tidigare inlägg redogjort för hur jag haft 2 motorhaverier på min 807 inom loppet av 10 månader där motorhaveri nr 2 var på en helt fabriksny motor som servats 2 månader innan haveriet och bara gått 1200 mil. Båda motorhaverierna har skett vid kallstart på morgonen efter en mycket kall natt. Peugeots förklaring i fall 1 var en igenfrusen vevhusventilation och nu vid haveri nr 2 att smältvatten kommit in i kamdrevets hus och där frusit på kamdrevet vilket lett till en överkuggning vid kallstart som slagit sönder motorn. Detta senare problem är enligt mekaniker på peugeot och motormännens tekniker ett inte helt okänt problem som tidigare lett till motorhaverier men då främst på peugeots transportbilar. För problemet har det tagits fram en avrinningskåpa som skall leda bort smältvatten från kammremsdrevet.

Jag misstänker att min bil likt flera andra har något konstruktionsfel som gör att smältvattnet lättare kommer in till kammremsdrevet än andra bilar alternativt att det vid byt av kammremmen inte tätats på rätt sätt. Därför misstänker jag att det först haveriet jag drabbades av också berodde på smältvatten och inte en frusen vevhusventilation.

Jag har i vilket fall som helst drivit fallet via ARN där ärendet nu ligger för bedömmning. På ett sätt skulle jag kunna ta den där motiveringen att det inte är någon "garanti på garantin" MEN i det här fallet finns många andra märkliga turer som bör berättas för att ev andra drabbade skall kunna kontrastera egna erfarenheter emot och således förhoppningsvis bli hjälpta av om de/ni själva hamnar i liknande situationer.

En sak som är viktig att tänka på och som först tedde sig märklig för mig var att det var jag som kund/klagande som juridiskt har undersökningsplikt/ansvar för att utreda vad som hänt/vad felet är och således måste betala verkstaden eller annan aktör för. Man kan ju annars tycka att det i detta fall var Peugeot´s ansvar att utreda varför en nästan helt ny motor rasar.

En annan sak som är viktig att tänka på är att man som medlem i motormännen kan få såväl juridisk som teknisk hjälp. För mig innebar detta att jag fick klart för mig att jag dels hade undersökningsansvaret och dels behövde få ett avslag gärna skriftligt på de yrkande jag ställt till peugeot. Den tekniska hjälp man kan få innebär att exempevis, som i mitt fall, en tekniker från motormännen åker ut till en verkstad och undersöker skadan för att på så sätt få en opartisk bedömning av det inträffade. I mitt fall fungerade detta inte alls och det är en av anledningarna till att jag vill driva ärendet vidare. När jag gett Fribergsbil i Nacka okej att plocka isär motorn för att hitta orsaken till haveriet tog det väl ca 1-2 veckor innan de ringde mig och sa att de nu demonterat motorn och konstaterat att toppen tagit skade pga att kamremmen kuggat över. När jag då meddelar en tekniker från motormännen detta så åker han dit (vilket jag meddelat Fribergsbil) och finner att motorn inte alls är isärplockad och han kan därför inte göra någon bedömning. Han säger dock till mig att verkmästaren på Fribergsbil förklarart att det sannolikt är smältvatten som frusit och därmed lett till överkuggning av kamremmen vilket i sin tur skadat toppen. Drygt 30.000 kr skulle detta kosta mig. Jag sade ja till att peueot reparerade bilen på min bekostnad utifrån att jag fått nej av peugeot sverige. Min avsikt var ändå att drifva ärendet i efterhand då det inte fanns någon annan möjlighet i nuläget.

De påföljande veckorna ringer jag Peugeot ett flertal gånger då de sagt att reparationen skulle ta ca 1-2 veckor. Till slut får jag besked att man nu när man plockat isär motorn insett att motorn behöver bytas ut då man sett att det gått hål på blocket. Detta innebär att reparationen kommer ta ytterligare ett antal veckor då man behöver leta upp en lämplig motor och byta ut denna. För mig innebär detta förutom tidsfördröjning att min bils försäljningsvärde/inbytsvärde försämras då den tidigare nya motorn och en förväntat ny topp i stället ersätts med en begagnad motor.

