Hjullager Peugeot 407sw
Hjullager Peugeot 407sw
Hej
Har en 407sw 2,2l Bensin -05.
Fått byta höger framlager redan vid 7000 mil och nu senast vänster fram vid 8500 mil.
Hört lite med andra 407sw ägare här omkring och de har alla samma problem. Hjullagren har fått bytas på alla mellan 6-10000 mil.
Vad ska man byta till? Peugeot original eller är SKF lagren de säljer på Mekonomen bättre?
Klagade ganska friskt till Peugeot men dom hävdade att problemet var dom stora däcken och att lagren inte var dimensionerade till så stora däck.
Jag hävdade istället att däcken ju är originalstorlek och att det i så fall vara ett konstruktionsfel från Peugeot att ha underdimensionerade hjullager.
/Magnus
Har en 407sw 2,2l Bensin -05.
Fått byta höger framlager redan vid 7000 mil och nu senast vänster fram vid 8500 mil.
Hört lite med andra 407sw ägare här omkring och de har alla samma problem. Hjullagren har fått bytas på alla mellan 6-10000 mil.
Vad ska man byta till? Peugeot original eller är SKF lagren de säljer på Mekonomen bättre?
Klagade ganska friskt till Peugeot men dom hävdade att problemet var dom stora däcken och att lagren inte var dimensionerade till så stora däck.
Jag hävdade istället att däcken ju är originalstorlek och att det i så fall vara ett konstruktionsfel från Peugeot att ha underdimensionerade hjullager.
/Magnus
Sitter oftast SKF original. Inte så konstigt då de har en av sina större fabriker i Frankrike.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus A wrote:Jo men de lagren som Mekonomen säljer i blå SKF kartong och de som är original från Peugeot ser inte likadana ut.
Men prova SKF från Mekonomen då och se om de håller längre
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Alltså, nu är det inte bara kartongerna som ser olika ut - även lagren.
Jag har satt i SKF-lagren från Mekonomen istället då jag var fruktansvärt besviken över originallagren.
Det är ju inte normalt att behöva byta lager så tidigt, hade det börjat låta efter kanske 18000 mil så OK men inte efter 6000 mil.
Verkar vara en ny variant av åkomma på många nya bilar.
En kompis till mig hade en Ford och från ny till 25000 mil bytte han alla 4 lager 4 gånger.
Volvo S80 är kända för att få byta lager mellan 5-8000 mil.
Tänkte bara om någon hade haft Mekonomen lagren en längre tid och märkt någon skillnad.
Nån mer här som fått byta hjullager tidigt på 407sw?
/Magnus
byta lager bak
Jag behöver byta bägge lager bak, är det svårt? Behöver man special verktyg för att pressa osv? Kan man som hemma pulare fixa biffen?
Sedan vilka lager ska man välja, mekonomen har en sats för 1400kr. Biltema verkar inte ha i sortiment, bytdel.se tar 1000kr.

skumt med ringen runt, har inte sett sådant förut.
Sedan vilka lager ska man välja, mekonomen har en sats för 1400kr. Biltema verkar inte ha i sortiment, bytdel.se tar 1000kr.

skumt med ringen runt, har inte sett sådant förut.
Jag tror på miss i monteringen om det bara höll 50 mil.Decimal wrote:En polare bytte till mekonomen lager och han kom ca 50 mil sedan var det totalhaveri av lagret. Han bytte sedan till biltemas lager och kör än på det.
Så kvaliten kan variera. Kan ha varit ett begagnat lager han fick?
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
- 406_Jonathan
Re: Hjullager Peugeot 407sw
Så då borde det vara typ likadant att byta på 407 som på 406? Inga direkta konstigheter eller?
Vad behöver man för hylsa till den stora muttern?
- 406_Jonathan
Glömde skriva att det är bak jag undrar över!406_Jonathan wrote:Så då borde det vara typ likadant att byta på 407 som på 406? Inga direkta konstigheter eller?
Vi har fått hem ett lager nu från Autofrance för 940:-. Av den nya muttern att dömma så är de 40mm, samma som 406.
Är det några konstigheter att byta bak på 407 om man bytt bak på 406?
- 406_Jonathan
Kikar lite på det nu men vågar inte riktigt skurva i sånt jag inte förstår mig på.
För att ta väck bromsok/skiva:
-Lossar man enklast de stora torx-skruvarna på baksidan som håller okhållaren? För att komma åt den undre måste man trycka undan handbromswiren lite. Hur? Lossa den lilla torx:en på oket?
-Eller kan man bara skruva ur de två sexkantiga skruvarna som håller oket på okhållaren? Hur funkar dem?

För att ta väck bromsok/skiva:
-Lossar man enklast de stora torx-skruvarna på baksidan som håller okhållaren? För att komma åt den undre måste man trycka undan handbromswiren lite. Hur? Lossa den lilla torx:en på oket?
-Eller kan man bara skruva ur de två sexkantiga skruvarna som håller oket på okhållaren? Hur funkar dem?

- 406_Jonathan
Skruvade av oket från okhållaren och tog väck beläggen, var inga konstigheter. Fick sedan av bromsskivan efter mycket 5-56 och många hammarslag. Hjullagret gick fint att byta och nu tycker jag bilen låter som den ska igen