Byta hjullager på 406 Coupé -03
Byta hjullager på 406 Coupé -03
Hej!
Nu är det dags att byta ett hjullager igen. Jag tror att det är fram.
Sist så gjorde jag det hos en Peugeot-verkstad och det gick på 3-4000 (minns inte exakt).
Jag tänkte därför köpa delarna själv den här gången och lämna in det till en verkstad som gör jobbet.
På Biltema tar dom 449:- för en hjullagersats fram. På Mekonomen tar dom ca 700:-.
Spelar det någon roll vart ifrån jag köper det?
Nu är det dags att byta ett hjullager igen. Jag tror att det är fram.
Sist så gjorde jag det hos en Peugeot-verkstad och det gick på 3-4000 (minns inte exakt).
Jag tänkte därför köpa delarna själv den här gången och lämna in det till en verkstad som gör jobbet.
På Biltema tar dom 449:- för en hjullagersats fram. På Mekonomen tar dom ca 700:-.
Spelar det någon roll vart ifrån jag köper det?
Peugeot tar ju mellan 3 och 4 tusen kronor för arbete inkl. material.
Min chef säger att han köpte själv på Biltema och fick jobbet gjort för 700 spänn. Kanske var det extremt billigt, men säg att jag köper hjullagret hos Mekonomen och hittar någon som gör jobbet för 1.500 - då blir det ändå nästan halva priset mot Peugeots deal..
För mig är det mycket pengar. Särskilt eftersom jag förra månaden la över 7.000 på bilen (grundservice, kamrem, vattenpump..). För två månader sedan fick jag betala sura pengar för handbromsbackarna som la av.. Börjar bli tråkigt i plånboken.. :-/
Min chef säger att han köpte själv på Biltema och fick jobbet gjort för 700 spänn. Kanske var det extremt billigt, men säg att jag köper hjullagret hos Mekonomen och hittar någon som gör jobbet för 1.500 - då blir det ändå nästan halva priset mot Peugeots deal..
För mig är det mycket pengar. Särskilt eftersom jag förra månaden la över 7.000 på bilen (grundservice, kamrem, vattenpump..). För två månader sedan fick jag betala sura pengar för handbromsbackarna som la av.. Börjar bli tråkigt i plånboken.. :-/
- Pompe
- Administratör

Morbidio wrote:Köp på Mekonomen ikväll, mellan 22-23 har de 25% rabatt på ALLTING!
Då menar du web-mekonomen? dom har väl knappast butik öppen kl 22-23 ? X)
Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |
- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
Morbidio wrote:Låter det mer när du svänger så är det fram.
Angående om Mekonomen har det i lager (fniss) eller ej så gäller rabatten så länge du betalar idag.
Någon sa det och jag har försökt lyssna men tycker det är svårt att bedöma.. Dock låter det väldigt likt hur det lät sist jag bytte - då var det fram - men det kanske låter ungefär lika dant när det kommer bakifrån?
Jag ringde nyss till Mekonomen för att fråga om dom hade det i lager men möttes av en telefonsvarare som sa att dom hade stängt.. :-/
Morbidio wrote:Angående om Mekonomen har det i lager (fniss) eller ej så gäller rabatten så länge du betalar idag.
Är du säker på det där? Det står ju "på allt i butiken". Och grejen med att man får mer rabatt ju senare man kommer antar jag är grejen "hur länge vågar du vänta". Typ ju längre man väntar ju färre saker finns det kvar men ju högre rabatt får man - det är ju ett populärt sätt för butiker som skall upphöra att göra av med allt i butiken..
Grejen är att jag måste fixa barnvakt om jag skall dra iväg så sent - så frågan är om det är värt det...
- 406_Jonathan
När mitt lager vänster bak var dåligt lät oljudet högre i högersvängar. Dessutom glappade det hjulet klockan 12. Har också för mig att det lät lite illa när man snurrade hjulet upphissat.Pasta wrote:Morbidio wrote:Låter det mer när du svänger så är det fram.
Angående om Mekonomen har det i lager (fniss) eller ej så gäller rabatten så länge du betalar idag.
Någon sa det och jag har försökt lyssna men tycker det är svårt att bedöma.. Dock låter det väldigt likt hur det lät sist jag bytte - då var det fram - men det kanske låter ungefär lika dant när det kommer bakifrån?
Jag ringde nyss till Mekonomen för att fråga om dom hade det i lager men möttes av en telefonsvarare som sa att dom hade stängt.. :-/
406_Jonathan wrote:När mitt lager vänster bak var dåligt lät oljudet högre i högersvängar. Dessutom glappade det hjulet klockan 12. Har också för mig att det lät lite illa när man snurrade hjulet upphissat.Pasta wrote:Morbidio wrote:Låter det mer när du svänger så är det fram.
Hm, det låter annorlunda när man svänger när det är bak också alltså.. då är det ju ännu svårare att lista ut om det är fram eller bak..
Höger eller vänster spelar ju ingen roll nu när jag skall handla, men fram eller bak måste jag ju klura ut..
Pasta wrote:Morbidio wrote:Angående om Mekonomen har det i lager (fniss) eller ej så gäller rabatten så länge du betalar idag.
Är du säker på det där? Det står ju "på allt i butiken". Och grejen med att man får mer rabatt ju senare man kommer antar jag är grejen "hur länge vågar du vänta". Typ ju längre man väntar ju färre saker finns det kvar men ju högre rabatt får man - det är ju ett populärt sätt för butiker som skall upphöra att göra av med allt i butiken..
Grejen är att jag måste fixa barnvakt om jag skall dra iväg så sent - så frågan är om det är värt det...
Helt säker, fått informationen från två olika Mekonomen.