Ryckig peugeot 309 del 2

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Barney

Ryckig peugeot 309 del 2

Post by Barney »

Här startar jag min nykommande uppföljning av microdöd på hög nivå som har börjat bli ett riktigt dödsläge. Tidigare problem finnes på denna tråd http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight= .

Mitt problem med motorryckningar återkom för några veckor sedan. Då tog jag tryckluften och blåste rent en kontakt som sitter i motorn under insuget. JAg tror det är en vattentempgivare eller dyligt. Men jag var hem till farsans garage för en vecka sedan och hade den ståendes i varmgarage i 4 dagar för att fixa lite läckande avgas system och diverse karosseri delar. Men när jag ska köra sedan hem igen 50 mil så blir det inte bara några småryckningar utan bilen dör i gasresponsen hela tiden till en början mellan 1500 och 2000 varv. Så sitter och håller bilen mesta dels i 80 km/h ca 2600-2800 varv. Då gick det bra men bara man kom ned mot 2000 så försvinner gasresponsen i huvudtaget tills man släpper gaspedalen helt eller trycker på ännu mer gas. När jag börjar närma mig hemmet med bara några rondeller och korsningar kvar så börjar bilen bli riktigt förjävlig att få igång man får liksom rycka igång den med kopling och gas 3-4 gånger tills man kan lägga i 2:an så man kan bara börja pendla mest med kopplingen tills man fått fart och ligger över 2000 varv. Dagen efter skulle jag åka till jobbet ca 2 mil. Lika jävlig då. Men när jag skulle hem sen på kvällen... Oj oj oj.. Gick att få igång den på flat mark men sedan i uppförsbackarna så blev jag nästan ståendes. I korsningarna var det motorstopp 3 gånger tomgången försvann så fick hålla gasen uppe manuellt på 1000 varv för att den inte skulle gå. Det var 4000/5000 varvs gubbstarter för att inte motorn skulle hinna dö. Sen i en korsning ville det inte alls så vart så irreterad så jag varvade på den stackars motorn som f*n tills det kändes som något som satt igen i systemet släppte och pang tjong så for bilen på som en raket med några små ryckningar ibland. Nu har bilen fått stått medans jag införskaffat en begagnad mapsensor och en tempgivare för insuget (som var helt fel så den blev aldrig bytt) Map sensorn / vacum sensorn är bytt felet kvar. Jag kollade vevhusventilationen och där är det så mycket kondens så det hade frysit stora isproppar. Jag gjorde rent där och blåste ren alla slangar, felet är fortfarande kvar. Hittade en massa kontakter jag har sprutat med elektronikrengöring. Jag har hällt K-sprit i tanken. Alla tändelar är översedda, fin gnista på alla stift. Bränslepumpen går som den ska jämt och fint bränsleflöde. Men trots det så är felet kvar. Det enda jag har på reserv är en temp givare som inte passa till insuget men misstänker att den är till för motortempen.

Min andra fundering är var sockeln / kontakten för avläsning av felkoder sitter? Har tittat noga i motorutrymmet vid passagerarsidan och vid batterit, har lyft batterit för att se så det inte blivit gömt under det men icke.

Min bil är en PEUGEOT 309 XS 1991, förgasarinsprutning.

Grymt tacksam för hjälpande diskussioner och svar, börjar bli grymt less på detta byta friska delar manin. Så felkodsavläsnings tips skulle uppskattas. Har läst alla avläsningstips på peugeot sports club men inget vill fungera.
Post Reply