Initialt och direkt efter skadan så kontaktade jag Peter Magnusson på Peugeot "Sverige" och hans spontana rekation var att det borde bli en raklamation på motorn med anledning av motorns ålder och antal mil sedan förra bytet. Han skulle kontakta Frankrike för att se hur de ställde sig till ärendet. Jag fick senare besked att peugeot Sverige nekade mig reparation av motorn med motiveringen att det ej finns garanti på garanti. Peter sade att han ändå tänkte fortsätta försöka få Frankrike att ta en reklamation eller godwillreparation av motorn men att de då krävde att motorn felsöktes och att foton av skadan skickades till tekniker i Frankrike för bedömning. Efter att jag fått klart för mig att jag själv behövde bekosta felsökning av motorn så framförde jag att min önskan var att få till stånd ett sådant arrangemang gentemot Frankrike som Peter hade föreslagit. Under hela denna utdragna process så har jag aldrig fått något besked om hur frankrike ställt sig till skadan eller om några foton skickats trots att jag vid flera tillfällen ställt frågan. Dock har Peter vid ett senare tillfälle sagt att det antagligen skule bli billigare för mig att själv byta ut den havererade motorn mot en bagagnad då Peugeot Frankrike troligigtvis inte skulle ta hela kostnaden för skadan.

Något som också är märkligt när jag nu ställt mina yrkande mot KV Bruun och/eller Fribergsbil I Nacka får jag svar av K V Brunn där Peter är ansvarig för kundkontakter att de inte har varit inblandade i ärendet utan hänvisar mig till Fribergsbil i Nacka alternativt till Ove Andersson bil i östersund där det första motorbytet utfördes. I kontakten mellan verkmästare hos Ove andresson bil och Peter har jag fått reda på att Peter inte har varit mer insatt i ärendet än att han trott att jag nekat undersökning av motorfelet på egen bekostnad vilket ju inte är fallet.

En annan aspekt på ärendet som behöver belysas är Fribergsbils behandling av ärendet. Verkmästaren Rickard har hela tiden haft en trevligt bemötande i kontakterna och han har också uttryckt att han tycker "Peugeot sverige" borde ha löst det här på ett bättre sätt då det enligt hans förmenande är en liten kostnad att ersätta/reparera motorn i relation till den dåliga rykte det kan medföra. Dock har personalen och Rickard på Fribergsbil uppvisat den i särklass sämsta service nivån jag upplevt i mitt 42 åriga liv. Jag har under hela denna halvårslånga process aldrig fått direkt återkoppling på frågor om tex reparationstid, ärendestatus mm utan att jag själv fått ringa och ställa frågor själv och det har ibland gått 2-4 veckor från det att jag ställt en fråga tills att jag fått svar efter att man till slut tvingas varta "tjatig". Det skall tilläggas att jag inte är någon tjatig eller pådrivande person men allt har ju en gräns. Ett exempel är at jag för en månad sedan ställde frågan till en reservdelsansvarig om det finns ett sådan avrinningsskydd som hjälper till att undvika framtida skador orsakade av smältvatten att beställa. Jag ställde i samband med detta även frågor om möjligheter och priser när det gällde att sätta in motorvärmare av el eller bensindrift i vår bil. Personalen lovade som vanligt att ringa up när de undersökt saken. När jag inte fått svar efter en vecka ringde jag igen. Nu lovade de att prqata med Rickard om saken eftersom de aldrig hade hört talas om ett sådant avrinningsskyd. När jag efter ytterligare en vecka inte fått något svar (vintern och kylan närmar sig och vi blir/är oroliga då vi inte vill ha kvar bilen om vi inte får ett dyl skydd eller installerar motorvärmare) så skriver jag mail till Richard som svarar nästa dag att han skall kolla upp och återkomma inom kort. Efter att jag väntat på svar i ytterligare 2 veckor stöter jag på med ett mail till Richard och får svar samma dag att han "håller på att undersöka det nu". Efter att det idag faktiskt gått ytterligare en vecka utan svar så ringer jag istället Peugeot i Sätra där de lovar kolla upp saken och återkomma. De ringer upp 5 min senare och har då svar på alla mina frågor vilket leder till att jag har en tid på onsdag inbokad hos dem för att få ett skydd för avrinningen monterad. Jag skriver ett mail sama dag till Rickard på Peugeot i Nacka där jag undrar om han fortfarande letar efter min del och om det är så att han kan sluta leta. Jag passar samtidigt på att meddela att jag inte kommer besvära dom med kundtjänst ärenden i framtiden då de verkar ha viktigare saker för sig.

