Gnissel 206:a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Faalk

Gnissel 206:a

Post by Faalk »

gnissel vid belastning av något på min 206a gti. trodde det var nåt med servon då all olja hade läckt ut men verkar inte vara den. några tips?
Det gnisslar altså när jag gasar, eller mest när jag gasar. men om jag rullar med kopplingen nere eller med friläge i så försvinner gnisslet. generatorrem eller nåt som låter kanske? tacksam för svar, stör mig som tusan på ljudet ^^
Faalk

Post by Faalk »

UPP!
Kan det vara så att styrservopumpen har skurit ? eller är det "multi remmen" eller vad den heter, tacksam för svar!
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Hur låter ljudet? Ylar det så som när remmen slirar, låter det metalliskt eller något annat?
Peugeot 106
Peugeot 206
Faalk

Post by Faalk »

för mig är det bara ett högt intensivt gnisslande.. men en kompis som lyssnade på det sa att det inte verkade vara remmen, utan styrservon eftersom oljan va slut.. fyllde på men det har inte försvunnit
Faalk

Post by Faalk »

Fått tips om att det kan va något "löphjul" eller nåt, är detta isfl svårt att byta?
arbetaren

Post by arbetaren »

Faalk wrote:Fått tips om att det kan va något "löphjul" eller nåt, är detta isfl svårt att byta?

Ja om det gäller kamremmen.
206 GTI
Faalk

Post by Faalk »

attans.. får väl ta och sälja bilen då.. dock ska kamremmen vara bytt. men men, får väll se mig för och hoppas på att det är något annat
danielr112

Post by danielr112 »

Du menar det att du ska sälja bilen till en ont anande köpare? Är det inte bättre du fixar problemet? Eller jag har kanske missat nåt...
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
arbetaren

Post by arbetaren »

Testa "vattenslangs-knepet".. en bit (ca en meter) trädgårdsslang som du håller ena änden mot örat och andra änden där du tycker att ljudet kommer från. Det gör det lättare att lokalisera mer exakt.
206 GTI
Faalk

Post by Faalk »

Tack för tipset med vattenslangen, får testa det ^^
njae, tänkte mer fixa det och sen sälja den.. eller sälja den i "befintligt skick" och säga vad som är fel.. går ju inte direkt dölja det ljudet :) men är inte så bra på bilar och vet inte om jag vill lägga ner hur mycket som helst på den
Faalk

Post by Faalk »

Uppdatering, gnisselproblemet är löst. det var multiremmen eller vad den kallas? som låg snett. tråden kan låsas
Post Reply