"Växellådskrash" -Hur mycket har jag förstört?
"Växellådskrash" -Hur mycket har jag förstört?
Hej!
Innan jag börjar riva i det här så ställer jag frågan här med de få detaljer jag har, i hopp om att någon varit med om samma sak och kan tipsa om vart och hur jag ska börja.
Det var på ett 201m race med min Peugeot 306GTI som det inträffade en incident.
Vid växlingen från ettan till tvåan så gick inte växeln i. Jag släppte av och skulle i lugn och ro lägga i en växel för att svälja mitt misstag.
Motorn går som den ska, på tomgång alltså. Ingen växel går att få i.
Kopplingen känns precis som den ska. Men växelspaken är som en slev, den går att röra hur som helst, inga lägen alls och inga växlar går i. Det är ingen skillnad om jag trycker ner kopplingen eller inte.
Jag försöker hitta någon växel med motorn igång i hopp om att ett ljud ska höras i form av att det försöker gå i en växel. Men inget. Motorn spinner på fin tomgång hela tiden oavsett hur jag grejar med spaken.
Jag ser alla stag, leder och länkaget i motorrummet som rör sig när man rör växelspaken. Om det rör sig som det ska vet jag inte för jag vet inte hur det ska röra sig men det rör i alla fall på sig.
Jag hade väl hoppats på att det inte skulle röra på sig där så det var någon kulled där eller liknande som hoppat ur (mer lättåtkomligt).
Vad kan ha hänt inne i växellådan?
Är det någon man som glad hobby-mekaniker kan ge sig på och som sagt, vilken ände ska jag börja i.
Plocka ner nav och ur med drivaxlar och allt sånt för att komma åt lådan. Hur plockas en låda ner på en sån här bil.
Jag har gjort det på Volvo 940 men det känns som lite mer hård-mek.
Kanske behöver hela motorn lyftas ur i en sån här maskin?
Mvh Sebastian
Innan jag börjar riva i det här så ställer jag frågan här med de få detaljer jag har, i hopp om att någon varit med om samma sak och kan tipsa om vart och hur jag ska börja.
Det var på ett 201m race med min Peugeot 306GTI som det inträffade en incident.
Vid växlingen från ettan till tvåan så gick inte växeln i. Jag släppte av och skulle i lugn och ro lägga i en växel för att svälja mitt misstag.
Motorn går som den ska, på tomgång alltså. Ingen växel går att få i.
Kopplingen känns precis som den ska. Men växelspaken är som en slev, den går att röra hur som helst, inga lägen alls och inga växlar går i. Det är ingen skillnad om jag trycker ner kopplingen eller inte.
Jag försöker hitta någon växel med motorn igång i hopp om att ett ljud ska höras i form av att det försöker gå i en växel. Men inget. Motorn spinner på fin tomgång hela tiden oavsett hur jag grejar med spaken.
Jag ser alla stag, leder och länkaget i motorrummet som rör sig när man rör växelspaken. Om det rör sig som det ska vet jag inte för jag vet inte hur det ska röra sig men det rör i alla fall på sig.
Jag hade väl hoppats på att det inte skulle röra på sig där så det var någon kulled där eller liknande som hoppat ur (mer lättåtkomligt).
Vad kan ha hänt inne i växellådan?
Är det någon man som glad hobby-mekaniker kan ge sig på och som sagt, vilken ände ska jag börja i.
Plocka ner nav och ur med drivaxlar och allt sånt för att komma åt lådan. Hur plockas en låda ner på en sån här bil.
Jag har gjort det på Volvo 940 men det känns som lite mer hård-mek.
Kanske behöver hela motorn lyftas ur i en sån här maskin?
Mvh Sebastian
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

Om det nu inte är något stag som hoppat, så kanske du kan ha nytta av den här länken. http://www.eastment.net/BE3%20Gearbox.htm Den är ju snarlik den 5 växlade. Jag använde mig av den när jag rev min BE3/6 låda. Lådan är verkligen lättmekad så du ska inte vara orolig att riva den om det behövs.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Ska inte behövas på 306an, där är inte så mycket plast som är ivägenMorbidio wrote:Sant, nu minns jag inte hur det ser ut på 306an men på RCn underlättar det att ta bort batteriet.hedis wrote:Tycker det är lättare att ta dem uppifrån. stick ner handen vid grenröret och dra i stagen för att se om de sitter fast.
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
dagens trådkap!wille_89_ wrote:hej måste veta för ska köpa olja i växellådan, vilken olja ska jag ha till en peugepot 306? går vanlig motorolja bra?
jag tror också mer o mer på troll ju mer du skriver
om inte, sök eller skapa en egen tråd. tipsa gärna om var du gått fordonsutbilningen också, så vi kan tipsa andra att inte gå där
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Underbart att ha er här på forumet till hjälp.
Fast i och för sig, nästan lite tråkigt. Här hade man nästan vant sig vid tanken och blev lite sugen på att plocka ner växellåda och riva i den i ett typ 7-veckors-projekt nånting.
Eftersom jag inte hade en aning om hur det skulle se ut där nere så rensade jag batteri, batterilådan och styrboxen och såg två delar som till och med jag kunde räkna ut att skulle sitta ihop.

Tack för att ni finns!
Nu kanske det blir Gelleråsen ändå =)
Fast i och för sig, nästan lite tråkigt. Här hade man nästan vant sig vid tanken och blev lite sugen på att plocka ner växellåda och riva i den i ett typ 7-veckors-projekt nånting.
Eftersom jag inte hade en aning om hur det skulle se ut där nere så rensade jag batteri, batterilådan och styrboxen och såg två delar som till och med jag kunde räkna ut att skulle sitta ihop.

Tack för att ni finns!
Nu kanske det blir Gelleråsen ändå =)
+1 på den.Morbidio wrote:Vadå kanske?! Du är skyldig oss det nu!
Det var väl skönt att det inte var värre än så.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

Osså smackar du dit http://peugeot-sport-club.com/forum/vie ... hp?t=79046 så det inte händer igen 
boh
s2 rallye
s2 rallye