Jag kommer att fortsätta driva ärendet i ARN men hyser väl relativt små förhoppningar om att kunna få rätt. Jag kommer också att försöka få kontakt med en motorjournalis för att få berätta min historia dels för att jag inte tycker att Fribergsbil och Peter magnusson/KV Bruun Autoimport förtjänar negativ publicitet. Om någon här har erfarenheter som är negativa så kontakta mig gärna på [email protected] så kanske vi kan göra gemensam sak

Story will be continued...i am afraid :cry:
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Tråkigt att höra så borde de inte få gå till.... :shock:

Men jag undrar lite vilken motor du har i bilen?
Hur kallt var de den natten för haveriet?

Och sedan har jag aldrig hört att blocket kan gå sönder av att kamremen krånglar. Någon annan vet säkert mer....
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Vilket skräp. Lider med dig
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Kudos för att du håller huvudet kallt, dokumenterar utvecklingen och går sakligt till väga. Mycket lätt att tappa fattningen i ett sådant läge.

Hoppas det löser sig
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Ja, ditt tålamod är beundransvärt. Jag hade aldrig kunna hålla god ton i ett sådant läge även om jag har mycket lång stubin.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Håkan Svensson

Post by Håkan Svensson »

lycka till!!!
leandro1

Post by leandro1 »

HDI-Fap wrote:Tråkigt att höra så borde de inte få gå till.... :shock:

Men jag undrar lite vilken motor du har i bilen?
Hur kallt var de den natten för haveriet?

Och sedan har jag aldrig hört att blocket kan gå sönder av att kamremen krånglar. Någon annan vet säkert mer....

Hej! En 2.2 liters bensin. Den första motorn gick sönder efter en väldigt kall natt i ramundberget och det hade varit mellan 25-30 minusgrader på natten och det var väl närmare 20 minus på morgonen när jag skulle starta. Motor nr 2 gick sönder när det varit kanske 20 minus på natten och typ 15 grader kallt på morgonen.
leandro1

Post by leandro1 »

Håkan Svensson wrote:lycka till!!!

:lol: Haha Det kan jag behöva!
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Prata med Teknikens värld. Maila bara hela denna texten till dem. De brukar vara pigga på sånna här ärenden.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
uppstock

Post by uppstock »

Huga! Nu törs jag nästan inte starta min 807 -08 efter att ha läst det här!
Jag har en icke fungerande webasto i bilen som skulle kunna minska risken för sådana jobbiga saker som leandro råkat ut för.
Bilen har varit inne 2 gånger för lagning av webaston men den fungerar fortfarande inte, aaaningens irriterande när man i 20 minus pallrat sig ut för att starta värmaren men den bara blinkar "0000" utan reagera på manuell idriftsättning.(timern funkar inte hellet)
När man nu i -20 startar bilen låter det som att hela härligheten vill ut! det knackar och vibrerar värre än en stenkross!
Impad av att du orkar strida för din sak, leandro! Framförallt verkar det som att du har "vett och etikett" trots alla brister du möter överallt.
Vet inte om det hjälper men jag håller på dig!
Post Reply