306GTI -99, Kupéfläkt död

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Daphi

306GTI -99, Kupéfläkt död

Post by Daphi »

Har sökt en massa på forumet och hittat en hel del intressanta trådar, men hittade faktiskt inte en enda tråd där problemet löstes.

Köpte en 306GTI -99 (Med AC) idag med vetskapen om att kupéfläkten inte fungerar. Killen som hade bilen hade noll koll på bilar och hade inte undersökt varför den inte fungerade.

Så jag rev ner lite i handskfacket idag och hittade ett relä som satt där, allt ser helt och fint ut. Kollade självklart alla säkringar och relän i säkringsboxen på förarsidan och allt ser helt och fint ut.

Skruvade upp handskfacket och kom åt själva fläkten med handen. Den satt fast men efter att jag tryckte lite på den "lossnade" den och gick att snurra för hand. Den funkar dock fortfarande inte när jag försöker starta den med reglagen.

Har inte kollat det manuella steglösa reglaget ännu. Är det värt att kolla det också? Kan det hända att det är där det har brunnit eller liknande?

Alla tips mottages tacksamt. I värsta fall byter jag helt enkelt fläkten, men det är ju tråkigt om man upptäcker att det inte är där problemet ligger. Tacksam för hjälp!
Daphi
Halmstad
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Prova så fläkten funkar först och främst, ta en plus- och minuskabel från batteriet och prova. Enkelt och billigt!

Sen så vet jag att på 306 S16 så kan kretskortet bakom instrumentpanelen gå sönder. Vet dock inte om det hjälper på 306 GTi.

Prova sök på 306gtidrivers.com annars, sjukt bra forum med många bilder. Dock på engelska då förstås ;)
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Det sitter ett motstånd, eller vad det nu kallas i inblåset under rutan.

Det du får göra är att ta bort plasten på passagerarsidan under framrutan (på utsidan) och sen får du montera bort lite plåt, ett skydd och sedan ett nät så kommer du åt det. Det ska vridas för att komma loss.
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Daphi

Post by Daphi »

Plockade ut fläkten och testade att tvångsmata den. Den orkar inte dra igång själv men om jag puttar på den så drar den igång med ett knackande gnisslande ljud. Beställde en ny fläkt idag och håller tummarna att det räcker med att byta den.
Daphi
Halmstad
Daphi

Post by Daphi »

och för att inte detta ska bli ytterligare en tråd som inte ger något svar på min första fråga tänkte jag fylla på med hur problemet löstes!

Plockade ut kupéfläkten och tvångsmatade den. Den orkade knappt hoppa igång på egen hand men gick igång om man "puttade" igång den. Den väsnades en del så jag plockade isär den och upptäckte att den hade brunnit inuti.

Ny fläkt från skroten = 500kr. Fungerar utmärkt!
Daphi
Halmstad
Post Reply