Hejsan!
Äntligen ett bra forum.
Jag köpte en ny 407 SW hösten 2007, en diesel med parkeringsvärmare.
I höstas så slutade Webaston att fungera. Tillsatsvärmaren startar inte när jag startar bilen på morgonen. När jag kört ca. 500-800 meter och stannar bilen så kan jag starta webaston manuellt, men den ryker kraftigt första 2 minuterna. Sen kan jag använda värmaren under hela dagen.
Efter att kontaktat verkstad, (ca 3 st.) så säger man från Peugeot centralt att Webaston inte går att reparera, det finns inga reservdelar!!???
En ny skulle kosta mig ca 25000:- SKAMLIGT PEUGEOT!!!!!
Finns det fler som råkat ut för detta??
Anders
Det går bra att montera isär och rengöra dom om man är normalt händig. Det händer att sot gör att dom funkar dåligt. Dom sotar igen lättare om man kör mest korta sträckor.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
25 papp för att byta ut dieselvärmaren låter helt orimligt, kan inte vara så svårt att byta och för det andra så lär nog värmaren kosta mellan 5- max 10000.
Hej!
Min Webasto på 407:an sotade igen p g a att avgasrörets mynning hade hamnat snett i gummibussningen som sitter i plasten under bilen. Jag plockade bort värmaren själv och fick ut massor med sot. Fick även byta första biten av avgasröret som bränts sönder. Efter detta fungerade den perfekt.
Jag håller med Johan J. 25000:- för ett värmarbyte är löjligt. Att byta en värmare kan inte ta mer än 2 timmar för en verkstad med lyft och 23000:- för värmaren är inte rimligt... Om inte Peugeot kan/vill skaffa fram en värmare som reservdel kanske det finns någon på skroten. Värmare brukar ligga på 2-4000:- där.
Är inte hundra på att kontakterna passar, men en Webasto Thermo Top Evo 5 är identisk på utsidan med den Thermo Top V som satt på min 407:a och den kostar bara c:a 6000 ny från Tyskland.
Du kan inte misslyckas innan du försökt...
Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
Tack alla för era råd.
Enligt Peugeot (K V Bruun) i Stockholm så kostar en ny Webasto strax under 18000:-, sedan tillkommer nytt kablage, och montering, så slutnotan hamnar på ca. 25000:-. Det som är märkligt är att det inte finns reservdelar, utan man måste byta ut hela värmaren på en tre år gammal bil.!! K G knutsson vill inte heller kännas vid värmaren.....
Nu vet jag ju inte vad felet består av, men om det bara är att rengöra den så, självklart gör jag det. Via diagnosen så får jag bara "okänt fel".
Men det gör mig frustrerad att bli behandlad så här. Har god lust att kontakta pressen!!
Anders
Alltså värmaren i sig renoverar man egentligen aldrig. Man byter den eller om man är som vi här på forumet. Plockar ner och gör rent.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Dom brukar låsa sig med om den gör 3 starter och inte tänder.
Då får man koppla upp sig mot webaston och häva spärren.
Folk tror dom är trasiga men dom brukar bara ha låst sig.
Jag har program och kablar till det, Och man ser även vad den larmar för
Decimal wrote:Dom brukar låsa sig med om den gör 3 starter och inte tänder. Då får man koppla upp sig mot webaston och häva spärren. Folk tror dom är trasiga men dom brukar bara ha låst sig.
Jag har program och kablar till det, Och man ser även vad den larmar för
Gjorde faktiskt det i veckan på en 407. Gick in och raderade felkoder och körde alla funktioner manuellt sen funkade den som vanligt igen.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jag måste berömma Er för snabba svar!!
Jag har gjort två återställningar, men den vill inte starta när den är kall, endast om jag kör en 500 - 800 meter, och startar den manuellt????!!!!!
Anders
Kolla spänningen i batteriet när du stått still något dygn. Webaston startar inte om om det är för låg volt. Säkerhets grej så inte batteriet töms helt
Japp, batteriet fulladdat.
En fråga? Måste jag ta bort hela fronten för att komma åt värmare, eller räcker det med innerskärmen?? Tänkte göra som ni föreslog...rengörning.
Anders
När du säger att batteriet är fulladdat. Mätte du då med en spänningsmätare på morgonen?
Och som andra sa så kan en rengörning funka
Men för att ta bort innerskärmen underlättar det något grymt om man tar bort hjulet
danielr112 wrote:Men för att ta bort innerskärmen underlättar det något grymt om man tar bort hjulet
int så mycket på 407an har haft lös innerskärmen ett x antal gånger på min pga värmarskiten utan att ha loss hjulet bara hissa så fjädringen fjädra ut så går det bra
Tack ALLA, för hjälpen!
När det gäller batteriet så satte jag på batteriladdare kvällen innan , så det var full fart i batteriet på morgonen.
Jag återkommer med rapport.
Anders