407, problembil

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
anca

407, problembil

Post by anca »

Har en 407 sw -07. Hittade rost runt handtaget på bagageluckan, och glad i hågen åkte jag till verkstaden, för jag har ju rostskyddsgaranti.
MEN, kort sagt sa verkarn: Garanti? GLÖM DEN?????????
Nej den GÄLLDE INTE, på grund av att handaget är felmonterat från Peugeot, det satt för nära luckan, och då blir det små skador på lacken med rost som följd. Nu är jag f-bannad!
Det har varit en del fel under garantitiden,(2år) och efter det så har jag fått byta hjullager tre gånger á 4500:- per gång, låset till glasrutan bak fick bytas á 1800:-,webaston la av och det finns inte reservdelar, utan måste sätta dit en ny á 25000:-, och nu detta som kommer att kosta 5900:-.
Finns det fler som har råkat ut för detta???
Anders :twisted:
Rx37

Post by Rx37 »

407 är lite av en en känd "problembil", det vet vi om :(
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Bakluckan är tyvärr jättevanligt, i alla fall på de årsmodeller jag kollat på. Verkar omöjligt att få det på rostskyddsgarantin, man får ta det på lackgarantin som tyvärr bara är ett par år. Inge kul :(
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Q Ball Racing

Re: 407, problembil

Post by Q Ball Racing »

anca wrote:Har en 407 sw -07. Hittade rost runt handtaget på bagageluckan, och glad i hågen åkte jag till verkstaden, för jag har ju rostskyddsgaranti.
MEN, kort sagt sa verkarn: Garanti? GLÖM DEN?????????
Nej den GÄLLDE INTE, på grund av att handaget är felmonterat från Peugeot, det satt för nära luckan, och då blir det små skador på lacken med rost som följd. Nu är jag f-bannad!
Det har varit en del fel under garantitiden,(2år) och efter det så har jag fått byta hjullager tre gånger á 4500:- per gång, låset till glasrutan bak fick bytas á 1800:-,webaston la av och det finns inte reservdelar, utan måste sätta dit en ny á 25000:-, och nu detta som kommer att kosta 5900:-.
Finns det fler som har råkat ut för detta???
Anders :twisted:

finns gott om reservdelar till webaston. finns både hos peugeot och hos kgk knutson
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Bengt C

Post by Bengt C »

På något sätt känns det som att konsumentskyddet har blivit helt obefintligt i Sverige sedan vi gick med i EU. Förr tycker jag att man kunde förvänta sig att ordet "garanti" hade en ganska enkel, entydig innebörd. Men numera är det helt normalt att man köper prylar som inte funkar och ingenting händer med de som säljer skiten. Värst är det med konsumentelektronik, där inte ens konsumenten förväntar sig att prylarna ska fungera som annonserat.

Men jag vet inte. Förr hade Mercedes 30 års rostskyddsgaranti. Måste vara bilindustrins variant på "kejsarens nya kläder". Ingen kunde väl rimligtvis förvänta sig att det låg något i den bluffen?

Det märkliga är att i USA, alltså vilda västern, har konsumenterna en enorm makt. Jag tror på något sätt att det svaga konsumentskyddet i Sverige är nästan självförvållat. Folk ställer helt enkelt inte till med särskilt mycket oväsen när de utsätts för skit.
anca

407 problembil

Post by anca »

Q Ball!

Har kollat med både Peugeot import, (KW Bruun i Stockholm) och KG Knutsson, och det finns inte reservdelar till webaston.
Jag trodde att om jag köper en ny bil så bör den vara någotsånär felfri, men........
Borde man inte gå ihop och göra en skrivelse eller bara att protestera mot Peugeot, så dom förstår att det finn missnöjda kunder???!!!
Anders
Peggabignono

Post by Peggabignono »

http://www.vibilagare.se/reportage/bila ... 766?page=1

Många före och efter dig som drabbats, och kommer drabbas... Men tydligen ska man bara svälja och ta emot, för argumenten för Peugeot är "Man får mycket bil för pengarna och den har ju en körglädje som inte finns i den prisklassen" :roll:
HellMek
Crew
Crew

Re: 407 problembil

Post by HellMek »

anca wrote:Q Ball!

Har kollat med både Peugeot import, (KW Bruun i Stockholm) och KG Knutsson, och det finns inte reservdelar till webaston.

