Oljetillsats?
Oljetillsats?
någon som vet om det fortfarande finns oljetillsatser som gör att oljan tätar bättre? Mina kolvringar är nästan slut, och jag vill köra bilen ett tag till, då hörde jag om att det har funnits tillsatser man häller i oljan, vilket hjälper en del.
Någon som vet?
Någon som vet?
Henkepenk
Ska tydligen finnas nån vätska att köpa på mekonomen som ska funka bra och täta motorn bättre. Vet dock inte vad den heter men det är väl bara att åka till närmaste mekonomen och fråga
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
ok
ska kolla upp den däringa vätskan på mekonomen...
problemet är att mina kolvringar antagligen är slut, och istället för att renovera motorn, eller köpa ny, så tänkte jag köra bilen ett tag till...
Gjorde rent stiften från olja i förrgår, idag började den gå dåligt igen... funderar på att sälja av skiten. är sur.
problemet är att mina kolvringar antagligen är slut, och istället för att renovera motorn, eller köpa ny, så tänkte jag köra bilen ett tag till...
Gjorde rent stiften från olja i förrgår, idag började den gå dåligt igen... funderar på att sälja av skiten. är sur.
Henkepenk
Finns tillsatsolja som heter "Omega 22" som jag blev rekomenderad. Bilen påstås ticka mindra och så med den iallafall.
Kör 10w 40 halvsyntet nu och när jag va ner och skulle kolla vad oljan kostade påstod killen i macken att bilen skulle må bättre med 15w 40 Mineral för turbo bilar av märket Pensoil.. Nån som har nån åsikt om detta?
Kör 10w 40 halvsyntet nu och när jag va ner och skulle kolla vad oljan kostade påstod killen i macken att bilen skulle må bättre med 15w 40 Mineral för turbo bilar av märket Pensoil.. Nån som har nån åsikt om detta?
för dom som har samma eller liknande problem och vill byta ventil tätningar utan att ta bort toppen så har Igelhammar skrivit en fin fin guide till detta.
http://www.peugeot-sport-club.com/mekar ... tning.html
tar ju ca 6 timmar men det är ju ungeför vad det skulle ta å plocka av toppen... dock så är det mycket enklare att byta ventil tätningar när toppen är av med en riktigt ventil båge. tar knappt en halvtimme om man är snabb.
http://www.peugeot-sport-club.com/mekar ... tning.html
tar ju ca 6 timmar men det är ju ungeför vad det skulle ta å plocka av toppen... dock så är det mycket enklare att byta ventil tätningar när toppen är av med en riktigt ventil båge. tar knappt en halvtimme om man är snabb.
Annars bygger man ett annat verktyg när man ska trycka ner ventilfjädrarna när toppen är på. Ska se om jag kan fota mitt verktyg jag byggde nån dag. Det går minst lika fort att använda det som en ventilbåge
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Det går att köpa en hylsa som man skruvar i istället för tändstiftet, och sedan kopplar tryckluft till. Finns på Biltema för 69,90 art nr. 19-225
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996