Driftsäkerhet, 206 GTI
Driftsäkerhet, 206 GTI
Tänkte bara höra med ni som är insatt i märket, hur pass driftsäker är en 206 GTI? i detta fallet en 01, 2 liters, men de ha väll alla? Exemplaret i fråga är förövrigt servad enligt bok, olja och filter tex byttes för bara 2 veckor sen.
- Mean Machine
Jag har varken sett eller hört några jätteproblem med den, men det är väl det gamla vanliga... Bakaxeln börjar ju säcka ihop på dem, de börjar bli såpass gamla, håll utkik efter konstig camber på endera bakhjul och kärv fjädring.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Gått hur långt?
Efter 20k mil så verkar det komma lite problem med 2litaren. Detta baseras väldigt löst på dels min maskin och dels andra som jag hört om. Men det handlar om 3 bilar totalt bara. Inget stort underlag mao.
Inget av det handlar om frusna vevhusventar. Det är väl snart lika stort problem hos alla bilmärken.
Efter 20k mil så verkar det komma lite problem med 2litaren. Detta baseras väldigt löst på dels min maskin och dels andra som jag hört om. Men det handlar om 3 bilar totalt bara. Inget stort underlag mao.
Inget av det handlar om frusna vevhusventar. Det är väl snart lika stort problem hos alla bilmärken.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
ja minns inte exakt miltal
Jo nog verka de komma problem med 2 liters rovan
För jag håller på att byta motor på den...
Bileländet tappade tydligen helt plötsligt oljetrycket och skar, efter att ägaren kört ett par mil till, resultat = vev och lager SKROT, ett vevlager har tom följt med veven runt
Vad gör att en 206 som är servad som sig bör, tappar oljetrycket helt utan förvarning?
Nu ska jag inte dra 206 GTI som modell över en kant, iofs är jag allt annat än Peugeotfreak, snarare tvärtom, skulle aldrig kunna tänka mig äga en som daily driver, men iaf så tycker man ju att den ska hålla längre än så här
Jo nog verka de komma problem med 2 liters rovan
För jag håller på att byta motor på den...
Bileländet tappade tydligen helt plötsligt oljetrycket och skar, efter att ägaren kört ett par mil till, resultat = vev och lager SKROT, ett vevlager har tom följt med veven runt
Vad gör att en 206 som är servad som sig bör, tappar oljetrycket helt utan förvarning?
Nu ska jag inte dra 206 GTI som modell över en kant, iofs är jag allt annat än Peugeotfreak, snarare tvärtom, skulle aldrig kunna tänka mig äga en som daily driver, men iaf så tycker man ju att den ska hålla längre än så här
Har en 2L som hållt utan problem, kört bana med den och servat den precis som vanligt, en styrled bytt och den går som ett skott fortfarande. Mer jag som inbillat mig ibland 
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:Har en 2L som hållt utan problem, kört bana med den och servat den precis som vanligt, en styrled bytt och den går som ett skott fortfarande. Mer jag som inbillat mig ibland
De håller jag inte alls otroligt, blev mest nyfiken i "mitt" fall, att en 01 GTI helt plötsligt blir oljetryckslös...
B204T wrote:Jaaacob wrote:Har en 2L som hållt utan problem, kört bana med den och servat den precis som vanligt, en styrled bytt och den går som ett skott fortfarande. Mer jag som inbillat mig ibland
De håller jag inte alls otroligt, blev mest nyfiken i "mitt" fall, att en 01 GTI helt plötsligt blir oljetryckslös...
Ungefär som vilken annan bil som helst skulle jag tro. Materialfel händer...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:B204T wrote:Jaaacob wrote:Har en 2L som hållt utan problem, kört bana med den och servat den precis som vanligt, en styrled bytt och den går som ett skott fortfarande. Mer jag som inbillat mig ibland
Ungefär som vilken annan bil som helst skulle jag tro. Materialfel händer...
De är ju iofs sant
Fanns fördelar med den märkte jag, få som varit smart som pegga med elen till motorn, tackade väldigt mycket för stora kontakten under batterihyllan, då var ju typ 95% av motorelen bortkopplad, men sen slutade nog fördelarna med bilen
B204T wrote:Jaaacob wrote:Har en 2L som hållt utan problem, kört bana med den och servat den precis som vanligt, en styrled bytt och den går som ett skott fortfarande. Mer jag som inbillat mig ibland
Tappat oljetryck kan ju bero på allt från för lite olja till havererad pump, det förstnämnda lär vara absolut vanligast på alla motorer, analysera felet och kom tillbaka går ju inte att säga nåt alls på den infon du har.
Generellt sett tycker inte jag att EW10 verkar drabbas av några modelltypiska fel i större utsträckning än andra PSA-motorer, men det är min högst subjektiva bedömning.
Lite svårt att veta oljemängd då oljetråget tillsammans med lite andra delar låg i en låda i bilen då den kom till oss...
Frågan var mer en generell fråga, om de brukar hända något med dessa, var helt enkelt nyfiken, motorn kommer plockas isär för skojs skull och undersökas, då ska ja ta en titt på pumpen
Sen är jag inte dummare än att jag vet att ofta är lite olja som orsakar tappat oljetryck, men visst fasen var de en klantig verkstad isf? om dom fyller för lite olja...
