Trattarna i 306GTI6 insuget, bilder.

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

deja vu wrote:Jag betvivlar inte att du upplevde en förändring,men blev bilen okörbar?? tex motorstopp vid rödljus pga dåligt vrid?? Jag ska ha det i åtanke när jag fått igång bilen,jag förväntar mig inga underverk pga trattarna heller,i bästa mån kanske trattarna tar ut effektförlusten av de korta rören,men mitt syfte är ändå uppnått genom att slippa tilta motorn :)

OOnej verkligen inte. Den blev starkare på högre varv vid kortning, var som om man flyttade tiden på vrid. Sfårt att förklara. :)

Och trevligare över hela registret med längre.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
deja vu
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by deja vu »

Jaaacob wrote:
deja vu wrote:Jag betvivlar inte att du upplevde en förändring,men blev bilen okörbar?? tex motorstopp vid rödljus pga dåligt vrid?? Jag ska ha det i åtanke när jag fått igång bilen,jag förväntar mig inga underverk pga trattarna heller,i bästa mån kanske trattarna tar ut effektförlusten av de korta rören,men mitt syfte är ändå uppnått genom att slippa tilta motorn :)

OOnej verkligen inte. Den blev starkare på högre varv vid kortning, var som om man flyttade tiden på vrid. Sfårt att förklara. :)

Och trevligare över hela registret med längre.

Jag tänker även sätta mitt egen tillverkade justerbara kamdrev på insugskammen och "158hk" kolvar tillsammans ett 309gti16 extraktor dessutom.Då kanske man kan få bort en del av ursprunget,och kan räkna med en jämnare effekt kurva som dessutom varar längre? [-o<
205 cti -88
405 Mi16 -90
205 automatic -92
gsxswe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by gsxswe »

SNILLET wrote:306GTI motorn har helt klart ALLT som behövs för att kunna få ut runt 200kusar utan att egentligen behvöa byta speciellt mycket delar. Hela bygget av XU10J4RS maskinen är fin ingenjörskonst.

Vad är det som måste bytas innan mappning för att komma nära 200 strecket på en 306 GTI maskin då? :D
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

högkompskolvar, vassa kammar och ett standalone sprut så bör du vara en bit på vägen iaf.. 180-190hk kanske?
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Jönsson wrote:högkompskolvar, vassa kammar och ett standalone sprut så bör du vara en bit på vägen iaf.. 180-190hk kanske?

Med det borde man kunna klämma ur 200hk tycker jag
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

tyckte de va bättre o räkna i underkant så ingen skulle bli besviken ^^

sen mekaniska tryckare o hårdare ventilfjädrar och varvstopp på 9000

porta toppen och separata spjäll

lätta och balansera bottendelen

lättat svänghjul

vevlager med lägre friktion kanske?

va finns där mer för lattjo? torrsump vet jag inte vad den kan göra effektmässigt direkt.. men bra o ha ^^

har hört talas om att man använder ventiler i titan som e lättare o därmed ska ge lite mer effekt/respons?

Sen kan man ju börja stroka motorn också 8)

eller mailar man lynx o säger att man vill ha massor med effekt osså köper man ett high-boost kompressorkitt :P
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Ang kortare insug. Motorn är avpassad för vissa flöden vid vissa varv. Längden på insug och avgas påverkar detta. Små förändringar i längd är inte så märkbara, du flyttar var luften flyttar sig mest effektivt och med liten förändring flyttar du den inte så mycket.

Ytterligare motivering till varför längden påverkar är S16-motorn som original ändrar insugslängden genom vakumklockor som öppnar vid visst varvtal. Utan dom så blir bilen slö på vissa varvtal.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Dum fundering kanske.. men kortar du insuget minskar du vägen för luften att transportera sig. så, bör man inte då göra motsvarande modifikation på avgas-sidan?
Image
Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
33an

Post by 33an »

goopin wrote:Dum fundering kanske.. men kortar du insuget minskar du vägen för luften att transportera sig. så, bör man inte då göra motsvarande modifikation på avgas-sidan?

Ett järnspett rakt genom katalysatorn skadar inte (förutom att avgasvärden påverkas för gatåknng).
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Fnatte wrote:Ang kortare insug. Motorn är avpassad för vissa flöden vid vissa varv. Längden på insug och avgas påverkar detta. Små förändringar i längd är inte så märkbara, du flyttar var luften flyttar sig mest effektivt och med liten förändring flyttar du den inte så mycket.

Ytterligare motivering till varför längden påverkar är S16-motorn som original ändrar insugslängden genom vakumklockor som öppnar vid visst varvtal. Utan dom så blir bilen slö på vissa varvtal.

Bra fundering!

Men det beror väl ändå på att datasprutet inte är så variabelt?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Hade det varit bra med korta insug så hade tillverkaren gjort allting jättekort och sparat massor av plats.

