Hade i vintras det mindre roliga nöjet att upptäcka att det var nästan tomt på olja i maskin, och att den hade tryckt ut oljan via påfyllnadsröret/stickan. Kontroll med peugeot sa att det var vanligt att dom frös i vevhusventilationen och att den behövde tina och slangarna rengöras, vilket dom förstås inte hade tid med. Har inget garage med värme så jag lämnade in bilen på mekonomen där killen var osäker på vilka slangar som menades, men åtog sig jobbet och sa att dom det blir problem så återkommer du så fixar jag det.
Bilen fungerade bra efter det och jag var nöjd och glad, dvs till nu. När morsan hade bilen sist var det återigen ont om olja, och vad jag kunde se så verkade den inte ha tryckt ur sig det via påfyllnadsröret. Dock så "vittrade" en del av den del på stickan som tätar mot röret sönder när jag kollade oljan. Hur som helst så fyllde jag på lite och det verkade fungera bra. Men den är inte längre konsekvent på oljemängden som visas i instrumentet, och det verkar som om oljestickan inte håller tätt längre. Dessutom går den ibland lite dåligt, speciellt på låga varv/tomgång, och har tjuvstannat en gång och var då lite svår att få igång.
Ny sticka måste givetvis dit, men fick beställas då den inte fanns hemma.
Nu undrar jag varför det blir så här förstås. Mina tankar är att börja med att byta stickan. Skulle det sedan vara ett för högt tryck i vevhusventilationen så bör den väl i så fall trycka ur sig den gamla stickan som sitter i då den bara går ned någon knapp cm i röret nu, och om den inte orkar trycka ur sig den är väl inte trycket högre än normalt och då bör väl problemet vara löst med en ny sticka?
Är det vanligt att stickorna går sönder i plasten som går ned i röret?
Om det inte beror på stickan måste givetvis vevhusventilationen kollas. Antar att det skulle kunna finnas någon mindre spricka i någon slang som dels ger gör att trycket påverkas, och dels ger en oljefilm under huven. Om man då är noob som mig så vill man gärna veta vilka slangar och anslutingar det är. Hittade den här bilden i en tidigare tråd, är det någon som kan "peka ut" vad jag ska leta efter?

Tacksam för alla svar, råd, tips etc etc.