peps wrote:ok vart å köpt omega racing olja en bra bit över 1000spänn är ju mineral å tar väck det mesta av ljud få se om det hjälper... har ju sån i mina racing maskiner å där är det ex borrat med extra spel för att tåla höga laster på 500-600hk få se om det är pga att nåt e slitet då ska det tystna. rapport kommer. jag har tagit isär å det kommer från passagerar sidan men låter precis som en lyftare man vet aldrig.
Är det inte rak viskositet 50 på den eller vilken olja har du köpt?
Känns inte riktigt lyckat isf., kan ju bli lite smörjproblem med kall motor, är trots allt lite skillnad på en motor med stora spel och hög trimgrad och en standardmotor med tighta toleranser.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
skämt åtsido jag har inte så extremt slammer men det ska blandas med en annan olja enligt ett hemligt recept dvs hälften å varje få se om de funkar.
631 e ju som kedje olja
peps wrote:631 menar du. hehe den e ju rätt sliten så va f*n... skämt åtsido jag har inte så extremt slammer men det ska blandas med en annan olja enligt ett hemligt recept dvs hälften å varje få se om de funkar. 631 e ju som kedje olja
Nej, 777 menar jag, det ska ju vara nån racingolja.
Ett lämpligare val kanske skulle vara 778 10-60 syntet... Men det känns som att en 60-olja är i tjockaste laget den med.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
vi kör 50/50 friskt vågat hälften vunnet.
funkar de inte så andvänder ja blandningen i brorsans jänkare
han blir så gla så.
eftersom du verkar vara en händig karl har jag inte frågat, jag antar att knackandet följer motorvarvet. sitter ju en kolkanisterventil på passagerarsidan fram som tickar rätt skapligt då den aktiveras. hjälper kanske inte dig nu, men möjligtvis någon annan som har något märkligt tickande ljud i fram
jo jag har kollat den sitter ju på plastlådan där styrbox motor ligger.
nä mer det metalliska som en rätt slapp lyftare ger i från sej.
dessutom som du påpekar så följer ljudet varvet.
få se om mitt recept funkar en liten chans kanske.
jag har bytat olja å filter nu för en timme sen men slammret kommer vid varm motor som stått en stund .
Dart wrote:När jag får tid ska jag skriva ihop en oljeguide. Verkar finnas behov
får mig att tänka på en scen ur en svensk film...
"du... den där modellen är inte hopvikbar... jag skulle gärna utveckla den iden, men jag har inte tiiiiiid" (eller nåt sånt)....
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
hehe den som orkar kan nog få en doktors hatt i ämnnet .
så efter tester i kväll vid ett flertal uppstarter så har det inte blivit bättre men brorsan ska få en cocktail å på med ok q8 formula1 10-50.
så lutar åt den avgaskams mojängen.