Topplockspackning påväg och gå på fin 205 Jr, värt och byta?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Gleboko

Topplockspackning påväg och gå på fin 205 Jr, värt och byta?

Post by Gleboko »

Mitt första inlägg här då. Inte händig eller spec bilkunnig själv här men behöver råd från kunnigt folk!

Köpte en Peugeot 205 Junior -90 för 3 veckor sen. Bilen har gått 8500 mil endast och bara en familj innan som ägt den. Den är rostskyddsbehandlat 1996 och i princip helt rostfri. Lite på förrardörren bara...Fick köpa den för 7000:-

Eftersom dom aldrig bytt kamremmen någon gång så har jag gjort det på en märkesverkstad nyligen, dom bytte även vattenpumpen i samband med det, samt generatorremmen som hade en spricka i sig. Annars är genaratorn bytt 09. Detta dom gjorde med kamremmen och dylikt kostade 3500 kr.

Jag bad dom också och kolla över motorn och då upptäckte dom att topplockspackning läcker (vilket jag sett men inte visste att det var den).
Hos dom så ska det kosta mellan 8000 och 9000 och fixa det...

Jag undrar nu om det är värt och lägga ner dom pengarna på en sån gammal bil?

Alla råd och åsikter tas emot tacksamt!
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Först och främst, välkommen och kul att någon vill ta hand om en fin 205a!

Var bor du någonstans? Finns säkert folk som kan hjälpa dig med det för en betydligt rimligare peng.
Peugeot 106
Peugeot 206
Gleboko

Post by Gleboko »

jag bor i Nyköping. Tråkigt när nåt sånt går sönder som är dyrt och laga när man inte kan meka själv. Intresset finns och lära sig iaf.

Men tycker du att det är värt och byta eller ska man bara köra tills motorn rasar. Tänker ju på att man nyss bytt kamrem liksom :?
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Det är inte värt några 8000-9000. Det sitter väl en 1,3l TU motor i dessa (?) Det ska inte vara någon större operation att göra för en van bilmeck. Hör dig för om du kan få ner priset.
Peugeot 106
Peugeot 206
Gleboko

Post by Gleboko »

Ja, ska höra runt bland andra verkstäder och se vad det kan kosta där. Var hos en mekaniker och hörde om han tyckte det var värt det men han tyckte bara jag skulle köra så länge det gick!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Den motorn är lätt att byta på och packningen är billig. Givetvis ska man plana toppen med och det går ju på några hundringar också. Men 8-9k är inte realistiskt, en rutinerad mek gör detta på 3 timmar.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

HellMek wrote:Den motorn är lätt att byta på och packningen är billig. Givetvis ska man plana toppen med och det går ju på några hundringar också. Men 8-9k är inte realistiskt, en rutinerad mek gör detta på 3 timmar.
Jag skulle t.o.m kunna påstå att om planingen finns nära tillhands så hinner man nästan med det också inom den tidsramen :).

Extremt lättmekade maskiner, i 205:an är det desutom ganska gott om plats runt dem har jag för mig.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Bim

Post by Bim »

Ehehe, t.o.m jag fixa :). Gött att allt går att göra med motorn på plats i bilen.
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SNILLET wrote:
HellMek wrote:Den motorn är lätt att byta på och packningen är billig. Givetvis ska man plana toppen med och det går ju på några hundringar också. Men 8-9k är inte realistiskt, en rutinerad mek gör detta på 3 timmar.
Jag skulle t.o.m kunna påstå att om planingen finns nära tillhands så hinner man nästan med det också inom den tidsramen :).

Extremt lättmekade maskiner, i 205:an är det desutom ganska gott om plats runt dem har jag för mig.
Jag lyfte ju toppen på min 106 på 35 minuter, men då hade jag övat ofrivilligt rätt flitigt :lol:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Gleboko

Post by Gleboko »

Fick ett lite lägre pris, hos en citroen verkstad. 6100 kr, låter det som ett rimligt pris?
då skulle moms och allt vara inräknat.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Gleboko wrote:Fick ett lite lägre pris, hos en citroen verkstad. 6100 kr, låter det som ett rimligt pris?
då skulle moms och allt vara inräknat.
Ja, det är ett rimligt pris för en aukt. märkesverkstad.
Men kolla med nån mindre verkstad eller Mekonomenverkstad så kommer du säkert undan ytterligare lite billigare.
Delarna går på runt 2000:-(exklusive kamrem och v-pump eftersom jag inte anser att det behöver bytas då det är gjort nyligen), vad sen de olika verkstäderna räknar i antal timmar och timdebitering är ju olika.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496