Oljud/vinande ljud från motorn
Oljud/vinande ljud från motorn
Sen imorse har det börja uppstå missljud från motorn. Ett vinande ljud, som ökar i takt med att man varvar motorn. Låter som om det kommer från en rem, kamrem eller fläktrem. Bör jag vara orolig?
Bilen är en 207 1,6 Hdi.
Bilen är en 207 1,6 Hdi.
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...
PS. Jag diggar min avatar...
Ingen som har en aning? Ljudet uppstår bara när motorn blivit varm. Det hörs inte när man startat motorn kall. Påminner lite om en skraltig katt som jamar i allt högre takt. Provade att smörja drivremmen med 5-56 men det vart ingen skillnad.
Får väl ta och boka en tid på verkstan framöver...
Får väl ta och boka en tid på verkstan framöver...
- danielr112
5-56 är väl kanske inte det bästa att smörja en rem med. Du ska ha silicon liknande smörjmedel. Finns speciella burkar till detta.
Svårt att veta vad för ljud du har. Antingen är det ett lager eller en rem eller nåt löv som kommit in
Svårt att veta vad för ljud du har. Antingen är det ett lager eller en rem eller nåt löv som kommit in
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Samma fel som jag har på min 207 HDI?
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=77196
Min ska in på service på måndag, får se vad dom säger om det vinande oljudet...
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=77196
Min ska in på service på måndag, får se vad dom säger om det vinande oljudet...
207 HDI Premium 2010.
@sl3000. Kanske, svårt att säga.
Nu har oljudet dykt upp igen. Det försvann ju naturligtvis lagom till servicen. Börjar misstänka att oljudet dyker upp vid kallstarter vid temperaturen under -10. För igår var det närmare -20 och då uppstod oljudet igen. Det försvann inte efter att ha kört bilen varm.
Sist fick jag bort oljudet genom att köra "skiten ur bilen" när den blivit varm. Alltså rally körning mm. Knappast mest hälsosamma kuren för bilen. Dessutom så är jag rätt rädd om lappen numera...
Men det verkar inte vara ett allvarligare fel, men irriterande fel. Verkstan kikade ju på generatorn, drivremmar etc och hitta inget att anmärka på.
Nu har oljudet dykt upp igen. Det försvann ju naturligtvis lagom till servicen. Börjar misstänka att oljudet dyker upp vid kallstarter vid temperaturen under -10. För igår var det närmare -20 och då uppstod oljudet igen. Det försvann inte efter att ha kört bilen varm.
Sist fick jag bort oljudet genom att köra "skiten ur bilen" när den blivit varm. Alltså rally körning mm. Knappast mest hälsosamma kuren för bilen. Dessutom så är jag rätt rädd om lappen numera...
Men det verkar inte vara ett allvarligare fel, men irriterande fel. Verkstan kikade ju på generatorn, drivremmar etc och hitta inget att anmärka på.
Oljudet är tillbaka. Lägger upp ett filmklipp där det hörs ganska tydligt. Ett oljud i bakgrunden. Lite högfrekvent oljud, typ generatorljud eller liknande.
http://s139.photobucket.com/albums/q291 ... V_0184.mp4
Oljudet har kommit och gått. Nu är det dock mer påträngande än någonsin tycker jag.
Oljudet har kommit och gått. Nu är det dock mer påträngande än någonsin tycker jag.
PuggenTO wrote:Oljudet är tillbaka. Lägger upp ett filmklipp där det hörs ganska tydligt. Ett oljud i bakgrunden. Lite högfrekvent oljud, typ generatorljud eller liknande.
Låter som en spännrulle tycker jag, ta av tillbehörsremmen och se om det tystnar.
PuggenTO wrote:Härligt. Besökte en verkstad nyss. De lokaliserade oljudet till kamremmen. Där ryker semesterkassan
Hade liknande. Mitt oljud var en löprulle på Multiremmen. Börja med att kila av den först innan ni konstaterar kamremmen.
Peugeot gärna byta kamremmen/spännrulle åt mig men jag gick inte på det.
De börjar såklart med det dyraste först. Har du redan kollat multiremmen då är det väl kamremmen tråkigt för din del
Ja det var kamdrevet som gått sönder. En del hade lossnat, slagit i både kamremmen samt skadat ytterligare en komponent så både kamrem, drev och den tredje komponenten vars namn jag glömt, måste bytas.
Det otäcka var att kamremmen var såpass skadad att den skulle ge vika vilken sekund som helst, därav oljudet, man har tur ibland. Maskinskadeförsäkringen tar förhoppningsvis detta
Det otäcka var att kamremmen var såpass skadad att den skulle ge vika vilken sekund som helst, därav oljudet, man har tur ibland. Maskinskadeförsäkringen tar förhoppningsvis detta