Har sökt lite men inte hittat nått om just 306 GTI'n angående detta problem. (eller så är jag blind )
Har precis upptäckt att det tickar (knackar) en del från min motor, det hörs både på tomgång och när man gasar hela varvskalan uppåt... Det kommer från toppen och inte grenröret så det jag undrar är vad det kan bero på?
Är det hydraliska lyftare på denna maskin? Ska man testa nån rengöring + oljebyte? Vilken olja ska man i så fall köra på som passar bäst i denna maskin med en hel del gasande?
Om det inte är detta, vad är det som kan behövas göras? Justering?
Ska tillägga att jag gjort kamremsbyte nyss men problemet kom inte då, men i samband med detta byttes motorolja och filter men jag har inte koll på vilken typ av olja som dom hade i, ska ringa och kolla det idag... Skulle verkligen uppskatta lite feedback på om ett oljebyte kan vara nån idee eller om det kan vara ventilspel eller liknande?
Ja den har hydrauliska tryckare. Du kan prova att hälla i en burk Wynn´s hydraulic valve lifter cleaner. Funkar för det mest, skadar inte att testa iaf.
Kör en 5w-50 helsyntet i den, kör du hårt rekommenderar jag -50 vilket är viskositeten varm. Vanligt annars är 5w-40 olja.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Folk brukar kröka insugsventilerna i samband med kamremsbytet om inte dom två remskivorna på toppen är låsta ordentligt.
Tickade den direkt efter bytet eller kom det efter ett tag?
Decimal wrote:Folk brukar kröka insugsventilerna i samband med kamremsbytet om inte dom två remskivorna på toppen är låsta ordentligt. Tickade den direkt efter bytet eller kom det efter ett tag?
Det har kommit efter ett tag, har funkar bra i flera månader... Ska kolla lite mer och se om det hjälper med oljebyte m.m.
Decimal wrote:Då är det kanske en bra olja du behöver. Tryck i helsynt. Biltemas 5/40 eller 10/40 är mycket bra och löser upp skit fort
5w/50 är som sagt bättre på bilar som får gå hårt ibland.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
gsxswe wrote:Bytte oljan idag och körde ca. 10-12 mil i sträck i varienande tempo men ljudet finns kvar, hur lång tid kan det ta innan det ska försvinna?
Sedan är det ganska stor skillnad på tickande ljud och knackande ljud
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Det är ett tickande och knackande ljud samtidigt kan man säga... Låter verkligen som nått med ventilerna... Hade i 10-50W olja av bra kvalitet, helsyntet så klart...
Märker inte av att bilen går direkt sämre så känns inte som om ventilerna kunde gå helt galet... Eller?
Vilket märke på oljan? Har du hällt i wynns? Hur långt har du kört? Hemma har jag fått köra 50 mil för att märka nåt.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Sundin wrote:Många Mekonomenbutiker har det (det ingår dock inte i ordinarie sortiment).
Mekonomen i Helsinborg har det
Meca och AD brukar också ha det, men även där kan det säkert finnas lokala avvikelser.