Engine temp to high...?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Karlqvist

Engine temp to high...?

Post by Karlqvist »

Halloj!

Som vanligt med vintern kommer ofta skumma problem med våra härliga bilar :lol: Misstänker att detta är nåt sådant..

Ett par ggr den senaste veckan när jag kört piper det till & står i displayen att motorn är överhettad och att jag omedelbart ska stanna. När detta inträffat har jag inte stadskört, så tempmätarn visar på knappa 80 grader bara. Ofta när jag stadskör kommer den ju till 90-95 grader utan problem. Nivån på vattnet är oxå som det ska.

Så är det något enkelt man kan göra åt saken tror ni? Är det kanske någon givare som kärvar?
Det gäller en 607 V6 -00

Kan även tillägga att om jag ignorerar varningen, eller jag stänger av motorn, startar & kör vidare, så fungerar allt bra och det piper inte mer den dagen. Hittills iallafall... :roll:
DrJ
Crew
Crew

Post by DrJ »

Kör du med motorvärmare? Jag får den varningen på min ibland om den stått hela natten (dvs jag glömt att ställa in timern så den går för fullt...).
Men men, jag kan ha fel

*Peugeot 406 V6 -01*
*Peugeot 405 Mi16 -91 (till salu)*

Dan Jönsson - Peugeot Sport Club | CREW Ordförande
Karlqvist

Post by Karlqvist »

nope, ingen värmare...
danielr112

Post by danielr112 »

Inte så att du har frusen kylare eller annat? dvs för lite glykol?
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

trasig termostat eller fruset kylarvatten
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
arbetaren

Post by arbetaren »

Om det är kylarvattnet så lär motorn frysa när som helst.. kolla snarast!
206 GTI
danielr112

Post by danielr112 »

Har man lite glykol i så är det dock ingen nämnvärd sprängeffekt kvar. Har själv råkat ut för detta problem med t ex frösen kylare och då går tempen t ex upp och ner när man kör.. så gäler att ha tillräkligt med glykol. vet man med sig att man toppat med vatten så se över glykolmängden.
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Ursäkta min okunskap, men hur kollar jag glykolmängden? Kan ju dock tillägga att jag bor i Blekinge, så vi har inte lika kallt som norrlänningarna :lol: Det lilla jag fyllt på inför vintern har varit färdigblandad som klarar -36 grader.
Tempen verkar gå en del upp & ned. Stadskör jag eller står still, brukar mätaren gå upp till mitten (90 grader), kör jag sedan på landsväg eller liknande typ 50km eller mer, går den ned i botten som när bilen är avstängd. Tänkte först att det kanske blir så när det är kallt ute och man kär att det kyler jvligt bra bara :roll:
Några frågor kopplat till detta oxå.
1. Jag hittar ingen max/min märkning för kylarvattnet? Bara nån liten plastgrej man kan dra upp ur hålet, se bilden. Ska man mäta efter denna eller?
2. Runt om fyllningshålet, & på locket synns lite vit avlagring. Betyder det något i denna fråga?
3. Längs med nederkanten och ena hörnet på kylaren verkar finnas någon skada/läckage...?

Vad tror ni? Hoppas ni ser hyffsat på bilderna. Tacksam för hjälp & ideér. Man vill ju inte sabba bilen helt...
Image
Image
Image
Image
danielr112

Post by danielr112 »

Går den upp och ner så mycke så har du nåt problem. Antingen är termostaten konstig eller så är det något annat.

Att kolla vid vilken temperatur vattnet fryser kan du ju göra på 2 sätt. (kanske finns fler?)

Antingen tar du ur lite och lägger i frysen och ser om den fryser. (jag antar att duy har minst -20 i frysen för att detta ska funka)

Eller så använder du en manick som kollar ev fryspunkt.
http://www.germ.se/upload/produkter/800 ... %20904.jpg

Bilen bör hålla sig stabilt på en viss temperatur.

Tyvär kan jag inte denna modellen och någon annan får svara mer specifikt.
Karlqvist

Post by Karlqvist »

danielr112 wrote:Går den upp och ner så mycke så har du nåt problem. Antingen är termostaten konstig eller så är det något annat.

Jo den går upp & ned hela tiden beroende på om jag kör eller står still i princip... så som du säger, något känns fel.
Men kan en felaktig termostat ge detta felet tror ni?
danielr112 wrote:Antingen tar du ur lite och lägger i frysen och ser om den fryser. (jag antar att duy har minst -20 i frysen för att detta ska funka)

Ah! Smart.. ska kolla imorrn.. :D
danielr112

Post by danielr112 »

Fungerar inte termostaten och den är öppen hela tiden händer detta. När du kör sakta eller står still så har du inte så stora fartvindar som kyler.

Däremot när du börjar köra så kyls vattnet av. Detta kommer då också resultera i högre bränsleförbrukning också då motorn kompenserar för att den tror att motorn är kall.

Mitt fenomen var likadant med tempen. Fast den gick mellan 50 grader och 110 grader... Och varför kan jag inte riktigt förklara mer än att det var en ispropp i kylaren.... Förmodar att jag fick konstiga ånglås och dylikt.
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Idag åkte jag till Mekonomen och bad dem kolla glykolhalten. På några sekunder konstaterade han att vattnet klarar -34 grader, så då bör det inte vara något problem med något fruset. Nästa steg får väl bli termostaten då.
Hatar problem som kommer till & från, typiskt bilar! :roll:

Det verkar finnas 2st sensorer som har med vattnet att göra. Kollar man adbildelar.se heter ena "Sensor, köldmedietemperatur" & en "Termostat, Öppningstemperatur [°C] 82".
Vilken skillnad är det på dessa?

