Behöver släcka felkoder inför nästa besiktning. Antipollution bla. bla. Verkstaden säger att det inte är nåt fel, utan att dagens bilar är såå känsliga och detta kan bero på någon misständning vid kallstart. Sedan tar de glatt emot pengarna för släckningen...
Vad tror ni om denna OBD-2 Scanner från Dealextreme?
http://www.dealextreme.com/p/elm327-usb-vehicle-obd-2-scanner-tool-28528. Funkar den på en 307sw -02?
Tänkte ha den med mig och släcka koderna när jag väntar på parkeringen för att köra in i bilprovningshallen
Edit. Uppdaterade rubriken.
Last edited by peggasw on Sun Apr 03, 2011 9:50, edited 1 time in total.
Ja Dealextreme tillhandahåller julafton flera gånger per
Funderar på om man ändå ska slå till på denna http://www.scantool.net/scan-tools/pc-b ... mpact.html. Det skiljer ju inte många kronor och då får man som jag förstår en nyare variant och det är inte en sk. klon. Det går fort ett gäng timmar av svordomar när man är dumsnål Åhh, dessa beslut...
Last edited by peggasw on Wed Feb 09, 2011 18:45, edited 1 time in total.
peggasw wrote:Behöver släcka felkoder inför nästa besiktning. Antipollution bla. bla. Verkstaden säger att det inte är nåt fel, utan att dagens bilar är såå känsliga och detta kan bero på någon misständning vid kallstart. Sedan tar de glatt emot pengarna för släckningen... Vad tror ni om denna OBD-2 Scanner från Dealextreme? http://www.dealextreme.com/p/elm327-usb-vehicle-obd-2-scanner-tool-28528. Funkar den på en 307sw -02?
Tänkte ha den med mig och släcka koderna när jag väntar på parkeringen för att köra in i bilprovningshallen
Vart bor du ?
jag och säkert flera i klubben har en sån läsare.
Kan vara värt att testa en innan köp ,funkar t.e.x inte på 406-00 men på Citroen C4-05.
Att äga en Peugeot är en livsstil
Dricka pilsner ÄR visst en hobby !
Peugeot 605 3.0 SV-95 Executive Express
Citroen C4 1,6 -05 Familjetransportör
Saab 9-5 Aero Kombi -01
Har själv än billig Kina ELM327 och den funkar helt ok. Det är sällan interfacet eller bilen som är problemet utan mjukvaran och konfigurationen av datorn.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Det hela ansluter fint till bilen och man kan se realtidsdata.
Men... Tanken var ju att släcka lite felkoder som Bilprovningen klagade på. När jag låter Torque kolla efter felkoder så säger den bara No fault codes stored in ECU".
Så nu undrar jag om Bilprovningen tittar på något annat ställe? Eller kan felkoder försvinna? Eller är det nå tjall mina grejor?
Själv fick jag fel pga Catalytic Converter Fault på bes, men när jag åkte till verkstaden för att radera felet, så fanns det inte kvar. Jag hade då kört 200 mil sen besiktningen.
AntiPollution Fault har inte jag lyckats se med min läsare, men andra fel kan jag se/radera hur bra som helst. Är inte säker på att felet ens lagras längre än 10 omstarter.
Här godtas en verkstads intyg på att det inte finns några felmeddelanden (Finland)
Tack då vet man det. Jag körde bilen för en stund sedan och då började ABS och de andra bokstavskombinationerna för Antikörglädje att blinka. Men fortfarande inga felkoder. Antipollution fault är väl det som jag var mest intresserad av och den kan alltså finnas utan att jag ser den Nå jag testar vidare.
Edit:Från Besiktningsprotokollet.
Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 1)
1 Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad
P0300 Enstaka/flera cylindrar, feltändning detekterad
P0300 - Random cylinder missfire är inte pga Antipollution fault utan Catalytic Converter Fault. Hade precis exakt samma fel! Fick anmärkning på besiktning, körde ett tag, sen var det borta när jag väl skulle ta bort det. Det felet SKA du se i din OBDII läsare. Ser du det inte, så finns det inte kvar i minnet längre. Om du vill vara dubbelt säker, ladda ner ett annat program och testa med det. Jag är säker på att du inte ser det med det heller.
Man får Catalytic Converter Fault först, bilen går kasst eventuellt stannar helt och svarar inte på gas. Redan efter omstarten så kan det meddelandet vara borta, MEN du får alltid Antipollution Fault som sitter i x antal omstarter/x antal km efter det.
Kan nu meddela att OBD-grejen från DX och appen från Torque som jag inhandlade har fått göra rätt för sig. Felkoderna släcks utan problem.
Den kommer att få sitta i när jag kör in i besiktningshallen nästa gång. Som en liten demonstration mot dumheterna att anmärka på fel som har funnits mellan besiktningstillfällena.