106 sport - öka prestanda

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

HellMek wrote:
Oh yes, turbon är svårare att gömma på en TU då den sitter framför motorn.

Bakmontera då? Skulle de gå?
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Peder wrote:
HellMek wrote:

Hur menar du då?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

HellMek wrote:
Peder wrote:
HellMek wrote:

Hur menar du då?

Jag menar, om man skulle montera turbonbak under bagagetutrymmet nu tänkte jag dock inte på bes. :)
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Peder wrote:
HellMek wrote:
Peder wrote:
HellMek wrote:

Hur menar du då?

Jag menar, om man skulle montera turbonbak under bagagetutrymmet nu tänkte jag dock inte på bes. :)

Klart det funkar, men inte lika bra som att ha den på "rätt" ställe.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
grakka

Post by grakka »

Vem ska man kontakta om man vill bli medlem och betala för att få tillgång till de låsta forumdelarna? Har kollat runt lite men hittar inget om vad man gör som ny medlem.

Det jag hittar är:

Redan klubbmedlem? Skicka ett PM till Wavik, innehållande ditt medlemsnummer.
Har du nyligen betalat in medlemsavgiften kontakta Mita.
Mvh Webmaster =)

För min del så stämmer ju inte riktigt något utav det.
Peugeot 106 Sport
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

grakka wrote:Vem ska man kontakta om man vill bli medlem och betala för att få tillgång till de låsta forumdelarna? Har kollat runt lite men hittar inget om vad man gör som ny medlem.

Det jag hittar är:

Redan klubbmedlem? Skicka ett PM till Wavik, innehållande ditt medlemsnummer.
Har du nyligen betalat in medlemsavgiften kontakta Mita.
Mvh Webmaster =)

För min del så stämmer ju inte riktigt något utav det.

Har du kollat på http://www.peugeot-sport-club.com ?
grakka

Post by grakka »

HellMek wrote:Har du kollat på http://www.peugeot-sport-club.com ?

Jäklar vad korkad jag känner mig nu. Nej det har jag faktiskt inte, jag surfade in på forumet av en slump och förstod inte att det fanns mer än bara ett forum :). Tack ska du ha!
Peugeot 106 Sport
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

grakka wrote:
HellMek wrote:Har du kollat på http://www.peugeot-sport-club.com ?

Jäklar vad korkad jag känner mig nu. Nej det har jag faktiskt inte, jag surfade in på forumet av en slump och förstod inte att det fanns mer än bara ett forum :). Tack ska du ha!

Du är inte den förste :) Vi jobbar på att göra det bättre.
grakka

Post by grakka »

Är dessa TU motorer förberedda för turbo? Har skruvat isär rätt mycket nu och under all smet och gegga på blocket så hittade jag en oljeretur (ser i alla fall ut att vara en retur) igenpluggad precis till vänster om oljefiltret. Varför har man en sådan om motorn ej är gjord för turbo? Även oljetryckmätaren är ju perfekt placerad strax ovanför.
Peugeot 106 Sport
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Oljetrycksmätaren har ett litet hål bredvid oljefiltret, om man vill montera en sån, kan det vara den? Finns inte TU-turbo som jag vet om iaf(original alltså).

Ang besiktning, kände att jag vill lägga in ett inlägg där. En helbilsgodkänd bil är att den har alla delar som krävs enligt svensk lag, vita lampor fram, röda bak osv, och att motorn är avpassad för miljökraven. Man får ändra delar till likvärdiga delar, så länge det inte påverkar säkerhet eller lagmässiga krav(andra hjuldimensioner som påverkar hastighetmätaren t ex.).
Precis som nämndes tidigare så vore det konkurrensbrott att kräva fullständigt original bilar, och det skulle ta död på hela marknaden för eftermarknadsdelar.
Det går således att montera andra dämpare som är CE-märkta, det går att byta lampor mot andra som lyser på samma sätt. Stolar är en del som inte går igenom pga att dom inte kan kontrollera säkerheten, men också att i en tvådörrars bil kan man inte komma i eller ur baksätet lätt. Det går dock att registrera som ombyggt fordon(och ta bort bakstätet) och få igenom stolar om man vill det.