Frågan var mer en generell fråga, om de brukar hända något med dessa, var helt enkelt nyfiken, motorn kommer plockas isär för skojs skull och undersökas, då ska ja ta en titt på pumpen
Sen är jag inte dummare än att jag vet att ofta är lite olja som orsakar tappat oljetryck, men visst fasen var de en klantig verkstad isf? om dom fyller för lite olja...
- danielr112
Samt att de finns ju de bilarna som trycker ut olja pga av täpt vevhus och liknande. Så det är inte säkert att det är verkstans fel heller. Det finns andra saker som orsakar dåligt med olja. Och skolle också tro att det är den vanligaste orsaken.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
danielr112 wrote:Samt att de finns ju de bilarna som trycker ut olja pga av täpt vevhus och liknande. Så det är inte säkert att det är verkstans fel heller. Det finns andra saker som orsakar dåligt med olja. Och skolle också tro att det är den vanligaste orsaken.
Jo, hade in en volvo 850 för några veckor sen, som pressade ut vevaxeltätningen baki kamremmen för att vevhusvent var tät, gjorde det dock även då den var rensad pga dåliga ringar, men den hade både gått mycket och var dåligt servad
Kör tyskt med drivning bak!
B204T wrote:danielr112 wrote:Samt att de finns ju de bilarna som trycker ut olja pga av täpt vevhus och liknande. Så det är inte säkert att det är verkstans fel heller. Det finns andra saker som orsakar dåligt med olja. Och skolle också tro att det är den vanligaste orsaken.
Jo, hade in en volvo 850 för några veckor sen, som pressade ut vevaxeltätningen baki kamremmen för att vevhusvent var tät, gjorde det dock även då den var rensad pga dåliga ringar, men den hade både gått mycket och var dåligt servad
Det är inte alls ovanligt med nyare bilar där kamaxlar går av osv. oavsett modeller. Däremot är en volvo 850 vanligare än en peugeot 306. tex. där av får du en högre träff på skadade peugeoter än volovs, pga dess mängd.
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:B204T wrote:danielr112 wrote:Samt att de finns ju de bilarna som trycker ut olja pga av täpt vevhus och liknande. Så det är inte säkert att det är verkstans fel heller. Det finns andra saker som orsakar dåligt med olja. Och skolle också tro att det är den vanligaste orsaken.
Det är inte alls ovanligt med nyare bilar där kamaxlar går av osv. oavsett modeller. Däremot är en volvo 850 vanligare än en peugeot 306. tex. där av får du en högre träff på skadade peugeoter än volovs, pga dess mängd.
Nu snurrar Jacob till det igen
Till ämnet, man skall ju inte glömma att det spelar en jäkla roll i vad för bil maskinen sitter. Ta bara de äldre PSA bilarna, XU9 8ventilarna går lääääänge och bekymmersfritt i bruksmodeller som 405/BX medans de verkar dö vid cirka 20kmil i 205:orna för det mesta. Samma sak om man jämför en 206GTI med en 406ST med samma maskin, är jag ganska övertygad om.
Volvo har egentligen inte gjort så många modeller som kan jämföras med något i GTI klassen, bilarna är större och körs generellt väldigt annorlunda så det är nästan omöjligt att jämföra så.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Nu kanske jag gjorde ett dåligt exempel. Men principen...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
SNILLET wrote:Jaaacob wrote:B204T wrote:danielr112 wrote:Samt att de finns ju de bilarna som trycker ut olja pga av täpt vevhus och liknande. Så det är inte säkert att det är verkstans fel heller. Det finns andra saker som orsakar dåligt med olja. Och skolle också tro att det är den vanligaste orsaken.
Nu snurrar Jacob till det igen![]()
Till ämnet, man skall ju inte glömma att det spelar en jäkla roll i vad för bil maskinen sitter. Ta bara de äldre PSA bilarna, XU9 8ventilarna går lääääänge och bekymmersfritt i bruksmodeller som 405/BX medans de verkar dö vid cirka 20kmil i 205:orna för det mesta. Samma sak om man jämför en 206GTI med en 406ST med samma maskin, är jag ganska övertygad om.
Volvo har egentligen inte gjort så många modeller som kan jämföras med något i GTI klassen, bilarna är större och körs generellt väldigt annorlunda så det är nästan omöjligt att jämföra så.
Det är såklart rätt, närmaste GTI bilen är ju Golf GTI, i detta fall blir det ju generation 4 med 1.8 20v turbo på 150hk/210nm, och dom är ju inte kända för att hålla länge... oavsett vad motorn sitter i, då oljemängden, inkl turbo, oljekyl bara är 3.5 liter, så är fler än en jag stött på som koxat igen och tappat oljetryck så småningom
Har iaf fått ut motorn, nya motorn kom också, såg kalasfin ut, beräknad uppstart imorgon förmiddag om vi fått oljor och sånt, annars startar vi upp den på torsdagmorgon, men de är lite funderingar, är en del som ligger i gamla tråget som peugeotverkstan tagit lös, som man nu ska räkna ut vars de ska sitta, kabelhärvan har vi flyttat över då nya motorn inte hade den stora runda kontakten tex
Kör tyskt med drivning bak!
Är ju inget ovanligt idag att folk kör 3000 mil + mellan oljebytena utan att ens kolla nivån imellan. Hävdar som vanligt att tätare byten är viktigare än att köpa fränaste märkesoljan.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.