Startproblem Peugeot 407 Hdi
-
vilkenkarl
Startproblem Peugeot 407 Hdi
Jag tror jag blir galen!
Bilskrället vägrar att starta och jag har bytt:
Katalysator + partikelfilter
Fyllt på 2l additiv (á 1011 kr...)
Startmotor
Commonrailrör med givare
Bränslefilter
Bilen går bra när den väl går, men tenderar inte ens till starta när man försöker. Med startgas hostar den igång direkt.
Uppkopplad emot datorn visar värdena följande:
Bränsletryck tomgång: 251bar
Bränsletryck vid startförsök: 93bar
Varvtal vid startförsök: ca 225 varv (bytte startmotorn i onödan, den gamla gick något snabbare, närmare 300v/m)
Om jag förstått saken rätt ska trycket upp till 200bar innan spridarna öppnar, så det känns som det borde få lite bättre snurr på startmotorn? Startmotorn är den klenaste och den enda som passade på 1,4 hk, finns det starkare/snababre på marknaden än Bosch? Jag har även försökt med att dra en kraftigare kabel mellan batteri/startmotor, men ingen skillnad. Provat med starthjälp (men batteriet är också nytt...). HD-pumpen verkar ju funka annars eftersom bilen går bra.
Är det något annat som kan ha gett med sig? Bilen har trots allt passerat 35' mil.
Kom igen, ladda på med idéer och teorier!
Bilskrället vägrar att starta och jag har bytt:
Katalysator + partikelfilter
Fyllt på 2l additiv (á 1011 kr...)
Startmotor
Commonrailrör med givare
Bränslefilter
Bilen går bra när den väl går, men tenderar inte ens till starta när man försöker. Med startgas hostar den igång direkt.
Uppkopplad emot datorn visar värdena följande:
Bränsletryck tomgång: 251bar
Bränsletryck vid startförsök: 93bar
Varvtal vid startförsök: ca 225 varv (bytte startmotorn i onödan, den gamla gick något snabbare, närmare 300v/m)
Om jag förstått saken rätt ska trycket upp till 200bar innan spridarna öppnar, så det känns som det borde få lite bättre snurr på startmotorn? Startmotorn är den klenaste och den enda som passade på 1,4 hk, finns det starkare/snababre på marknaden än Bosch? Jag har även försökt med att dra en kraftigare kabel mellan batteri/startmotor, men ingen skillnad. Provat med starthjälp (men batteriet är också nytt...). HD-pumpen verkar ju funka annars eftersom bilen går bra.
Är det något annat som kan ha gett med sig? Bilen har trots allt passerat 35' mil.
Kom igen, ladda på med idéer och teorier!
-Ett problem är bara en lösning i arbetskläder
Den bör starta redan runt eller strax över 100 bars tryck.
Kan ju vara pumpen som är sliten och inte levererar tillräckligt vid så lågt varvtal.
Sedan kan det vara en eller flera spridare som läcker lite till retursidan och därför blir det inte tillräckligt tryck vid lågt varvtal.
Du kan koppla av den lilla slangen på spridarna och kontrollera så att det inte kommer diesel ur returrören när du kör på startmotorn.
Om det gör det så har du ett inre läckage i spridaren.
Kan ju vara pumpen som är sliten och inte levererar tillräckligt vid så lågt varvtal.
Sedan kan det vara en eller flera spridare som läcker lite till retursidan och därför blir det inte tillräckligt tryck vid lågt varvtal.
Du kan koppla av den lilla slangen på spridarna och kontrollera så att det inte kommer diesel ur returrören när du kör på startmotorn.
Om det gör det så har du ett inre läckage i spridaren.
406 turbo
106 XT
106 XT
HDI-Fap wrote:Är inte 250 bar bränsletryck väldigt lågt?
Enligt vad jag läst så ska hdier ha 1000-1500 bar
Så bränslepump eller om de finns någon övertrycksventil.
Trycket varierar direkt i förhållande till effektuttag. På tomgång är där bara ett par hundra bar, först vid fullast har du riktigt högt tryck.
Det sitter en regulator på pumpen, händer att den går sönder.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
-
vilkenkarl
-
vilkenkarl
vilkenkarl wrote:Hmm, tack för teorierna. Ja, det läcker lite ur returen, men inga mängder direkt. ca 10ml efter 30 sek startande.
Går det att kolla funktionen på regulatorn?
Läcker det lika mycket från alla spridare eller bara från en på returen?
Behöver inte vara mycket läckage för att trycket inte ska räcka till för att kunna starta.
Den arbetar ju normalt med ett högt tryck men flödet är inte särskillt stort.
Kanske kan prova att hålla för eller plugga returledningen när du kör på starten för att se om det blir skillnad.
406 turbo
106 XT
106 XT
-
vilkenkarl
vilkenkarl wrote:Jag har hållt för returen (högre än så var inte trycket...) utan resultat.
"Bör-värdena" vid start respektive tomgång på trycket, någon som sitter på dom eller vet var jag kan hitta dom?
Det är väl siemens insprut du har eller är det delphi tro?
Vill iaf minnas att tomgångstrycket är 250 bar på dem.
På tidigare Hdi var det 300 bar på tomgång och de startade vid 100 bars tryck eller lite mindre.
406 turbo
106 XT
106 XT
ala wrote:vilkenkarl wrote:Jag har hållt för returen (högre än så var inte trycket...) utan resultat.
"Bör-värdena" vid start respektive tomgång på trycket, någon som sitter på dom eller vet var jag kan hitta dom?
Det är väl siemens insprut du har eller är det delphi tro?
Vill iaf minnas att tomgångstrycket är 250 bar på dem.
På tidigare Hdi var det 300 bar på tomgång och de startade vid 100 bars tryck eller lite mindre.
Nej det ska vara 300 bar på tomgång på dessa med så din pump är nog sliten gissar jag
406 turbo
106 XT
106 XT