Kylfläkten bara går o går

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
605Tias

Kylfläkten bara går o går

Post by 605Tias »

Har för mig jag har läst nått om detta innan men hittar inget nu. Min bil tömde batteriet härom dagen. Jag hörde inte att kylfläkten gick på den när jag stannade bilen men det gjorde den väl antagligen för när jag kom ut från jobbet 8 timmar senare så var batteriet så gott som tomt och fläkten snurrade långsamt på den sista krämen som var kvar. Är det bara ett relä som hänger sig eller är det nått annat roligt. Bil el är inte min starka sida så jag vet inte var jag ska börja. Just nu så kopplar jag bort batterikabeln när jag parkerar :)
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Kylfläkten bara går o går

Post by ala »

605Tias wrote:Har för mig jag har läst nått om detta innan men hittar inget nu. Min bil tömde batteriet härom dagen. Jag hörde inte att kylfläkten gick på den när jag stannade bilen men det gjorde den väl antagligen för när jag kom ut från jobbet 8 timmar senare så var batteriet så gott som tomt och fläkten snurrade långsamt på den sista krämen som var kvar. Är det bara ett relä som hänger sig eller är det nått annat roligt. Bil el är inte min starka sida så jag vet inte var jag ska börja. Just nu så kopplar jag bort batterikabeln när jag parkerar :)

Bilmodell ?
406 turbo
106 XT
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Svårt att säga utan att veta bilmodell, men jag skulle tippa på att du har en liten brytare som reagerar på kylvattnets temp. Denna brukar sitta högt upp på kylaren och fungerar så att den sluter och skickar spänning till kylfläkten när kylvattnet når en viss temp. Mät med en multimeter om du har kontakt mellan de två stiften (du kan även ha tre stift, i så fall är ett stift gemensamt, du ska inte ha kontakt mot de andra två) när motorn är kall. Byt brytaren om så är fallet.
605Tias

Post by 605Tias »

Oops :oops: Glömde säga det, de är en 205Gti -90. Då börjar jag med att kolla kontakten. Tackar
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

enklaste är ju att bara rycka loss kontaktstycket som sitter monterat på tempbrytaren - stannar fläkten då så är tempbrytaren kass. Fortsätter fläkten så är det något annat :) Har för mig att kontaktstycket är blått på din bil, men kan ha fel.
Post Reply