Är det någon som vet var dessa är placerade på 607:an med V6, och hur enkelt man byter?

Tack!
Pompe
Administratör
Administratör

Post by Pompe »

"Sensor, köldmedietemperatur" är väl antaglien temperaturgivarn/mätaren? eller dylikt..

Termostaten är den som öppnar och stänger sig olika mycket beroende på om vattnet behöver kylas ned mha kylaren.

Här är lite info från gamla trådar från forumet där man får hjälp och byta termostaten :)

Termostaten! (607 3.0V6 2001)

Image

När du står framför bilen och kylarn är framför dig sitter termostaten
i motorfästet, det övre till vänster. För att komma åt termostaten
måste du sätta en domkraft under motorn och släppa fästet. Kan öppna
en plastlucka i hjulhuset för att komma åt enklare. Finns enklare
bilar att byta termostat på.
Glöm inte att hålet i termostaten för genomcirkulation då den är stängd
måste sitta uppåt och ej ner, för undvikande av problem med luftfickor.

Luftningen efter BYTET! (kan komma till hjälp, va tydligen svårt och lufta :lol: )

Det ska finnas luftnipplar men vet inte riktigt var just nu :oops: (Hoppas bilden nedan stämmer :lol: )

Image

Luftning
- Starta motorn och låt den gå på 1500 - 2000 varv/min för att underlätta luftningen.
- Låt motorn vara igång tills kylfläkten/-arna slår på.
- Stoppa motorn och låt den svalna.
- Fyll på vätska upp till MAX.
- Skruva på locket och vrid till det andra hacket

Gör luftningsproceduren enl ovan. Glöm inte att ha värmen på i bilen så du får cirkulation i hela systemet. Jag tror att du blir kvitt all luft ganska omgående.
Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |

- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
Orpheus

Post by Orpheus »

Byt tempgivare,det gjorde jag och felet kom aldrig tbx.
Gissar att du kan ha bekymmer med orolig tomgång oxå???

Lycka till!!

Patrik
Åker:406 2,0 -00 samt 306 -00
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Orpheus wrote:Byt tempgivare,det gjorde jag och felet kom aldrig tbx.
Gissar att du kan ha bekymmer med orolig tomgång oxå???
Det skumma är ju just att jag inte har några problem med hur den går. Jag bytte tempgivaren på en rover jag hade innan, och den hade just lite orolig tomgång, och ville ibland inte starta när motorn var varm etc.

Det enda här är felet jag beskriver ovan, och att visaren för tempen går upp när jag står still & ned i botten när jag kör. Så därför lutar jag nog mer åt termostaten just nu...
Orpheus

Post by Orpheus »

Tänker bara om tempen inte är hög och larmet inte återkommer när du startar om bilen så tyder ju i mina öron på nått givarfel men jag jobbar på pappersbruk så jag kaaaaaan ha fel .

Lycka till!!!!
Åker:406 2,0 -00 samt 306 -00
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Nu har jag en ny termostat & tänkte ge mig på att byta den i helgen. Har någon ett bra tips på tömning av vattnet? En del säger att det ska sitta nån tömningsplugg som man kan ansluta en slang till oxå, men jag hittar iaf ingen :roll: V6 motorn är det. Tänkte att det vore trevligt med en kontrollerad tömning för senast jag gjorde det på en annan bil drog jag bara bort en slang jag tyckte verkade lämplig, visst funkade det, men det va vatten överallt sen :lol:
JockeE

Post by JockeE »

Hej!

Min 406:a varnade för hög temperatur när kontakterna på ett motstånd till kylfläkten hade ärgat sönder. Mätaren visade på OK temperatur, men ibland pep det fram en varning "Engine temp too high" på displayen. Efter att ha bytt tempgivaren utan att komma tillrätta med problemet åkte jag in till Peugeot och dom hittade felet direkt med diagnosutrustningen. Två motstånd till kylfläkten för 70 spänn styck och 5 minuters arbete senare så var problemet borta.

Det här var på en 406 2.0 Hdi -00 men det verkar se likadant ut på 607 V6 -00. Motstånden verkar sitta på höger sida om fläkten om du tittar in framifrån, genom grillen.

Du kan alltid kolla om du får samma varning om du tar loss kontakterna från motstånden och startar bilen. Mina motstånd var sönderärgade i pressningen mellan kontakten och motståndsipralen, det syntes rätt tydligt när man visste vad man skulle leta efter.

Sen kan man tycka att det kunde vara en tydligare varning - motortemperaturen ÄR inte hög nu, men den KAN bli det om inte fläkten går...

Jag skulle tro att motstånden heter:

1267 A8 (0,23 Ohm, medelhög hastighet)
1267 A9 (0,54 Ohm, låg hastighet)

...men det är ingenting jag lovar - kolla med Peugeot innan du beställer!

Hoppas det här kan hjälpa innan du börjar kladda med kylvätska :wink:
Du kan inte misslyckas innan du försökt...

Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Tack för tipset Jocke, jag ska ta en titt på det.
Dock tror jag mer på termostaten just nu med tanke på att mätaren inte visar jämn temp, utan är som en pendel när man är ute & kör :?
Så det blir nog till att kladda vidare med vattnet :lol:
JockeE

Post by JockeE »

Ja där ser man, man ska läsa igenom alla poster innan man svarar :D.
Jag hade missat att temperaturen gick upp och ner under körning - då är det nog bara att plocka bort termostaten i alla fall - lycka till!
Du kan inte misslyckas innan du försökt...

Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
Post Reply