Topplocken dras alltid för HÅRT?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
wille_89_

Topplocken dras alltid för HÅRT?

Post by wille_89_ »

hej alltid står de i handböcker och man hör alltid att topplocken ska vinkeldras nåt så INIHELVETE. de kan va ex 20 NM och sen vinkeldra till över 200 NM. i skolan lärde vi oss när vi drog b23 motorerna att de skulle dras med 110 NM de är ju grym skillnad på 110nm och 240 nm. när jag drog mitt topplock 110 NM som är standard moment för de flesta bilmotorer. så gick bilen jätte bra,
men en annan gång när ja skulle dra de tänkte jag ,ähh nu ska ja göra som de står i boken och dra så in i H-vete, jag drog så nästan lednyckeln på 1 meter vikte sig och small till, kändes helt fel allting att dra så hårt. efter sista varvet,
kändes de som som gängpaj började,

och fick panik och drog den inte mer, de kan väl inte vara sant att man ska dra så in i H-vete hårt, känns helt onödigt och taskigt mot gängerna?
vinkeldra är ju nåt nytt vad jag förstått. alla gamla motorer har alltid vart med moment, runt 110 NM
de kan väl inte va fel att dra 110NM. i min gamla bok från 80 talet stod de att man skulle dra hårt bara som de kändes om inget moment fanns angivet och de va då inte på nära håll över 120 NM. och då pratar vi om gjutjärnsmotorer.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nä, puggtopparna drar man först med moment för grundsättningen, sedan drar man med vinkel, i vinkel, inte med moment. Då sträcker man på bultarna så det blir en "elastiskt" inspänning.

Typ (helt löst och ovetenskapligt men typ som det brukar vara cirka, vänligen kolla manualen för just DIN motor för de exakta siffrorna).

20Nm (moment)
40Nm (moment)

180grader (vinkel)
180grader (vinkel)

Varierar lite hur många gradsteg m.m. det är men detta ovan är en cirkaprincip, märk väl det jag skrivit inom parentesen.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Topplocken dras alltid för HÅRT?

Post by Decimal »

wille_89_ wrote:hej alltid står de i handböcker och man hör alltid att topplocken ska vinkeldras nåt så INIHELVETE. de kan va ex 20 NM och sen vinkeldra till över 200 NM. i skolan lärde vi oss när vi drog b23 motorerna att de skulle dras med 110 NM de är ju grym skillnad på 110nm och 240 nm. när jag drog mitt topplock 110 NM som är standard moment för de flesta bilmotorer. så gick bilen jätte bra,
men en annan gång när ja skulle dra de tänkte jag ,ähh nu ska ja göra som de står i boken och dra så in i H-vete, jag drog så nästan lednyckeln på 1 meter vikte sig och small till, kändes helt fel allting att dra så hårt. efter sista varvet,

och fick panik och drog den inte mer, de kan väl inte vara sant att man ska dra så in i H-vete hårt, känns helt onödigt och taskigt mot gängerna?
vinkeldra är ju nåt nytt vad jag förstått. alla gamla motorer har alltid vart med moment, runt 110 NM
de kan väl inte va fel att dra 110NM. i min gamla bok från 80 talet stod de att man skulle dra hårt bara som de kändes om inget moment fanns angivet och de va då inte på nära håll över 120 NM. och då pratar vi om gjutjärnsmotorer.
Överlåt det där åt mekaniker, Det är inte 240Nm du ska dra utan dra med vinkelskiva 240 grader. Tänk på att specialfett ska på gängor och bulthuvud som ligger mot topp.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Decimal wrote:Överlåt det där åt mekaniker,
Eller, för all del, åt folk som kan läsa instruktioner. :roll:
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
wille_89_

Post by wille_89_ »

jo standard moment är 110-120 NM för toppar vad jag hört, och enlligt massa fordonsmekaniker jag frågat så är de runt 170-240 NM när man vinkeldragit så hårt som de ofta anges vilket är fruktansvärt hårt, så hårt så att mina gängor började gängpaja :shock:
detta kan inte vara rimligt, räcker de inte med 120 NM som ofta anges när man pratar med enkla mekaniker. och i gamla böcker?
T.P
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by T.P »

wille_89_ wrote:hej alltid står de i handböcker och man hör alltid att topplocken ska vinkeldras nåt så INIHELVETE. de kan va ex 20 NM och sen vinkeldra till över 200 NM. i skolan lärde vi oss när vi drog b23 motorerna att de skulle dras med 110 NM de är ju grym skillnad på 110nm och 240 nm. när jag drog mitt topplock 110 NM som är standard moment för de flesta bilmotorer. så gick bilen jätte bra,

jag drog så nästan lednyckeln på 1 meter vikte sig och small till :lol: :lol:
205mi16-89
205 dimma-89
406 hdi-00
406 hdi-01
406-turbo 98
306sr-95
306 gti-97
mm.mm
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

wille_89_ wrote:jo standard moment är 110-120 NM för toppar vad jag hört, och enlligt massa fordonsmekaniker jag frågat så är de runt 170-240 NM när man vinkeldragit så hårt som de ofta anges vilket är fruktansvärt hårt, så hårt så att mina gängor började gängpaja :shock:
detta kan inte vara rimligt, räcker de inte med 120 NM som ofta anges när man pratar med enkla mekaniker. och i gamla böcker?
Vinkel dra 240 grader är ganska lätt, Jag gör det med vanligt spärr skaft om man tar i lite.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
wille_89_

Post by wille_89_ »

ni har inte svarat på min fråga och jag de small till, blev spänningar i bultarna. de kna inte vara rätt.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Du skall smörja mellan bultskallar och brickor gärna med molybdenfett, gärna lite sånt på gängorna på bultarna också innan du drar i dem.

