Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Med Gtin: Sänk hastigheten så får du lägre förbrukningen. Och är inte det ett val så är det bästa att byta bil helt. T ex en golfdiesel som nämdes. Jag snittade 0.65-0.7 med min 205a. dock en 1.6a. Samt att jag aldrig låg över 90....
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
zilog wrote:Antar att topp-designen med raktupp-stående ventiler inte är direkt optimal för verkningsgrad heller.
på vilket sätt är det ogynnsamt med sådan topp? intressant att veta.
Det känns som att den toppformen får till sämre gasflöde närmast metallytan med sämre virvelbildning/fyllnadsgrad som resultat vilket borde resultera i sämre förbränning. Vidare så är inte förbränningsrummen direkt runda i sin form vilket gör att gasblandningen inte koncentreras mot mitten av förbränningsrummet direkt bra - något man vill få till med stora squishytor/uppstickande kolvform på trimmade motorer.
Squishen är för fördelning och blandning luft och bränsle, och assistera den vid höga varv när det inte finns lika mycket tid att få till bra blandning. Det är inte bara mot mitten man vill få bränslet, utan det ska vara en bra blandning i hela utrymmet. Men trimmade motorer är inte gjorda för att gå snålt.
Man borde kunna få till en snålare gång genom bättre spridare, några moderna som kan skjuta in bränslet i en finare dimma, och då kan man få bättre blandning.
En idé skulle kunna vara ett piggyback för att kunna snålmappa, om du inte är ute efter något som kan varva så hårt och snabbt.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
Fnatte wrote:Squishen är för fördelning och blandning luft och bränsle, och assistera den vid höga varv när det inte finns lika mycket tid att få till bra blandning. Det är inte bara mot mitten man vill få bränslet, utan det ska vara en bra blandning i hela utrymmet. Men trimmade motorer är inte gjorda för att gå snålt. Man borde kunna få till en snålare gång genom bättre spridare, några moderna som kan skjuta in bränslet i en finare dimma, och då kan man få bättre blandning.
En idé skulle kunna vara ett piggyback för att kunna snålmappa, om du inte är ute efter något som kan varva så hårt och snabbt.
Att just centrera blandningen i mitten av förbränningsrummet och mha squishytan/kolvens ytterkanter förhindra för snabb tändning (förhindra knackning) är ju nödvändigt för att kunna ha hög kompression och samtidigt bra förtändning för verkningsgradens skull, iaf har jag sett det så på mc-motorn jag nu senast slipade i. Utöver det vill man undvika alla vassa kanter som kan ge hot-spots som orsakar knackning.
På tal om det där med spridare så märkte jag den effekten när jag E85-konverterade bilen - den gick bara upp ~22% i förbrukning trots att spridarna flödar runt 40% mer. Spridarna jag stoppade i ger mycket bättre dimma än de gamla. Dessutom har jag bättre tomgång/låglast på bilen nu än innan.
zilog wrote: På tal om det där med spridare så märkte jag den effekten när jag E85-konverterade bilen - den gick bara upp ~22% i förbrukning trots att spridarna flödar runt 40% mer. Spridarna jag stoppade i ger mycket bättre dimma än de gamla. Dessutom har jag bättre tomgång/låglast på bilen nu än innan.
Det här med att byta till modernare spridare, vad skulle du rekommendera att ha på en 205 GTi 1.9 JAZ för att få bättre dimma?
Blir tomgången och last vid låga varv jämnare, alltså darrar mindre?
Har ingen koll på vad som har modernt spridarmönster, och ändå passar till originalmotor + bensin. Bilen har iaf blivit bättre på dellast, men men kan ju också bero på E85:en i sig självt.
/Daniel
kagge wrote:
zilog wrote: På tal om det där med spridare så märkte jag den effekten när jag E85-konverterade bilen - den gick bara upp ~22% i förbrukning trots att spridarna flödar runt 40% mer. Spridarna jag stoppade i ger mycket bättre dimma än de gamla. Dessutom har jag bättre tomgång/låglast på bilen nu än innan.
Det här med att byta till modernare spridare, vad skulle du rekommendera att ha på en 205 GTi 1.9 JAZ för att få bättre dimma?
zilog wrote:Har ingen koll på vad som har modernt spridarmönster, och ändå passar till originalmotor + bensin. Bilen har iaf blivit bättre på dellast, men men kan ju också bero på E85:en i sig självt.
/Daniel
kagge wrote:
mvh
Vad använder du för spridare i din 205 GTI med E85 drift?
Dart wrote:Nice att pendla 8,6 mil om dagen i en 205 gti och tröttna på bränsleförbrukningen i första hand. Tyckte det räckte med att åka till ica för att tröttna på den något bristfälliga komforten.
hihihi
Mašo Racing Medlemsnr: 1474 PEUGEOT 205 GTI -92 --> GTI16 BMW X3 3.0da -06 IH SCOUT II -76 http://www.garaget.org/Maso