Bromsar bak Peugeot 106 -96

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
ZeroX

Bromsar bak Peugeot 106 -96

Post by ZeroX »

Hej,

När morsan besiktade så fick hon nedslag på bromsarna bak, men handbromsen fungerade. Vad jag minns så är det trummor på denna bak och de går väl på samma funktion eller?

Någon som vet vart jag skall börja leta/byta för att få detta att lira igen?
Bilen har stått i garage hela vintern och har rastats under fem ggr.

Tacksam för idér :)

/Micke
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Mycket riktigt verkar både hand och fotbroms på trummorna bak, men handbromsen är mekanisk via vajer och fotbromsen hydraulisk.
Troligen är det något som kärvar, sannolikt hydraulkolvarna bak. Du får ta isär allt och se till att allt rör sig som det ska. Och när du ändå tar isär är det nog lika bra att byta belägg och kolvar.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ZeroX

Post by ZeroX »

Ja du har nog rätt. Tänkte nog se till att smörja och byta allt.

Inget annat som kan strula? Stopp i hydrauliken eller något?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

ZeroX wrote:
Inget annat som kan strula? Stopp i hydrauliken eller något?
Tja, allt kan väl hända men det är inte sannolikt ;) Börja med att riva trummorna för det är mest troligt där felet ligger.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
ZeroX

Post by ZeroX »

Jotack jag vet hur illa det kan va :)

Tar trummorna å återkommer om jag inte löser det. Tack för att jag fick det verifierat :)
33an

Post by 33an »

Jag hade börjat med att trascha runt och tokbromsa litet grann för att se om det lear te saj.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
ZeroX

Post by ZeroX »

Jo det hjälper nog så att det lossnar, men det kan vara läge att byta saker ändå. Är inte bytt sen hon köpte bilen.
ZeroX

Post by ZeroX »

Då har jag kollat och smörjt detta. Blev lite bättre.
Innan kunde jag röra på hjulhuset ,men efter smörjning och rengöring med ett CRC -medel så tog det bättre dock kan jag röra på båda hjulen när däcket sitter på, men får ta i som fasen.

Handbromsen tar bättre än den hydrauliska bromsen. Är det läge att byta tro?

Någon som vet hur man byter på en Peugeot? Faller allt ut när man lossar?
Bytte på min gamla 605:a ,men där har man handbroms och hydraulik för sig. Någon hjälp "så här gör man" skulle uppskattas.

Åt andra sidan borde en firma inte ta mer än en 1000-lapp för jobbet på en sån bil??
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Undrar lite hur du menar nu, du har rengjort och smörjt upp säger du men samtidigt undrar du om allt faller ut när man lossar? Lossar trumman? Det måste du ju redan ha gjort :?
ZeroX

Post by ZeroX »

Kanske uttryckte mig galet. Sprejade CRC mellan springan i trumman och i bulthålen, men ej tagit isär detta ännu så vägledning är bra där :)

Även om det blev bättre så var det inte tillräckligt bra.

Troligen måste det bytas ändå, men jag fattar inte att handbromsen tar rätt bra ,men inte det andra även om det är två olika system så är det väl samma belägg?

Man kanske inte behöver byta om handbromsen tar bra?

Oavsett så vågade jag inte öppna med risk att inte få ihop det :)
Bim

Post by Bim »

Det skall INTE trilla ut något när du tar loss trumman.

Vart finns bilen?
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

ZeroX wrote:Kanske uttryckte mig galet. Sprejade CRC mellan springan i trumman och i bulthålen, men ej tagit isär detta ännu så vägledning är bra där :)

Även om det blev bättre så var det inte tillräckligt bra.

Troligen måste det bytas ändå, men jag fattar inte att handbromsen tar rätt bra ,men inte det andra även om det är två olika system så är det väl samma belägg?

Man kanske inte behöver byta om handbromsen tar bra?

Oavsett så vågade jag inte öppna med risk att inte få ihop det :)
Sprayat CRC i trumman? :shock: Bräkleen och absolut inget annat får jag hoppas? Alla andra saker förstör mer än vad de hjälper om man använder dem på det sättet.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by ZeroX »

Bilen är i Nyköping.

Kommer inte ihåg vilken produkt det är, men CRC är ju samma som gör 5-56 mfl saker och jag har aldrig förstört något med deras produkter. Detta är anpassat för bromsar och även trumbromsar enligt dem och det får man väl tro på. Körde det på SAABen och det fungerade hur bra som helst, men det kanske var det du menade :)

EDIT:
http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDi ... &brand=CRC RED&CSPCHD=0000000100003jqfjFO3000000zmc5SQnSAGLkstZnwQ7ZVA--
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

ZeroX wrote:Bilen är i Nyköping.

Kommer inte ihåg vilken produkt det är, men CRC är ju samma som gör 5-56 mfl saker och jag har aldrig förstört något med deras produkter. Detta är anpassat för bromsar och även trumbromsar enligt dem och det får man väl tro på. Körde det på SAABen och det fungerade hur bra som helst, men det kanske var det du menade :)

EDIT:
http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDi ... &brand=CRC RED&CSPCHD=0000000100003jqfjFO3000000zmc5SQnSAGLkstZnwQ7ZVA--
Det är lite skillnad på "tvättande" produkter och "smörjande" och Crc gör båda, därför denna häpnad när du "bara" skrev Crc. :shock:
Bräkleen är det bästa du kan använda för att tvätta bromsdelar( band klossar trummor och skivor) och detta helt enl namnet :D
ZeroX

Post by ZeroX »

Förstår vad du menar. Är ju inte så insatt i alla namn. Dock har CRC en annan produkt som tar bort knaster i elprylar. Har den till mixerbord mm, men det är ett annat kapitel.

Nu till saken. På min 605:a så lossade man en torx bult och knackade sedan bort trumman. Hur gör man på 106:an?

På SAAB forumet är jag väldigt bortskämd med skisser hur man gör. Finns det sådana här?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Du lossar den stora bulten i mitten, sen får du knacka och lirka runt trumman för hjullagret hänger med och det är enorm tolerans på axel och nav så det kan vara svårt. Spraya nåt smörjande på axeln medans du håller på.
ZeroX

Post by ZeroX »

Okej en hel del finlir där förstår jag. Var rätt svårt på 605 oxå, men antar att det är värre här. Tack!
ZeroX

Post by ZeroX »

Troligen så har det bäckat ihop där hydrauloljan kommer in. Kan det vara en cylinder som sitter där. Kanske räcker att få ordning på denna eller byter man den/det eller vad det nu kan vara??
ZeroX

Post by ZeroX »

Gick bet på detta. Får inte ens bort den förbannade täckbrickan. Kan snurra på den med rörtång, men får inte ut den.

Tips?

Eller så skiter man i det och lämnar in :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Du måste slå den utåt, den är bara pressad i.
Post Reply