Så nu fick jag ventilera det också.
Åter till trim av TU!
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

grakka wrote:Är dessa TU motorer förberedda för turbo? Har skruvat isär rätt mycket nu och under all smet och gegga på blocket så hittade jag en oljeretur (ser i alla fall ut att vara en retur) igenpluggad precis till vänster om oljefiltret. Varför har man en sådan om motorn ej är gjord för turbo? Även oljetryckmätaren är ju perfekt placerad strax ovanför.

Jag tror du menar hålet för elektrisk oljesticka, som bara vissa bilar är utrustade med. Visst är det väl ett rätt stort hål med samma gänga som oljepluggen? Ska se om jag kan hitta bilder på mitt gamla bygga, för jag använde faktiskt det hålet till retur ;) Olja in till turbon tog jag via adapter från oljetryckskontakten.

Edit: Jag ljög. Jag svetsade en oljeretur i sumpen för det andra hålet satt för högt för mig.

På bilden ser man både oljetryckskontakt, nivågivare och det korta oljefiltret jag använde.
Image
grakka

Post by grakka »

Då förstår jag hur det ligger till. Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska montera prylarna men det lutar åt att det blir ganska precis som på bilden då det ser ut att vara en bra kombination av simpelt och smidigt. Har lämnat in toppen för planing och den bör blir klar imorgon. Motorn ser verkligen ut som skit just nu. Det verkar som att varenda packning har gjort sitt. Har dock beställt massor av packningar som bör komma tills på fredag. I princip så ska hela motorn tätas på nytt.

Hur mycket effekt plockade du ur från motorn på bilden och vilka typer av bränsle- och tändningsjusteringar är gjorda?

Är de billiga turboaggen från klracing något att ha tro?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tur ... index.html
Peugeot 106 Sport
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

grakka wrote:Då förstår jag hur det ligger till. Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska montera prylarna men det lutar åt att det blir ganska precis som på bilden då det ser ut att vara en bra kombination av simpelt och smidigt. Har lämnat in toppen för planing och den bör blir klar imorgon. Motorn ser verkligen ut som skit just nu. Det verkar som att varenda packning har gjort sitt. Har dock beställt massor av packningar som bör komma tills på fredag. I princip så ska hela motorn tätas på nytt.

Hur mycket effekt plockade du ur från motorn på bilden och vilka typer av bränsle- och tändningsjusteringar är gjorda?

Är de billiga turboaggen från klracing något att ha tro?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tur ... index.html

262hk/298nm.
Haltech E8 sprut, fullt mappad tändning och bränsle.

Körde dock med piggyback och extraspridare först, men jag råkade på ett sprut till rätt pris och det ångrar jag aldrig att jag köpte.
grakka

Post by grakka »

Vill såklart inte vara dumsnål, men går det inte att justera eller ändra originalprylar? Är allt som heter original helt värdelöst och uteslutet eller är det bara mindre bra? Om det sistnämnda stämmer så kan jag nog leva med det till en början och tills plånboken tillåter något vettigare. Har tillgång till Autocom om det kan vara till någon nytta.
Peugeot 106 Sport
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

grakka wrote:Vill såklart inte vara dumsnål, men går det inte att justera eller ändra originalprylar? Är allt som heter original helt värdelöst och uteslutet eller är det bara mindre bra? Om det sistnämnda stämmer så kan jag nog leva med det till en början och tills plånboken tillåter något vettigare. Har tillgång till Autocom om det kan vara till någon nytta.

Det är svårt att ändra fabriksinställningarna i sprutet, dom är ju inbrända i ett chip. Men det finns alltid tricks, extraspridare, tryckvakter och sånt. Tändning kan du ta från en äldre motor med fördelare så kan du justera den på traditionellt vis.

