Trasig Elhiss 306:a Cab (ELfel)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
FF

Trasig Elhiss 306:a Cab (ELfel)

Post by FF »

Första inlägget på forumet, så jag hoppas det hamnar rätt ;-)

Köpte förra året en 306:a Cab till min fru som sommarbil och vi är helnöjda, speciellt ungarna :-)
Men har ett stort problem, vänster elhiss har gett upp och i samband med sommarservicen idag så bad jag verkstan ge ett prisförslag på att fixa felet...
9 300 kr skulle det kosta!!! Lätt att hålla säg för skratt :evil:
Kabelbrott i dörren samt ärgade kontakter...

Nu till min fråga, någon som råkat ut för samma fel, kan man åtgärda det själv eller finns det någon bra och prisvärd verkstad i Sthlms området som kan dessa bilar?

Tack på förhand
barkström

Post by barkström »

Läge för att kolla med en annan verkstad, i mina ögon så är det ett ockerpris du fått
206 cc 2,0 -02
saab 9-3 sportkombi 2,0t -08
Toyota corolla ke20 -75 "Driversopen"
Apollo

Post by Apollo »

Det går att laga själv om man kan löda någolunda. Öppna upp "kabelstrumpan" som går emellan dörr och bil och kolla hur många kablar som är av eller skavda. Löd om/skarva och voila! :D
Peugeot 308
FF

Post by FF »

Pratade med verkstan igen och dom påstår att man måste dra om ALLA kablar ända in i motorrummet?!
Det har tydligen kommit in fukt i kabelöverföringen mellan dörr och kaross vilket medfört att kopplingsdosan som sitter där har ärgat...I mina öron låter den mycket skumt att man måste byta alla kablar pga av en kopplingsdosa.
Fick tipset att vända mig till EL & Diesel och se om dom kan hjälpa mig...är inte så händig med el och speciellt inte på bilar...

Tack för tipsen, återkommer med tips och råd om jag lyckas lösa detta, vore synd att måsta åka med ena rutan uppe hela sommaren :-(
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Låter mycket märkligt. Det är ingen avancerad elektronik inblandad i fönsterhissarnas styrning, och har kablarna blivit kassa pga fukt så bör det gå att skarva.

Det finns ett par vanliga fel på 306 cab som gör elhissen obrukbar.

Genomförningen där kabeln går från dörr till kaross är inget vidare. Ofta ser man att kablarna är skavda om man öppnar dörren. Kan ge andra fenomen i dörren, t.ex. att högtalaren och/eller backspegelns manövrering lägger av.
Vanligt att växeln till hissen kärvar ihop.
Sedan kan man även råka ut för att vajrarna som håller rutan uppe går av, men då brukar rutan ramla ner och lägga sig i nedhissat läge.

Vad händer när du trycker på upp/ner-knapp? ger rutan något tecken på att försöka röra sig eller händer ingenting?
FF

Post by FF »

Förra sommaren fungerade den ibland, nu är den helt död. El speglarna fungerar dock!

Förökte få verkstan att motivera varför man måste byta all kablage hela vägen och fick till svar att dessa delar inte tillverkas längre men man kan köpa en kopplingsdosa men då följer inte kablaget med. Även fast jag inte är allför tekniskt bevandrad så lät det helt befängt i mina öron!
Post Reply