Har grottat runt i gamla trådar men hittar ej svar på min enkla fråga.
Jag har tröttnat på felsökning av avsaknaden av el till bränslepumpen på min bil och tror jag kommit på en smart lösning å dra el till pumpen från stolsvärmen tänkte så eftersom värmen ändå är paj men jag har ström dit och då är det ju inte långt kvar till pumpen och dessutom ar jag ju en färdig startspärr/strömbrytare till det hela måste ju då ha stolsvärmen på för att kunna starta ;D
ett litet orosmoment jag kom på är...
Pumpen bryter väl i normala fall när den har trycksatt bränslesystemet? Men är det bara när tändningen är på utan att motorn är igång? När motorn rullar är det väl ständig kräm till pumpen?
om jag har rätt i det är det väl inga problem å dra elen som jag beskrivit?
det går inte. det är för klena kablar fram till stolen, och du lär koppla det över ett relä. pumpen bryter ingenting vid något tryck, den går bara så länge motorn snurrar, inte annars. visst kan du koppla pumpmatningen separat, men se till att använta tillräckligt grov kabel samt relä isf.
Ok då drar jag helt nytt från batteriet då. Nåt tips på vad jag kan ta styrning från till relät? Vore ju fint om det fans nåt i motorutrymmet som ger kräm när motorn startar. Vart sitter den givaren som används normalt? Ska man säkra kabeln oxå?
illbatten wrote:Vart sitter den givaren som används normalt? Ska man säkra kabeln oxå?
Det finns ingen givare för pumpen, den aktiveras av databoxen när motorn går runt. Databoxen jordar bränslepumpsreläet som sitter i handskfacket. Jag skulle i första hand söka upp det och försäkra mig om hur det fungerar, mäta upp alla stiften och sen utgå därifrån.
Det reläet driver förutom pumpen också lambdaförvärmningen och tillsatsluftsliden så det måste fungera även om du tar ström till pumpen från nån annan källa.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Aha. Men det skulle kunna vara fel på databoxen då? Om jag kollar så relät är ok men inte har ström dit och kopplar in ström på det så kanske dom andra funktionerna som relät drar funkar då?om inte felet är efter relät förstås. Vart är det strömmen till pumpen tar vägen efter relät? Blir det till säkringarna eller direkt bak till pumpen?
Kika på schemat jag bifogat.
Rött är +, minus blått.
Det gula reläet bränslepumpen, reläet snett ovan är systemreläet.
Som du ser har pumpreläet konstant matning från batteriet, sen en plusmatning från systemreläet som ger ström med tändning på.
När du vrider nyckeln till startläget jordar databoxen pumpreläet på stiftet 3.
Så, du ska med tändning på ha ström på både matning och signal in till reläet. Från reläet går kabeln via säkring till pumpen. Var i bilen kablarna ligger vet jag inte.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
hej igen..har inte ens hunnit ut i bilen och kollat men jag blev lite nyfiken på vart systemrelät sitter? har nog kollat det gula relät bakom handskfacket men har nog ev missat systemrelät
OJ! nu var jag ut och kopplade i batteri i bilen och mätte lite ström och jag blev väldans förvånad över att allt fungera!
Men när jag skulle försöka starta bilen gick inte startmotorn runt trots ström ibilen vilket lampor och annat indikerade på. Gjorde en specialare och hade nyckeln i startläget och gick fram och vred battrerikontakterna ifall det var dålig kontakt...inget hände. men jag hörde ett knastrande ljud från spridarkablarna! å nästan direkt jag tog tag i den flätan med kablar gick motorn runt men bilen hoppade bara igång en liten kort stund och sen var han död...
hoppade igång och gick så länge jag sprayade startgas i han men inte för "egen" maskin. Misstänkte då starkt bränsletillförseln så jag skruvade dän hela "spridarpaketet" och vinklade alla spridare uppåt och gick in i bilen och vred om nyckeln och tittade på spridarstrålen som var en VÄLDIGT svar dimma i ojämnt tryck. Detta måste ju vara mitt problem just nu. Men vad är det för fel tro? spridarna ser inte direkt fräscha ut men kan det vara så simpelt som dom? är det bränsletrycksregulatorn som sitter till vänster på "spridarpaketet" framirån sett och kan det vara den jäveln som spökar?
Ja det kan den ju vara förstås. Tyckte det var en jävla skjuts i den när jag provade den urmonterad men det är förstås omöjligt att se med ögat. Tips på hur man kollar den?
lossa returslangen, och sätt en annan slang där som du drar ner i en hink eller vad du nu har i närheten. koppla ström manuellt till pumpen och då ska det komma rätt bra med sås ner i hinken om pumpen är frisk
Mjo men det gör det allt. Det blir ju en kraftig stråle som sticker iväg nästan en 50cm skulle jag tro när pumpen stod på garagegolvet och fick ström från ett löst batteri. Och det är ju tryck i bränslesystemet oxå tror jag för igår när jag kollade spridarna sprutade det ju som f*n om jag tröck in nålen eller vad det kallas på spridaren. Är regulatorn ett vanligt problem annars? Eller kan det vara mycke luft i bränslet efter att pumpen varit ur bilen ett tag?
illbatten wrote:Mjo men det gör det allt. Det blir ju en kraftig stråle som sticker iväg nästan en 50cm skulle jag tro när pumpen stod på garagegolvet och fick ström från ett löst batteri. Och det är ju tryck i bränslesystemet oxå tror jag för igår när jag kollade spridarna sprutade det ju som f*n om jag tröck in nålen eller vad det kallas på spridaren. Är regulatorn ett vanligt problem annars? Eller kan det vara mycke luft i bränslet efter att pumpen varit ur bilen ett tag?
jag skrev att du skulle ta bort returslangen från spridarbryggan, inte ha pumpen lös på golvet. trycket måste nämligen överstiga 3 bar för att det ens ska komma ut något från returen
Aha då förstår jag hur du mena...ursäkta. Ska det komma ungefär lika bra med soppa där som när jag hade pumpen lös då kanske? Tänkte även på att det ju faktiskt knastra i kabelhärvan till spridarna när jag körde motorn som om det är typ kortis där. Det borde ju kunna störa funktionen i spridarna oxå. Vart kommer dom kablarna ifrån ifall man kanske skulle dra nya friska kablar dit. Och är kablarna till spridarna frånskilda eller kan man sätta en dom i vilken ordning som helst? Tycker ju att elen i bilen är lite knepig överlag.