Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Är det någon som har koll på lyft och andra data på kammarna som passar EW motorerna?
Jag har följande på hyllan just nu:
RC
2,2
2,0
306GTi
306GTi kammarna skulle passa enl utsago och borde väl vara det vassaste som finns att låna in från XU?
Ja, jag skulle kunna mäta lite själv men om någon har det tillgängligt så hade det sparat mig lite tid.
RC borde ju vara de vassaste om man bara ser till HK uttaget men jag är osäker på hur kamvridningen inverkar, något jag inte kommer att använda mig av för övrigt.
Det "sägs" att RC kammarna är snälla men det skulle vara intressant med fakta.
(//Lappen Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Det du kan mäta dig till snabbt är ju lyftet på kammarna. Tjocka minus smala delen(inte för att lyft säger hus "vassa"dom är). Duration kan man mäta oxå men kanske inte i "våra" garage
Ring och prata med Jörgen på A-e och fråga, han kan alla specar på sina fem fingrar.
Det hade ju gått att rigga upp kammen och fäst en gradskiva i ena änden. Med elektroniskt skjutmått så skulle man säkert kommit ganska nära.
Lagt noll längst upp på nocken och så vridit någon grad i taget och mätt.
Eller börjat i botten och kollat när den började lyfta och räknat 360 minus graderna man mätt fram. Ingen exakt vetenskap men bra nära.
Men som jag skrev, fullt så omständigt har jag ingen lust att mecka till det.
Det är ju inte bara högt lyft som du säger. Men vad jag förstått så i mitt fall så vill jag ha en kam som både lyfter högt och med bred nock och mycket duration.
Vad jag ska göra med kammarna.... Tja, det går säkert att räkna ut.
Låter som att jag blir tvungen att kontakta danskarna.
206 GTI -00 - Le bébé bleu V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
-Lappen- wrote:Det hade ju gått att rigga upp kammen och fäst en gradskiva i ena änden. Med elektroniskt skjutmått så skulle man säkert kommit ganska nära. Lagt noll längst upp på nocken och så vridit någon grad i taget och mätt. Eller börjat i botten och kollat när den började lyfta och räknat 360 minus graderna man mätt fram. Ingen exakt vetenskap men bra nära. Men som jag skrev, fullt så omständigt har jag ingen lust att mecka till det.
Jo omständligt och ändå inte exakt tillslut ändå. Prata med Jörgen du, han är super. Dock låter det som han säger Göran när han svarar
Kolvarna på Rc motorn ur ju lite urgröpta för att inte ventilerna ska krocka, så det är kanske bäst att kolla upp att plats finns om man använder sig av de kamaxlarna tillsammans med "vanliga" kolvar.
(Vet inte-bara en tanke!)
ala wrote:Kolvarna på Rc motorn ur ju lite urgröpta för att inte ventilerna ska krocka, så det är kanske bäst att kolla upp att plats finns om man använder sig av de kamaxlarna tillsammans med "vanliga" kolvar. (Vet inte-bara en tanke!)
10,7mm är ok, Dansken sa nått om 12,5mm har jag för mig,10,7 är det på mina kammar.
ala wrote:Kolvarna på Rc motorn ur ju lite urgröpta för att inte ventilerna ska krocka, så det är kanske bäst att kolla upp att plats finns om man använder sig av de kamaxlarna tillsammans med "vanliga" kolvar. (Vet inte-bara en tanke!)
10,7mm är ok, Dansken sa nått om 12,5mm har jag för mig,10,7 är det på mina kammar.
Ok va bra!
Kan väl vara så att om man kör med VVT som på originalet så är det mer kritiskt kanske?
Bockar och bugar för omtanken Ala. Sådant är lätt att glömma. Jag är dock så feg så jag lär stå och dra runt motorn med spärrskaftet ett par varv innan jag törs koppla på några kablar. Man kanske skulle tagit lite modellera med för säkerhets skull.
Vet att man skall byta bultarna i kamcarriern till bättre iaf. Blir 12-9.
Jag har ju misstänkt att RC kammarna bör vara bästa utgångspunkten. Med tanke på uteffekten då.
Skall se om jag har batteri kvar i mitt skjutmått så får jag mäta lyftet på GTi-6 kammarna med. De skulle ju faktiskt kunna vara ett alternativ kanske.
Jag har ju dubbel uppsättning EW12 kammar så dubbla insugskammar kanske kan vara något.
Det känns lite hysteriskt att komma med 4 uppsättningar kammar men det kanske får bli så iaf. Sliparen har ju riktig mätutrustning plus kunskapen.
Bockar och bugar.
Men THR, du hade väl omslipade kammar? Vilka var det som slipade dem? Enem?
Mail är inte bästa sättet att få tag på A-E gubbarna antar jag? Eller har de fortfarande jul och nyårsledigt kanske. Mailade dem i ett annat ärende men har inte hört av dem än.