Då kanske du ska kolla med den verkstad Qball jobbar på istället.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

anca wrote:Q Ball!

Jag trodde att om jag köper en ny bil så bör den vara någotsånär felfri, men........
Borde man inte gå ihop och göra en skrivelse eller bara att protestera mot Peugeot, så dom förstår att det finn missnöjda kunder???!!!
Anders

det finns visst, jobbar som ta tekniker på en peugeot firma och vi har beställt delar till webasto många ggr och lagat dom som vi haft inne som varit trasiga.
tror det handlar om att dom på verkstaden du varit på inte orkar leta fram delar för dom är lata.

jag har aldrig bytt en enda webasto utan reparerat dom som finns på bilen och då har jag jobbat i ca 9 år på peugeot verkstad.

vad är det för del du behöver???
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Rost på bagageluckan är otroligt vanligt på 407an. Tydligen har nån fått det gjort utanför garantitiden nu och det kommer ev gå lättare att få det igenom.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Q Ball Racing wrote:
jag har aldrig bytt en enda webasto utan reparerat dom som finns på bilen

Är glad att det fortfarande finns riktiga mekaniker som lagar saker och inte bara byter hela delar :D
headlight

Post by headlight »

HellMek wrote:
Q Ball Racing wrote:

Är glad att det fortfarande finns riktiga mekaniker som lagar saker och inte bara byter hela delar :D
:thumbup: vore bra om det fanns fler..
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp :(
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
munne

Post by munne »

Håller med!
PSC's private surgeon:)
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

HellMek wrote:
Q Ball Racing wrote:

Hellmek, du menar just mekaniker. De andra heter delbytare. ;)
Visst finns dem, även om det ibland är långt emellan. Och när man hittat en så håller man hårt i honom/henne. För då vet man att allt man inte själv kan eller orkar finns det folk som kan hjälpa en med.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

-Lappen- wrote:
HellMek wrote:
Q Ball Racing wrote:

Hellmek, du menar just mekaniker. De andra heter delbytare. ;)
Visst finns dem, även om det ibland är långt emellan. Och när man hittat en så håller man hårt i honom/henne. För då vet man att allt man inte själv kan eller orkar finns det folk som kan hjälpa en med.

Jag hade ju tanken att jag skulle få ryktet att bli en mekaniker och inte delbytare :)
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Jag trodde det var etablerat redan?
Själv hyser jag inga tvivel efter att ha sett projekttrådar.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

-Lappen- wrote:Jag trodde det var etablerat redan?
Själv hyser jag inga tvivel efter att ha sett projekttrådar.

Räcker inte med ett rykte på ett forum, måste spridas lokalt också :)
anca

Post by anca »

Q Ball!!
Intressant att du säger att det finns delar. Nu vet jag inte vad del som är felaktig, men Webaston fungerar inte när bilen stått tex. över natten, och det går inte att få igång den förrän jag kört ca. 7-800 meter. Då kan jag i bästa fall få den att fungera med manuell start. MEN den ryker av bara den, brandkåren kom en gång och trodde det var en bilbrand. När den seda har startat så funkar den hela dagen, om jag manuellstyr den. Om jag struntar i att starta manuellt, utan låter den starta samtidigt som jag startar bil, surrar det någon minut, ryker lite för att sedan stanna. efter tre misslyckade försök måste jag åka till verkstaden och släcka felkoder. (2 stycken)
Sen upprepas allt igen. :evil:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

anca wrote:Q Ball!!
Intressant att du säger att det finns delar. Nu vet jag inte vad del som är felaktig, men Webaston fungerar inte när bilen stått tex. över natten, och det går inte att få igång den förrän jag kört ca. 7-800 meter. Då kan jag i bästa fall få den att fungera med manuell start. MEN den ryker av bara den, brandkåren kom en gång och trodde det var en bilbrand. När den seda har startat så funkar den hela dagen, om jag manuellstyr den. Om jag struntar i att starta manuellt, utan låter den starta samtidigt som jag startar bil, surrar det någon minut, ryker lite för att sedan stanna. efter tre misslyckade försök måste jag åka till verkstaden och släcka felkoder. (2 stycken)
Sen upprepas allt igen. :evil:

Måste ju gå att reparera, dom är inte ens avancerade att ta isär och rengöra.
Sitter en likadan på min Jumpy -00 som snart gått 44k mil och den funkar klockrent.
Post Reply