Ni som verkar kunniga, jag lämnade in min 206, -06, 1,4 till min morbror för det kom ett oljud från motorn. Han bytte fläktrem, det hjälpte inte. Så domen blev att kamrem + vattenpump behövs bytas.
Kruxet är att min morbror har kunskaper och erfarenhet av att byta kamrem (sparar ju sjuuukt mkt pengar), men när han kom längre in i motorn så träffade han på en sorts "platta" med några slags "skruvar/muttrar" som han inte kunde få upp med de verktyg han har hemma. Inte heller hans granne som är mekaniker hade verktyg hemma. Det som är tråkigt är att han sa att hade det vart en 206, -06, 1,6 ist för 1,4 hade han kunnat bytt, men tydligen skiljer sig det mellan modellerna?
Han rådde mig att lämna in bilen till en verkstad. Jag känner dock att jag inte vill lägga ut tusentals kronor mitt i semestern.. Skiljer sig priserna mycket mellan olika verkstäder? Eller måste jag lämna in den på en auktoriserad Peugeot verkstad?
Är mycket tacksam för svar!
Hälsningar Malin
Kamremsbyte på 206 -06, har funderingar!!
-
malle_nilsson
Ja, jag tyckte också att det var lite konstigt.. Vet faktiskt inte vad det var för verktyg.. Eller ens vad det var för platta han menade..
Jag har också fått höra att Peugeot verkstäder tar ut hiskeligt mycket mer pengar för ett kamremsbyte än andra verkstäder..? Är det någon som vet om det stämmer?
Tack för svaret
// Malin
Jag har också fått höra att Peugeot verkstäder tar ut hiskeligt mycket mer pengar för ett kamremsbyte än andra verkstäder..? Är det någon som vet om det stämmer?
Tack för svaret
- svarta_fåret
malle_nilsson wrote:Ja, jag tyckte också att det var lite konstigt.. Vet faktiskt inte vad det var för verktyg.. Eller ens vad det var för platta han menade..
Tack för svaret// Malin
Jämfört med allbilsverkstäder är märkesverkstäder alltid dyra, men Peugeot tillhör nog de billigaste märkesverkstäderna. De debiterar här i Göteborgsområdet ungefär hälften av vad t.ex. Volvo och Audi gör.
motorfästet behöver inte demonteras vid kamremsbyte på 1.4an.
Bara remskivan på veven som sitter med 13mm skallar, sen sitter de två 10mm skallar som håller övre kamremskåpan, sen 4st 10mm skallar som håller undre kamremmskåpan. Sen är allt loss!
Bara att låsa veven och kammen, lossa 13mm muttern som håller remspännaren och vips så är remmen loss.
Bara remskivan på veven som sitter med 13mm skallar, sen sitter de två 10mm skallar som håller övre kamremskåpan, sen 4st 10mm skallar som håller undre kamremmskåpan. Sen är allt loss!
Bara att låsa veven och kammen, lossa 13mm muttern som håller remspännaren och vips så är remmen loss.
Röda bilar går snabbast!