Oljenivå

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Proppen

Oljenivå

Post by Proppen »

När jag kollar nivån på motoroljan så visar stickan olika, på ena sidan är nivån mitt emellan strecken och på den andra sidan så är nivån vid övre strecket... vad ska man gå efter?

Peugeot 406 2.0 -01
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Mät när bilen är kall så blir det nog rätt ska du se
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Proppen

Post by Proppen »

Jag mäter alltid när bilen är kall, mycket märkligt detta tycker jag.
danielr112

Post by danielr112 »

Fårstår inte hur du menar. Låter som om du har 2 oljestickor och mäter på?

"på ena sida och andra sidan..."

Har du ställt bilen på exakt samma ställe? Behöver inte många graders lutning för att den ska visa nåt annat än innan.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

danielr112 wrote:Fårstår inte hur du menar. Låter som om du har 2 oljestickor och mäter på?

"på ena sida och andra sidan..."

Har du ställt bilen på exakt samma ställe? Behöver inte många graders lutning för att den ska visa nåt annat än innan.

Oljestockan har väl två sidor ;)
Peugeot 106
Peugeot 206
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det händer att bilar har en kall och en varm sida på stickan. Har inte hört om det på moderna bilar, men om det finns två olika på stickan kan man ju misstänka att det är så. Fast det borde inte skilja några mängder på sidornas markeringar.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by danielr112 »

Ahh ok.

edit: Skyller på att jag inte kör bilar med sådanna nymodigheter :D
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
33an

Post by 33an »

Claes B wrote:Det händer att bilar har en kall och en varm sida på stickan. Har inte hört om det på moderna bilar, men om det finns två olika på stickan kan man ju misstänka att det är så. Fast det borde inte skilja några mängder på sidornas markeringar.

Vilka bilar har det?

I detta fallet så skrapas troligen oljan av på ena sidan när ts drar ur stickan.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

33an wrote:
Claes B wrote:Det händer att bilar har en kall och en varm sida på stickan. Har inte hört om det på moderna bilar, men om det finns två olika på stickan kan man ju misstänka att det är så. Fast det borde inte skilja några mängder på sidornas markeringar.

Vilka bilar har det?

I detta fallet så skrapas troligen oljan av på ena sidan när ts drar ur stickan.

Inte en aning... Jag funderar på om jag kanske blandar ihop det med nån annan vätskenivå, som styreservoolja eller automatlådeolja.
Jag vet att jag sett funktionen på nån/flera mätstickor, på nån eller flera bilar. Av nån anledning tänker jag oljesticka på Lancia Flavia, men jag är som sagt inte det minsta säker, kan lika gärna vara automatlådesticka på MB eller nån Chrysler. Funktionen finns på mätstickor så mycket vet jag. Och om det är så att det är olika märkning på de två sidorna på en sticka kan det ju vara funktionen, om än inte troligt på en Peugeot från 2000.

Man kan ju dessutom tolka ursrungsfrågeställningen på två sätt. Jag tar för givet att nivån på oljan är samma på båda sidorna av stickan och att märkningen olika.
Men om man är mer klarsynt så verkar det ju faktiskt som att frågan inte handlar om markeringen utan om att själva oljenivån är olika på de bägge sidorna, vilket givetvis är omöjligt och gör att du har svarat korrekt på frågan.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Administratör
Administratör

Post by Pompe »

33an wrote:

Vilka bilar har det?

Detta kör jag på, att "de troligen skrapas av" ..

Funkat bra när jag har kollat olja och fyllt på, testat någon gång med den "skrapade" sidan att få den till lägsta men har ej gått då de är alltid samma ställe om så länge inte andra sidan går under hälften :)
Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |

- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
Post Reply