Autocad
- Eric Josefsson
Var menyerna helt textbaserade så är det V.4
Är det grafiska knappar att klicka på = V.5
Är dock ganska säker på att dom kör V.4
V.4 är inget man lär sig på en kväll och är helt olikt dom flesta andra program men jag tycker ändock att det är relativt enkelt för enklare saker.. ska man in i ytor o sånt så kan man jobba i 30år innan man är fulllärd.
Inte sagt att jag uppskattar V.4, bara att jag gillar det bättre än gamla Pro-E.. Nya har jag inte hunnit utvärdera mer än i några timmar.
Mina 5-cent är iaf. ska man börja med ett Cad-program som hemmapulare så rekomenderar jag Solid Works. Enkelt att förstå och lära sig, men ändå tillräckligt kraftfullt för dom flestas behov.
Är det grafiska knappar att klicka på = V.5
Är dock ganska säker på att dom kör V.4
V.4 är inget man lär sig på en kväll och är helt olikt dom flesta andra program men jag tycker ändock att det är relativt enkelt för enklare saker.. ska man in i ytor o sånt så kan man jobba i 30år innan man är fulllärd.
Inte sagt att jag uppskattar V.4, bara att jag gillar det bättre än gamla Pro-E.. Nya har jag inte hunnit utvärdera mer än i några timmar.
Mina 5-cent är iaf. ska man börja med ett Cad-program som hemmapulare så rekomenderar jag Solid Works. Enkelt att förstå och lära sig, men ändå tillräckligt kraftfullt för dom flestas behov.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
ahh CAD program hit och dit ... är väl inte så noga ... rita i MS Paint istället
skämt åsido ...
det går och ringa autodesk sverige och få en demoskiva hemskickad ... dom blev lite paranoida när dom upptäckte att fock kunde patcha deras demo version ...
är inte MS Visio också någon typ av CAD program?
skämt åsido ...
det går och ringa autodesk sverige och få en demoskiva hemskickad ... dom blev lite paranoida när dom upptäckte att fock kunde patcha deras demo version ...
är inte MS Visio också någon typ av CAD program?
Nicklas wrote:När vi ändå är inne på cad-tråden, nån som vet om man kan lämna in en cadriktning till något större företag så fixar dom det? Ingen i klubben som råkar jobba på ett sådant företag?
Som jag skrev lite innan, så har jag möjlighet att ta emot de flesta filformat såsom Pro/E, UG och Ideas som de är, men även Iges-filer från andra system om de är exporterade på rätt sätt. Dwg och Dxf(Autocad) kan fungera men är inget vidare.
Har även möjlighet att tillverka bitar med hjälp av modellen.
Men som sagt det får vara inom rimliga gränser med tanke på maskiner som inte(givetvis) kan vara låsta vid mina egna projekt.
- Eric Josefsson
Stebe wrote:Sitter med SolidEdge hela dagarna och trivs bra...
Funkar hyffsat.. märks att det är olika avdelningar som utvecklat "delprogramen"
Bra plåtutbredning enl mig
///Mi16
///Mi16
får väl ge mig in i diskussionen eftersom jag har gått teknisk så har jag använt både AutoCAD 2d och SolidEdge och works 3d
Autocad fungerar bra om man bara ska göra en snabbritning på en sido eller övervy, men med 3d programmen får man ju en mera "komplett" bild och har lättare att se sammanhangen om det är nåt man vill åt..plus att man har möjligheten att "spränga" ritningen i 3d är ju bra.
Sen vet jag inte om det finns tillgång till färdiga universaldelar som skruvar brickor m.m i Autocad kommer inte ihåg
Det finns ju i solid och är en klar fördel..
Min åsikt iaf.
Ingen som vet om nåt bra jobb någonstans inom detta yrke med konstruktion och liknande...precis gått klart utbildningen.
Autocad fungerar bra om man bara ska göra en snabbritning på en sido eller övervy, men med 3d programmen får man ju en mera "komplett" bild och har lättare att se sammanhangen om det är nåt man vill åt..plus att man har möjligheten att "spränga" ritningen i 3d är ju bra.
Sen vet jag inte om det finns tillgång till färdiga universaldelar som skruvar brickor m.m i Autocad kommer inte ihåg
Det finns ju i solid och är en klar fördel..
Min åsikt iaf.
Ingen som vet om nåt bra jobb någonstans inom detta yrke med konstruktion och liknande...precis gått klart utbildningen.
Röda faran..205 GTI -89----Snart till salu
Väntar på...Nissan 200sx s13..3 dagar kvar nu!
Väntar på...Nissan 200sx s13..3 dagar kvar nu!
- Eric Josefsson
Fredde wrote:Ingen som vet om nåt bra jobb någonstans inom detta yrke med konstruktion och liknande...precis gått klart utbildningen.
Undvik konsultjobb bara.. suger
///Mi16
///Mi16
Tja
Jag går El på 3:e året nu, och har en far som jobbar som elingenjör, har själv hållt på med Visio & Autocad Lt. Vad ska du ha gjort ?
205 gti 8v -89