Martin- Det finns ju luft hela tiden att tillgå, men pga av gasspjället blir det pumpförluster(vacumet ställer till det för det är jobbigare att suga in luft än att få det fritt levererat). Direktinsprutade motorer har gått över till stratifierad styrning, dom styr hur mycket kraft motorn ska ge genom att trycka in lämplig mängd soppa.

Yakup - Sprutet är ju lambdastyrt, så det är i högsta grad variabelt. Det har lite att göra med det vi pratade om innan, om tvåtaktarna med luftutbyte, men bara till hur luften går i systemet. Till fyrtaktarna så spelar ventilerna in mest, och det dynamiska förlopp som utspelar sig i det som insuget är inblandat i. När ventilen öppnar blir det tryckskillnader, och beroende på insugets utseende så blir flödet bättre eller sämre in i cylindern.
Det som påverkar är flödeshastigheten och hur snabbt luften tar sig genom systemet.

Ang enkelt gasspjäll mot flera, så har det oftast varit pga höga, vassa kammar som man vill ha gasspjäll nära motorn(jfr bmw M-motor, 6 cyl), för att kunna ha en bra tomgång och snabb respons. För enklare konstruktioner har man dock ett spjäll och då ett plenum som är som en dämpare också, för när man ändrar varvtal på motorn. Ett spjäll är billigare och enklare att använda, det behövs heller inte mer på standardmotorer. Plenumet är också för att ha insugsrören(runners) lika långa, och alla cylindrar med samma verkningsgrad.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Fnatte wrote:Ytterligare motivering till varför längden påverkar är S16-motorn som original ändrar insugslängden genom vakumklockor som öppnar vid visst varvtal. Utan dom så blir bilen slö på vissa varvtal.

Är t.o.m. så att det inte enbart är längden utan även helmholtzresonatoreffekten som utnyttjas i det insuget, därför man bara öppnar/stänger de korta rören och har de långa öppna hela tiden.
Minst sagt en komplicerad histora, vilket är något jag är övertygad om att just du inser :), om någon.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SNILLET wrote:
Fnatte wrote:Ytterligare motivering till varför längden påverkar är S16-motorn som original ändrar insugslängden genom vakumklockor som öppnar vid visst varvtal. Utan dom så blir bilen slö på vissa varvtal.

Är t.o.m. så att det inte enbart är längden utan även helmholtzresonatoreffekten som utnyttjas i det insuget, därför man bara öppnar/stänger de korta rören och har de långa öppna hela tiden.
Minst sagt en komplicerad histora, vilket är något jag är övertygad om att just du inser :), om någon.

Man märker också tydlig skillnad på gången när klockorna inte funkar. Dom går RIKTIGT dåligt då.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

HellMek wrote:
SNILLET wrote:

Man märker också tydlig skillnad på gången när klockorna inte funkar. Dom går RIKTIGT dåligt då.

Definitivt :lol:
Hans Hellström

Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

SNILLET wrote:Är t.o.m. så att det inte enbart är längden utan även helmholtzresonatoreffekten som utnyttjas i det insuget, därför man bara öppnar/stänger de korta rören och har de långa öppna hela tiden.

Men helmholtzeffekten har man även vid fastlängdigt insug, vilket gör att man avpassar till fler frekvenser med ACAV-insuget.

FR Autosport Sweden FTW
33an

Post by 33an »

Fnatte wrote:
SNILLET wrote:Är t.o.m. så att det inte enbart är längden utan även helmholtzresonatoreffekten som utnyttjas i det insuget, därför man bara öppnar/stänger de korta rören och har de långa öppna hela tiden.

Men helmholtzeffekten har man även vid fastlängdigt insug, vilket gör att man avpassar till fler frekvenser med ACAV-insuget.

Ahh, äntligen ngn som nämner Helmholtz.

Fast det har ju ingenting med antalet Joule att göra.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
gsxswe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by gsxswe »

Jönsson wrote:tyckte de va bättre o räkna i underkant så ingen skulle bli besviken ^^

sen mekaniska tryckare o hårdare ventilfjädrar och varvstopp på 9000

porta toppen och separata spjäll

lätta och balansera bottendelen

lättat svänghjul

vevlager med lägre friktion kanske?

va finns där mer för lattjo? torrsump vet jag inte vad den kan göra effektmässigt direkt.. men bra o ha ^^

har hört talas om att man använder ventiler i titan som e lättare o därmed ska ge lite mer effekt/respons?

Sen kan man ju börja stroka motorn också 8)

eller mailar man lynx o säger att man vill ha massor med effekt osså köper man ett high-boost kompressorkitt :P

LOL! Låter ju billigt och bra det där... :lol:

Undrar bara lite då jag är nybliven 306 GTI ägare. Bilen jag köpt är redan lite modifierad med custombyggt avgassystem i rostfritt, nått coldair intake med öppetfilter från KN och Kent Cams PT80 (första steg).

Dock är inte kärran mappad för allt ännu så det måste fixas, men vet inte vem som kan ordna sånt runt Stockholm för en vettig peng, några bra förslag? :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Fnatte wrote:

Självfallet är det så :)
Hans Hellström

Post Reply