Felkällor för att V6 ska gå på 5 cylindrar?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
605Tias

Felkällor för att V6 ska gå på 5 cylindrar?

Post by 605Tias »

Jag har precis köpt en 406 coupé 3,0 -99 o har bara kört med den i tre dagar. Idag när jag körde till jobbet så gick den stundtals bara på 5 cylindrar eller ev färre oxå.
Den gick på alla om man inte accelererade eller iaf accelererade väldigt försiktigt och vid jämn fart men vid lite mer gaspådrag försvann en cylinder (tror det bara var en men kan varit fler). Om tändkasetten går sönder, lägger den av helt då eller kan det bli som nu? Har läst om olja i tändstiftshål som ger överslag på fel ställe men då borde den ju inte gå på alla om man kör försiktigt eller? Kan det vara så enkelt att den behöver lite nya stift kanske?
Jag famlar just nu i blindo o tänkte öppna huven när jag kommer hem i em. Någon som kan ge bra förslag på saker jag bör kolla i förstahand?

/M
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Tändspole då?
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
arbetaren

Post by arbetaren »

Ja tändkasetten kan göra så att det blir så där. Att det fattas nån cylinder. Börja byt tändstiften för dom skadar det ju aldrig att byta. Nästa steg är nog tändkasetten. Köp bra stift Bosch, NGK etc
206 GTI
arbetaren

Post by arbetaren »

PuggenTO wrote:Tändspole då?

Är ingen expert och ska inte svara 100% säkert här men tror nästan att tändspolarna sitter i tändkassetten dvs hela måste bytas.
206 GTI
605Tias

Post by 605Tias »

Mm, fast som jag har fattat så sitter det en hel kasset istället för seperata spolar på min modell. Det är den äldre versionen på 190hk.

Oj Här går det undan det han vist komma in 2 inlägg innan jag han posta mitt :)
605Tias

Post by 605Tias »

arbetaren wrote:Ja tändkasetten kan göra så att det blir så där. Att det fattas nån cylinder. Börja byt tändstiften för dom skadar det ju aldrig att byta. Nästa steg är nog tändkasetten. Köp bra stift Bosch, NGK etc

Låter betryggande, då behöver det iaf inte betyda att det är någon jätteoperation. Även om tändkassetten nu inte är helt gratis..
arbetaren

Post by arbetaren »

605Tias wrote:
arbetaren wrote:Ja tändkasetten kan göra så att det blir så där. Att det fattas nån cylinder. Börja byt tändstiften för dom skadar det ju aldrig att byta. Nästa steg är nog tändkasetten. Köp bra stift Bosch, NGK etc

Låter betryggande, då behöver det iaf inte betyda att det är någon jätteoperation. Även om tändkassetten nu inte är helt gratis..

Till min 206 jämförde jag priser. MECA var billigast. Vet ju inte om det gäller din modell också men kolla priserna innan du köper.
206 GTI
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

605Tias wrote:

Den bakre banken är lite jobba att byta, man får skruva av insuget delvis. Ingen raketforskning dock, bara massa pillande :)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
605Tias

Post by 605Tias »

Jag hade nog både tur och tur :) Första turen var att det var väldigt änkelt att hitta felet den andra turen består av att tändkasetten inte gått sönder. Det var som den läcker vid ventilkåpan så stiften i den främre cylinderbanken var dränkta i en go sörja med mcyket olja och lite vatten. Ventilkåpan är tatad med packningssilicon. Jag fixade det akuta problemet och sög upp oljan med hjälp av en tvälpump :) o torka rent. Tätningen av ventilkåpan får vänta tills kamremsbytet.

Tack för de snabba tipsen

/M
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Tänkte precis säga det.. det kan uppstå efter motortvätt då det hamnar vatten i brunnarna.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
bihfocus

Post by bihfocus »

Jaaacob wrote:Tänkte precis säga det.. det kan uppstå efter motortvätt då det hamnar vatten i brunnarna.

*OFFTOPIC*

Fick höra en rolig grej förut när jag frågade en mek om motortvätt.
Då sa han varför? Jo det är smutsigt & dammigt under huven.

Då sa han till mig att motortvätta en bil är som att pissa i ett elskåp

heheh.
605Tias

Post by 605Tias »

Att man inte lärt sig. MAN SKA INTE ROPA HEJ INNAN MAN KOMMIT ÖVER ÅN. Den gick så fint på alla cylinrarna idag när jag körde till jobbet.. i 1,5 mil! Sen resterande 5km gick den som igår igen. På vägen hem gick den lika kasst hela vägen. Nu ikväll så har jag plockat bort tändkasetten igen o konstaterat att det läckt lite olja men inte i närheten av att dränka stiften eller kasetten, bara lite blött i skarven mellan topp o nedre ventilkåpa. Jag plockade ur stiften i den främre raden (har itne rört den bakre än) och konstaterade att de ser ok ut tycker jag. Borde man se på dem om det är någon av de cylindrarna som går sporadiskt? Är det troligt att stiften blivit kassa av oljebadet eller är det troligt att tändkassetten gått sönder. Ska ju självklart börja med att byta stften, men jag är ju nyfiken. Det skulle ju kunna vara så illa att bakre raden läcker lika jäkligt o att det ser likadant ut där men tycker den ser torrare ut om man tittar vid gavlarna. Fixar man att lyfta insuget utan att byta den packningen. Misstänker att restervdelshandlarna som har öppet på en lördag inte har en sådan på hyllan.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

605Tias wrote: Fixar man att lyfta insuget utan att byta den packningen.

Har bara haft av på den nyare med plastinsug och där är det gummitätning som är gjord för att tåla många av/på monteringar. Du har aluinsug på din, men jag tror nog man kan köra med silikon om inte denna med har gummipackning.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
605Tias

Post by 605Tias »

Så där. Nu går den på alla 6 igen. Jag bytte alla stiften i helgen. I den bakre raden var det torrt och inget oljeläckage men det syntes tydliga spår av att det funnits vatten vid de två yttre stiften sen tidigare. Jag kan nog varmt rekomndera att inte motortvätta denna bil.. Iaf inte utan att plocka bort o blåsa rent efter man tvättat. Insugspackningen höll och håller än så länge tätt efter återvinning oxå :) Det ända bekymmret jag råka ut för var egentligen en bagatell. Jag tog bort fjäderbensstaget för att få lite mer plats att manövrera insuget på o då gick gängorna sönder för en av skruvarna i fjäderbenet.
Post Reply