Xenon-konvertering

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
retr[]mantic

Xenon-konvertering

Post by retr[]mantic »

Har installerat xenonkit. Det lyser men efter man startat kommer det upp felmeddelanden om airbag/bromsar mm ibland. Har dock märkt att om man låter tändningen va på en stund innan man startar så uppstår inte detta. Samma om man slår om till parkeringsljus innan och sen slår på halvljusen efter man startat. Finns det nåt sätt att koppla ur halvljuset på "0" på ljusvredet så det inte startar automatiskt?
Har en 206 XSI 1.6 -03. Satt xenon i halvljuset som sagt och det är inte av canbus typ. Vet inte om det ska vara det på min modell.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Xenon-konvertering

Post by ala »

retr[]mantic wrote:Har installerat xenonkit. Det lyser men efter man startat kommer det upp felmeddelanden om airbag/bromsar mm ibland. Har dock märkt att om man låter tändningen va på en stund innan man startar så uppstår inte detta. Samma om man slår om till parkeringsljus innan och sen slår på halvljusen efter man startat. Finns det nåt sätt att koppla ur halvljuset på "0" på ljusvredet så det inte startar automatiskt?
Har en 206 XSI 1.6 -03. Satt xenon i halvljuset som sagt och det är inte av canbus typ. Vet inte om det ska vara det på min modell.
Det finns säkert många som har bra erfarenheter av eftermonterad xenon men själv har jag min uppfattning klar efter att ha sett dyrbara reperationer orsakade av eftermonterad xenon.
Airbag och ABS varning känns ju sådär bra..
Mitt tips är att ta bort det helt.
406 turbo
106 XT
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Jag är nyfiken på varför många får dessa problem vid xenonkonvertering. Är bilens elsystem så känsligt att den fellarmar en massa eller handlar det om felkopplingar?
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Koppla matningen via ett relä istället.
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
retr[]mantic

Post by retr[]mantic »

ala.. förstår din poäng men nu är det så att ja vill ha xenon :)
Felkoppling tror ja knappast, då det bara går att koppla på ett sätt typ. De lyser ju bra med, men låter ja tändningen va på en liten stund innan o sen startar går det klockrent.
Fundera på relä med men ska man inte bara ha det om det inte orkar tända? Det är ju inga säkringar som går. Det har inget med canbus att göra?

mvh / Anders
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

retr[]mantic wrote:ala.. förstår din poäng men nu är det så att ja vill ha xenon :)
Felkoppling tror ja knappast, då det bara går att koppla på ett sätt typ. De lyser ju bra med, men låter ja tändningen va på en liten stund innan o sen startar går det klockrent.
Fundera på relä med men ska man inte bara ha det om det inte orkar tända? Det är ju inga säkringar som går. Det har inget med canbus att göra?

mvh / Anders
Ok.
Om du nu ska envisas :wink: så hade jag också rekomenderat att koppla det över relä för att inte få störningar genom bilens original kablage.
Placera sedan kablar och boxar så långt ifrån bilens kabelhärvor och komponenter i som möjligt så funkar det säkert.
Kanske du har boxen lite väl nära ABS enheten nu så det är den som blir störd i nuläget.
406 turbo
106 XT
retr[]mantic

Post by retr[]mantic »

Okej ala! Ja tackar för era tips. Fint det finns såna här forum :)
bihfocus

Post by bihfocus »

Har haft problem med min bil. Motorlampan tänds. Risk för att boxen ryker 10.000:- Har du det kör på med XENON för det har inte jag.

Köp OSRAM night breaker hel & havljus du lär inte blir missnöjd.
Tyvärr är vissa av Peggorna känsliga för XENON
retr[]mantic

Post by retr[]mantic »

Ja 10 papp har man ju ingen lust att lägga ut, men nu får ja byta till Canbus ballaster + att ja beställt ett reläkit så får vi se.. kan ju inte bli sämre i allafall :)
bihfocus

Post by bihfocus »

ja canbus hade jag ingen lampfel varning lyste. Men har inte provat med relä kit. Hoppas det funkar för dig
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

jag funderar på hur man kan tycka xenon är så viktigt att man struntar i felmeddelanden på bromsar och airbag
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

datapata wrote:jag funderar på hur man kan tycka xenon är så viktigt att man struntar i felmeddelanden på bromsar och airbag
Jag är också sugen på Xenon, men när alla får felmeddelanden så börjar man ju undra...
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Samtidigt har inte jag några som helst problem med mina xenon. Jag har ballasten monterad under ecu samt bredvid ABS. Funderar dock hur elen skiljer mot yngre 206or, men kommer att tänka på Lukas RC som inte hade några problem med xenon på sin bil.
Kan det då vara kvaliteten på xenon-enheterna det skiljer på?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
David_b

Post by David_b »

jag har kört med xenon nu i några veckor på min 307a, har funkat perfekt utan några problem som helst :D jäkla stor skillnad på halvljuset
Peugeot 307 kombi -04 2.0
Dart

Post by Dart »

datapata wrote:jag funderar på hur man kan tycka xenon är så viktigt att man struntar i felmeddelanden på bromsar och airbag
Antagligen för att de flesta felmeddelanden i 206an är felaktiga? ^^
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Post Reply