206 RC: Kopplingspedalen fastnar!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
mxHOLGE

206 RC: Kopplingspedalen fastnar!

Post by mxHOLGE »

Jo som topicen säger så fastnar pedalen i golvet och sitter kvar i nedtrampat läge!
Hände mig 1 gång på väg till jobbet och i rusningstrafik. Lagom panik! men det gick att rycka upp pedalen lite så fungerar den som vanligt.

Bilen har rullat 7000mil.
Och det är inte golvmattan som gör att pedalen fastnar vill jag påpeka.

Googlat lite om pedalstrul men blir inte så mycke smartare, hittar inget på detta forumet heller vilket jag trodde.
Det sitter en fjäder precis bredvid kopplingspedalen har inte varit i verkstan o synat den noga än men den verkar "hel" iaf.
Ringde peugeot verkstad, fick inte tag på ngn tekniker för dom var på kurs så jag ska åka förbi imorn.

Kanske är det ngn här som vet ngt eller haft samma störande strul? :)

Ägt bilen 2 veckor nu och det är en skön bil...speciellt med nya race avgasystem :)
206 RC -05 i trafik -06 RÖD
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Kolla om inte något vid växellådan ligger ivägen för kopplingsarmen, kan vara så enkelt?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
mxHOLGE

Post by mxHOLGE »

Jaaacob wrote:Kolla om inte något vid växellådan ligger ivägen för kopplingsarmen, kan vara så enkelt?

la ett getöga under huven efter jobbet. Men att chansen att t.ex vevhusventilations slang lr ngt annat ska ha hamnat ivägen verkar liten. Men man vet aldrig :)
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

mxHOLGE wrote:
Jaaacob wrote:Kolla om inte något vid växellådan ligger ivägen för kopplingsarmen, kan vara så enkelt?

la ett getöga under huven efter jobbet. Men att chansen att t.ex vevhusventilations slang lr ngt annat ska ha hamnat ivägen verkar liten. Men man vet aldrig :)

Eller ett fågelbo, nä som sagt man vet aldrig. Det som annars kan ha skett är väl att glidhylsan som sitter på utgående frånväxellådan har skurit å kärvar, den som glider med utrampningslagret, men det är mindre troligt i första hand som sagt.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
mxHOLGE

Re: 206 RC: Kopplingspedalen fastnar!

Post by mxHOLGE »

mxHOLGE wrote:Jo som topicen säger så fastnar pedalen i golvet och sitter kvar i nedtrampat läge!
Hände mig 1 gång på väg till jobbet och i rusningstrafik. Lagom panik! men det gick att rycka upp pedalen lite så fungerar den som vanligt.

Bilen har rullat 7000mil.
Och det är inte golvmattan som gör att pedalen fastnar vill jag påpeka.

Googlat lite om pedalstrul men blir inte så mycke smartare, hittar inget på detta forumet heller vilket jag trodde.
Det sitter en fjäder precis bredvid kopplingspedalen har inte varit i verkstan o synat den noga än men den verkar "hel" iaf.
Ringde peugeot verkstad, fick inte tag på ngn tekniker för dom var på kurs så jag ska åka förbi imorn.

Kanske är det ngn här som vet ngt eller haft samma störande strul? :)

Ägt bilen 2 veckor nu och det är en skön bil...speciellt med nya race avgasystem :)

Japp då har jag fått det konstaterat att kopplingswiren börjar ge sig, konstigt efter 7k mil men men :)
Ska ta en titta på fästanordningen idag..sen blir det lite mer pill med instrument belysning o div clips fix..

cu
fetudy
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by fetudy »

Jag har kört berlingo i jobbet rätt mycket och snittet på att nått litet plastskit i självjusteringen till wiren går sönder är typ 4000 mil. Då uppstår samma symptom som du beskriver;) Sopkonstruktion!
Nu
207 GT 1,6 Hdi -07
309 GTI -90
Förr
Volvo 740 kombi -92 (såld med 11000 mil på mätarn)
309 XS -89 (såld)(nu mera skrotad)
Saab 900 (Skrotad)
Renault 5 -87 (Skrotad)
Nissan Micra -92 (såld)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

fetudy wrote:Jag har kört berlingo i jobbet rätt mycket och snittet på att nått litet plastskit i självjusteringen till wiren går sönder är typ 4000 mil. Då uppstår samma symptom som du beskriver;) Sopkonstruktion!

Jag har hört talas om folk som har problem med det där, men det du skriver om snitt på 4000mil innebär nog att ni haft större otur än normalt....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
mxHOLGE

Post by mxHOLGE »

har nu bokat tid på verkstad då jag har garanti.
hoppas att det blir bättre...uteslutningsmetoden är alltid bra
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Bara byt till vire utan självjustering
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
OLW

Post by OLW »

Samma sak hände mig när jag plockade ut bilen ur garaget förra året. Spännaren till wiren som gått sönder. Inte så fasligt dyrt att fixa.
BMW 318d -08
Honda Civic Type R -07 Såld
206 RC -03 Såld
206 Gti -02 Såld
Volvo 144 -67 (bra vinterbil) Såld
mxHOLGE

Post by mxHOLGE »

Decimal wrote:Bara byt till vire utan självjustering

Varför är det bättre än original?
På vilken bil sitter kopplingswire utan "självjustering"?
Jag visste inte ens att den va självjusterande..

Och isf är det plug n play...för ibland finns det oftast en svaglänk när man ändrar lr bygger. Av egna erfarenheter.
Post Reply