Dimljus, lagar

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Dimljus, lagar

Post by NorrBjörn »

Det är ju olagligt att ha halvljus + dimljus men OK att ha position/varsel + dimljus dagtid.

Men hur är det när det faktiskt är dimma? får man köra med halvljus + dimljus då? eller rentav helljus + dimljus?
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Det är ALLTID olagligt att köra med halvljus + dimljus. Helljus + dimljus är fullt lagligt i alla väder.
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Ah ok. Annars är ju halv + dimljus en fin kombo när det är så dimmigt att man bländar sig själv med helljuset.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

NorrBjörn wrote:Ah ok. Annars är ju halv + dimljus en fin kombo när det är så dimmigt att man bländar sig själv med helljuset.
Dimljuset fram (definitivt bak) är såvitt jag förstått det till för att man ska synas, inte för att man ska se bättre, i dimma.

Egna, högst subjektiva, undersökningar har visat att alla bilar jag ägt och vissa andra jag kört, har ett dimljus som på sin höjd lyser upp vägen 10-15m framför bilen och är därmed helt okvalificerat som nån slags vägbelysning överhuvudtaget.
Jag menar att de som säger att de ser bättre med dimljuset på i mörker pratar totalt strunt. En belysning som lyser 15 m framför bilen gör ingen som helst nytta om man kör fortare än 30 km/h, snarare är det tvärtom, eftersom ljusintensiteten ökar närmast framför bilen är risken att man fäster blicken där istället för så långt fram som möjligt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Mean Machine »

Dimljuset fram är till för att belysa vägen under dimman, så det ska ge bättre sikt i dimmiga förhållanden. Nu är dimma sällan såpass extrem att det märks i Sverige ändå.

Dimljuset bak är till för att man inte ska bli påkörd bakifrån, återigen, sällan det är sån dimma i Sverige att den behövs. Är ju mest 50-plussare som åker runt med det i klara förhållanden ändå.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Mean Machine wrote:Dimljuset fram är till för att belysa vägen under dimman, så det ska ge bättre sikt i dimmiga förhållanden. Nu är dimma sällan såpass extrem att det märks i Sverige ändå.
Nåjo... Det kanske är så, men i praktiken är dimljuset fram helt meninslöst, det enda det gör är att bilen ser snyggare ut med dem tända. Jag hävdar fortfarande att det inte finns nån som har nån nytta av dem egentligen.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Mean Machine »

Claes B wrote:Nåjo... Det kanske är så, men i praktiken är dimljuset fram helt meninslöst, det enda det gör är att bilen ser snyggare ut med dem tända. Jag hävdar fortfarande att det inte finns nån som har nån nytta av dem egentligen.
Jag är helt med dig, är generellt bara "coola" grabbar med kepsen bak och fram som åker runt med dimljusen på för att det är "ballt". :)
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
KennethRC

Post by KennethRC »

Mean Machine wrote:
Claes B wrote:Nåjo... Det kanske är så, men i praktiken är dimljuset fram helt meninslöst, det enda det gör är att bilen ser snyggare ut med dem tända. Jag hävdar fortfarande att det inte finns nån som har nån nytta av dem egentligen.
Jag är helt med dig, är generellt bara "coola" grabbar med kepsen bak och fram som åker runt med dimljusen på för att det är "ballt". :)
En hel del sparar också på sina xenon lampor genom att vilja köra med enbart dimljusen på.
Numera smygborgare och kör BMW.

BMW 325 Touring -07 *Warum!*

Opel Vectra 2.8t OPC -08 Kombi (Black Mambah!) *Såld*

Opel Vectra 2.8t OPC -06 (Bratwursten) *Såld*

Peugeot 406 V6 Sport -03 *Såld*
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Det jag har märkt som fördel att köra med dimljus istället för halvljus (i dimma) är att ljuset inte reflekteras av dimman :P
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Rx37

Post by Rx37 »

hedis wrote:Det jag har märkt som fördel att köra med dimljus istället för halvljus (i dimma) är att ljuset inte reflekteras av dimman :P
Det är väl lite det som är meningen... :lol:
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Rx37 wrote:
hedis wrote:Det jag har märkt som fördel att köra med dimljus istället för halvljus (i dimma) är att ljuset inte reflekteras av dimman :P
:lol:
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Rx37 wrote:
Som sagt, enda fördelen med dimljus :P Och ragga!!
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Många dimljus lyser mer åt sidorna vilket gör att djurögon reflekteras bättre längs väggrenen och inne i skogen. Felinställda? Som sikt rakt fram hjälper den föga...
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Har hittills aldrig kört någon bil där jag haft någon egentlig nytta av dimljusen. Känner några som gärna kör med dimljus när det är mörkt i normalt väder, begriper inte det. De få metrarna de lyser hjälper inte mig ett dugg, man hinner ändå inte reagera om det skulle hoppa upp ett djur så nära bilen som exempel. Som nämnts tidigare gör de oftast bara att man ser sämre där man har blicken, en bit bort.

Däremot kör jag gärna med dem i dagsljus 8)
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Rx37

Post by Rx37 »

Om det är kolsvart ute brukar jag lägga på dom bara för att få maximal ljusstyrka framåt :) Men då oftast mitt i nätterna å sånt då inga andra bilar är ute.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Jag gillar att det lyser i vägkanten när det är mörkt för jag ser så jävla dåligt i mörker och ännu sämre i mörker + regn. Däremot är det precis som Claes säger, det du ser i det ljuset är ändå försent att få sett för då är det ändå på eller under bilen.
Jag vet du jag tog en grävling bara för nån vecka sen, då är jag 30 och inte sönder knarkad och trött så nån reaktion borde jag ha kvar :roll: :wink:
Alto

Post by Alto »

det jag fick lära mig när jag tog körkort för 2 år sen är att man inte får kombinera halvljus med något annat "extraljus", dim, fjärr osv..

helljuset kan man dock kombinera med extraljus ^^
-1990 405 Mi16 *2.5" från katten, mocca/antracit stolar, tonade baklampor, och lite bucklor här och där ;P
-2010 Warp Longboard *Elmotordriven, 9ah batterier, toppfart: 20km/h ^^

-Läget är hopplöst men inte allvarligt
arbetaren

Post by arbetaren »

Brukar besvara mötande dimljus nattetid med bixenon + 3 st lightforce + 3st hella xenon. Då brukar dom släcka ner dom ganska kvickt.
206 GTI
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

arbetaren wrote:Brukar besvara mötande dimljus nattetid med bixenon + 3 st lightforce + 3st hella xenon. Då brukar dom släcka ner dom ganska kvickt.
Det är också ganska ballt
Peugeot 106
Peugeot 206
arbetaren

Post by arbetaren »

S.Hedström wrote:
arbetaren wrote:Brukar besvara mötande dimljus nattetid med bixenon + 3 st lightforce + 3st hella xenon. Då brukar dom släcka ner dom ganska kvickt.
Det är också ganska ballt
Dom bländar och i 99% så är det avsiktligt som dom har dimljusen på så det känns inte mer än rätt att få blända tillbaka.
206 GTI
Post Reply