jag vill inte ha öppet luftfilter!
jag vill inte ha öppet luftfilter!
exakt som topic. bilen är givetvis en 205 gti med motor från mi16. sitter ett öppet luftfilter i fortfarande (bakom vänster lyse) eftersom det är svårt att få plats med något annat tyvärr. jag vill få ner ljudnivån lite, och insugsbröölet ställer till det där.
någon som har tips på en liiiiten luftburk som kan få plats på t.ex orginalplaceringen? jag har insugsslangen mellan spjällhus/lmm som är 90 grader vinklat från gti16 så det är lugnt, men 205:ans orginalluftburk är omöjlig att få plats med.
tips mottages tacksamt, och jag slipper helst flytta batteriet då bilen ska se orginal ut, och jag vill inte ha det i skuffen
någon som har tips på en liiiiten luftburk som kan få plats på t.ex orginalplaceringen? jag har insugsslangen mellan spjällhus/lmm som är 90 grader vinklat från gti16 så det är lugnt, men 205:ans orginalluftburk är omöjlig att få plats med.
tips mottages tacksamt, och jag slipper helst flytta batteriet då bilen ska se orginal ut, och jag vill inte ha det i skuffen
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
- FR Autosport
- Guldmedlem

Finns bra lösningar men det är lite invecklat. Kan diskutera via PM om du vill.

Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
goopin wrote:Finns bra lösningar men det är lite invecklat. Kan diskutera via PM om du vill.
jag är idel öra
jag har f.ö satt tillbaka ett helt orginal avgassystem för att få bilen tystare, men det hjälpte väldigt lite. så fort man ger fullgas brölar det på ordentligt, tack vare just det öppna filtret
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Jag kan rekommendera en hålborrad original luftburk. Lite ballare ljud än original men absolut inte störande. Dessutom får man fler hästar i maskin. Galet fränt! DO IT!
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
- FR Autosport
- Guldmedlem

Behöver ju inte nödvändigtvis kosta skjortan..har du org. dimensionen på filterhuset?

Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

jag ska mäta hur mycket som får plats på bilen, orginal passar iaf inte i närheten. jag hittade nån kolfiberbox på ebay som var 130 mm diameter, 180mm lång, ska se om man kan få den att passa kanske.
sundins förslag var inte alls tokigt, ska kolla om jag har nån gammal box ligger att mäta med. att mota bak batteriet är inga problem, och spolarburk kan jag isf använda mig av den främre till strålkastarna istället.
sundins förslag var inte alls tokigt, ska kolla om jag har nån gammal box ligger att mäta med. att mota bak batteriet är inga problem, och spolarburk kan jag isf använda mig av den främre till strålkastarna istället.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Finns en hel hoper med olika bilar som har fästen för den typen av luftmätare, jag hade knallat ett varv på lokal plock-skrot å kikat vad som finns
.
De där kolfiberhistorierna är väl typ öppet filter i kolfiberbox?, bmc har en del sådana bl.a. vet jag, de brölar som f-n...
, tummened.......
Sundins lösning ser kalas ut i mina ögon iaf, men sågar man upp den undertill låter det väl en hel del från den med?
De där kolfiberhistorierna är väl typ öppet filter i kolfiberbox?, bmc har en del sådana bl.a. vet jag, de brölar som f-n...
Sundins lösning ser kalas ut i mina ögon iaf, men sågar man upp den undertill låter det väl en hel del från den med?
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
SNILLET wrote:Sundins lösning ser kalas ut i mina ögon iaf, men sågar man upp den undertill låter det väl en hel del från den med?
När jag gjorde det där 1998 var väl inte ett tyst insugsljud prio ett.
Men vad jag kan minnas lät det inte speciellt mycket.
jag hade glömt bort den här tråden lite, har haft annat att pyssla med också så jag har inte hunnit mäta hur mycket plats det finns. som vanligt har munne bild på en lösning
jag behöver dock isf göra nån variant på den då jag vill ha kvar batteriet under huven.
haha, både ja och nej
visst kan det vara skönt att åka tyst och inte bli stoppad av farbror blå hela tiden, men det är inte för min del ljudet behöver bli lägre. vill inte ha problem vid ev bullerprov 
IvarS wrote:Lägre insugsljud, du börjar bli gammal Patrik!
haha, både ja och nej
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata wrote:jag hade glömt bort den här tråden lite, har haft annat att pyssla med också så jag har inte hunnit mäta hur mycket plats det finns. som vanligt har munne bild på en lösningjag behöver dock isf göra nån variant på den då jag vill ha kvar batteriet under huven.
haha, både ja och nejvisst kan det vara skönt att åka tyst och inte bli stoppad av farbror blå hela tiden, men det är inte för min del ljudet behöver bli lägre. vill inte ha problem vid ev bullerprov
Det måste va ett jävla insugsljud då om polisen stoppar dig för det
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Rx37 wrote:datapata wrote:jag hade glömt bort den här tråden lite, har haft annat att pyssla med också så jag har inte hunnit mäta hur mycket plats det finns. som vanligt har munne bild på en lösningjag behöver dock isf göra nån variant på den då jag vill ha kvar batteriet under huven.
haha, både ja och nejvisst kan det vara skönt att åka tyst och inte bli stoppad av farbror blå hela tiden, men det är inte för min del ljudet behöver bli lägre. vill inte ha problem vid ev bullerprov
Det måste va ett jävla insugsljud då om polisen stoppar dig för det
bah, så fort man trampar till lite på gasen vid stadskörning får man uppmärksamhet av polisen här, blev förföljd ca 8km igår kväll även om de inte stoppade mig efter en snabbstart vid trafikljusen
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Gillar luftburken på Mi16 fas2 (T16?), är riktigt fin venturi original i den
Kanske inte får plats på 205 iofs, men gör den det så rekommenderar jag 
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.