Motorlampa 406
Motorlampa 406
Har haft bilen inne på Peugeot i Linköping ett flertal gånger nu och dom hittar inget fel, så jag testar här.
Har en 406 -00 där motorlampan (motordiagnostik lampan) har tänts.
Verkstaden har läst av felkoder men säger att det inte är något fel på dom komponenter och delar som gett felmeddelande. Dom har testat att uppdaterat och återställt systemet, och som dom själva sa kört något som kallas en inlärning på boxen.
Problemet är att när vi kvitterar felen och släcker lampan så tänds den igen efter ca 1 mil. Då har någon komponent gett felkod igen. Fast det är inget fel på kompononterna/delarna när dom undersöker dom på verkstaden.
Någon som har hört om detta förut?
Dom på verkstaden befarar att det kan vara styrboxen som är pajj.
Vad tror ni?
Har en 406 -00 där motorlampan (motordiagnostik lampan) har tänts.
Verkstaden har läst av felkoder men säger att det inte är något fel på dom komponenter och delar som gett felmeddelande. Dom har testat att uppdaterat och återställt systemet, och som dom själva sa kört något som kallas en inlärning på boxen.
Problemet är att när vi kvitterar felen och släcker lampan så tänds den igen efter ca 1 mil. Då har någon komponent gett felkod igen. Fast det är inget fel på kompononterna/delarna när dom undersöker dom på verkstaden.
Någon som har hört om detta förut?
Dom på verkstaden befarar att det kan vara styrboxen som är pajj.
Vad tror ni?
Hur uppför sig bilen då du kör då? Är allt bara frid och fröjd men lampan lyser ändå?
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Rx37 wrote:Hur uppför sig bilen då du kör då? Är allt bara frid och fröjd men lampan lyser ändå?
Bilen uppför sig helt normalt i övrigt.
Har dock varit med om att olika ting har ballat ur ibland. Någon gång så har hastighetsmätaren och varvräknaren bara lagt av i 2 sekunder för att sedan komma tillbaka. Ibland har bilen dött på tomgång.
Men dessa fel har jag endast upplevt ibland och kommer väldigt sporadiskt.
Kan tillägga att för en tid sedan observerade jag att det hängde ett flätat band under bilen, tror det var en så kallad "jordfläta". Den hade brustit och jag kunde inte se vart den andra ändan skulle ha suttit fast.
Jag kan inte svara på ifall detta var i samband med att motorlampan tändes, men kan det hänga ihop på något vis?
Är tacksam för alla tips jag kan få.
Jag kan inte svara på ifall detta var i samband med att motorlampan tändes, men kan det hänga ihop på något vis?
Är tacksam för alla tips jag kan få.
bihfocus wrote:Har du xenon eftermonterat på din bil?
Bilen är från 2000 så det ska inte ha nån betydelse.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
Vet du nå närmare vilka felkoder det är frågan om då?
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
Exakt vilka felkoder vet jag tyvärr inte men på verkstaden sa dom att lambdasonden, tändning och gasspjällspotentiometern hade gett felkod. Men att det inte är något fel på dom. Märkligt tycker jag.
Hur vanligt är det att styrboxen går sönder? Är det någon som har erfarenhet om det?
Tack för respons, säg till om det är något ni behöver veta för att klura ut vad som kan vara fel? Som jag sett så finns det en hel del kunnigt folk här. [/img]
Hur vanligt är det att styrboxen går sönder? Är det någon som har erfarenhet om det?
Tack för respons, säg till om det är något ni behöver veta för att klura ut vad som kan vara fel? Som jag sett så finns det en hel del kunnigt folk här. [/img]
-
Wheelstream
Förmodligen inget at bry sig om, det problemet har jag haft i 10 000 mil nu.Det började efter att jag bytte till rostfritt avgassystem.Motorlampan tänds typ två gånger i månaden med felkod 0136 "Oxygen O2 Sensor Circuit Low Voltage", skyller på att jordflätan inte vill ge samma galvaniska kontakt till katalysatorn.Bilen går utmärkt efter att den tänts ska sägas.Köpte en ODB läsare som också släcker felkoderna för typ 200:- på Ebay, så det kan jag leva med.
Edit:Kolla jordflätan!
Peugeot 406 2.0 combi -00
Wheelstream wrote:Förmodligen inget at bry sig om, det problemet har jag haft i 10 000 mil nu.Det började efter att jag bytte till rostfritt avgassystem.Motorlampan tänds typ två gånger i månaden med felkod 0136 "Oxygen O2 Sensor Circuit Low Voltage", skyller på att jordflätan inte vill ge samma galvaniska kontakt till katalysatorn.Bilen går utmärkt efter att den tänts ska sägas.Köpte en ODB läsare som också släcker felkoderna för typ 200:- på Ebay, så det kan jag leva med.
Jasså, felet kan alltså bero på att min jordfläta har brustit? Din beskrivning av motorlampan stämmer ju ganska bra överens med min. Hade inne bilen på Peugeot idag och dom testa att byta främre lambdasond, men lampan tändes snart därefter igen. Ska lämna in den till igen på måndag tyckte dom.
Men vad tror du Wheelstream, kan det vara jordflätan som är boven i dramat?
För enligt verkstaden har bilen gett olika felkoder.
Tack för ett matnyttigt svar!
-
Wheelstream
Lite update...
Har haft den på Appelskogs verkstad i 4 dagar nu, hämta bilen igår och dom verkar ha löst problemet. Dom har bytt både främre och bakre lambdasonderna och nu tänds inte motorlampan längre.
Dom tyckte jag skulle testa över helgen och se ifall lampan tänds, men det har den inte gjort än så länge.
PS. Fick även veta att vad jag trodde var en jordfläta var en ett säkerhetsband för avgassystemet.
Har haft den på Appelskogs verkstad i 4 dagar nu, hämta bilen igår och dom verkar ha löst problemet. Dom har bytt både främre och bakre lambdasonderna och nu tänds inte motorlampan längre.
Dom tyckte jag skulle testa över helgen och se ifall lampan tänds, men det har den inte gjort än så länge.
PS. Fick även veta att vad jag trodde var en jordfläta var en ett säkerhetsband för avgassystemet.