Då är momentet faktiskt nästan konstant från att du börjat sträcka i bulten till du slutar, precis som "decimal" skriver.

På din beskrivning låter det som om du gjort något tokigt faktiskt.....

Det är bara precis när man BÖRJAR vinkeldra som det tar emot lite, sedan känner man tydligt när det börjar sträcka i bultarna, känns lite som om man pajjar gängor..... :lol:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
svarta_fåret

Post by svarta_fåret »

om du vill veta exakta dragmomentet så skriv här eller pm.

topplocksbultarna kan "knaka" och det kan vara lite skrämmande med sträck bultar som ska dras riktigt hårt.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

ja, vad ska man säga. vad du har hört ska du nog inte tro så mycket på, läs och följ instruktionerna för motorn det handlar om så det blir rätt...

det blir faktiskt inte speciellt högt moment även fast man som på mi16 drar 300 grader eller vad det nu är från grundmomentet. som sagt sträckbult ska sträckas, där av namnet :lol:

dessutom ska du inte använda led eller spärrskaft till sånt, endast fasta skaft.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
wille_89_

Post by wille_89_ »

så de blir inte högt moment även fast att fordonsmekanikerna säger att de blir över 200 NM i moment när man vinkeldrar oavsett med fett eller inte, så att gängorna nästan går?
jag tvivlar starkt på att man måste dra så hårt , min bil gick ju som en klocka första gången jag drog med 110NM
kan ingen svara om de räcker me de?
idag när ja kolla på wheeler dealer drog han en 16v topp på en sierra.
i hans beskrivning var de
1.60nm
2.90nm
3,120nm
om nån borde ha rätt så är de ju mekanikern i de programmet (ed).
och han sa att man normalt ska dra med 120 NM
R.O.B.

Post by R.O.B. »

köp en volvo eller dra åt så hårt som dem du refererar till säger. du har ju fått svar hur många gånger som helst i tråden. du är som morsan är ibland... om hon frågar vad jag tycker och om mitt svar inte är vad hon vill höra frågar hon nån annan.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

wille står för året roligaste trådar iaf, så mycket kan vi konstatera :)
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Troll.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Då får du ta uppgifterna på hur man drar en topp på en Ford och dra så på en peugeot helt enkelt :-).
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
danielr112

Post by danielr112 »

Sedan är det skillnad på bultar med. jo det blir ganska högt moment men det är ändå inte mycke.....

Man drar i regel sträckisar "hårdare" lr ja det upplevs som det ivf...
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Här har du en variant, som jag använt mig av när jag saknat gradskiva.
http://www.pumaracing.co.uk/pug16v.htm
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
svarta_fåret

Post by svarta_fåret »

eller så drar du på måfå och ser hur länge det fungerar :lol: .
strunta i våra råd om du inte vill ta till dig dessa eller så kan du få exakta moment av mig. står det antingen i förpackningen hur mycket du ska dra
i vilken ordning. eller så får du höra med din lokala peugeot verkstad.
3 olika sätt att få reda på vad du behöver för att dra åt dina bultar.
man ska alltid följa antingen tillverkarens instruktioner eller vad peugeot säger om bultarna. drar du för lite än vad som rekommenderas
så kanske det i sin följd kan leda till att toppen slår sig eller att packningen börjar läcka.
om det mot förmodan går sönder på något sätt så får du vända dig till bult tillverkarna för dem ska skriva oftast hur mycket dessa behöver dras.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

wille_89_ wrote:så de blir inte högt moment även fast att fordonsmekanikerna säger att de blir över 200 NM i moment när man vinkeldrar oavsett med fett eller inte, så att gängorna nästan går?
jag tvivlar starkt på att man måste dra så hårt , min bil gick ju som en klocka första gången jag drog med 110NM
kan ingen svara om de räcker me de?
idag när ja kolla på wheeler dealer drog han en 16v topp på en sierra.
i hans beskrivning var de
1.60nm
2.90nm
3,120nm
om nån borde ha rätt så är de ju mekanikern i de programmet (ed).
och han sa att man normalt ska dra med 120 NM
Du måste ju lära dig skilja på sträckskruvar och konventionella skruvar.
Och framför allt skilja på moment (Nm) och vinkel (°). Drar du skruvarna med 240 Nm så tro f*n att de går av. :shock: :lol:
Följ du tillverkarens anvisnignar så ska du se att det fungerar, det har fungerat på sisådär 30 miljoner PSA-bilar hittills så det vore ju konstigt om det inte skulle fungera på din, igen. Viktigt med sträckskruvar är ju att de kollas så att de inte blivit för långa innan de återmonteras, isf. måste de bytas till nya.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496