Vad är autocom?
grakka

Post by grakka »

HellMek wrote:Det är svårt att ändra fabriksinställningarna i sprutet, dom är ju inbrända i ett chip. Men det finns alltid tricks, extraspridare, tryckvakter och sånt. Tändning kan du ta från en äldre motor med fördelare så kan du justera den på traditionellt vis.

Vad är autocom?

Smart idé där med fördelare, att man inte tänkt så långt själv. Autocom är ett diagnosprogram för personbilar som kopplas in via t.ex obd2. Går att läsa felkoder, se realtidsdata, aktivera komponenter etc. Är osäker på om det går att göra justeringar med autocom men vill minnas att jag har vart med om några få bilar där det har vart möjligt. Jag får testa helt enkelt.

Är det någon som vet vad det ska vara för ventilspel på en tu3jp?
Googlade och kom fram till 0,2 in och 0,4 ut men är inte säker på om det stämmer.
Peugeot 106 Sport
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

grakka wrote:
HellMek wrote:Det är svårt att ändra fabriksinställningarna i sprutet, dom är ju inbrända i ett chip. Men det finns alltid tricks, extraspridare, tryckvakter och sånt. Tändning kan du ta från en äldre motor med fördelare så kan du justera den på traditionellt vis.

Vad är autocom?

Smart idé där med fördelare, att man inte tänkt så långt själv. Autocom är ett diagnosprogram för personbilar som kopplas in via t.ex obd2. Går att läsa felkoder, se realtidsdata, aktivera komponenter etc. Är osäker på om det går att göra justeringar med autocom men vill minnas att jag har vart med om några få bilar där det har vart möjligt. Jag får testa helt enkelt.

Satsa på ett eftermarknadssprut..
Är det någon som vet vad det ska vara för ventilspel på en tu3jp?
Googlade och kom fram till 0,2 in och 0,4 ut men är inte säker på om det stämmer.

Med peugeots gamla diagnosverktyg går det att justera tändförställningen på 106 med Magneti Marelli system. That's about it.
Känner inte till autocom, kan du flasha/läsa av det som är skrivet på epromen? Ändra kan man alltid göra men bered dig på ett hav av hexadecimaler och matematiska ekvationer för att de skall överhuvudtaget bli begripliga :)

Satsa på ett eftermarknadsprut.. Är återförsäljare åt Skynam. Titta på deras hemsida http://www.skynam.com. hör av dig till mig om det kan vara intressant. Ett prisvärt system är Challenger 4+
Image
Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
grakka

Post by grakka »

goopin wrote:Med peugeots gamla diagnosverktyg går det att justera tändförställningen på 106 med Magneti Marelli system. That's about it.
Känner inte till autocom, kan du flasha/läsa av det som är skrivet på epromen? Ändra kan man alltid göra men bered dig på ett hav av hexadecimaler och matematiska ekvationer för att de skall överhuvudtaget bli begripliga :)

Aha, där ser man! Vet inte om det kan flasha. Läsa av bör det absolut kunna göra. Om det nu inte skulle gå så får jag kontakta Peugeot och fråga vad dom kan göra. Tändfördelare är nog ändå smidigast.
Peugeot 106 Sport
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

grakka wrote:
goopin wrote:Med peugeots gamla diagnosverktyg går det att justera tändförställningen på 106 med Magneti Marelli system. That's about it.

Aha, där ser man! Vet inte om det kan flasha. Läsa av bör det absolut kunna göra. Om det nu inte skulle gå så får jag kontakta Peugeot och fråga vad dom kan göra. Tändfördelare är nog ändå smidigast.

Räkna inte med att Peugeot kommer kunna göra någonting :)
Image
Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
grakka

Post by grakka »

goopin wrote:Räkna inte med att Peugeot kommer kunna göra någonting :)

Nä absolut inte. Kan kan dom nog men jag tror inte att dom vill av andra anledningar. Oavsett så vill man ju inte behöva åka till Peugeot och eventuellt betala varje gång man ska justera tändningen, det hade vart vansinne. Tändfördelare + extraspridare är nog den billigaste lösningen och det som lockar mig mest.
Peugeot 106 Sport
Post Reply