Nya 95 vs 98

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Post Reply
Hasse63

Nya 95 vs 98

Post by Hasse63 »

sökte lite snabbt men hittade ingen tråd.

Har sedan det nya bränslet kom tyckt att bilfan inte gått som innan, så jag tankade 98-oktan i stället och har nu kört upp tankar och visst är det skillnad
:D

Frågan är om motorn tar mindre bränsle nu än tidigare eftersom oktan-halten är högre, och om man i slutändan tjänar nåt på det. Har ingen trippelmätare utan har bara kollat med GPS:en tidigare då drog den som minst 0,79

Nån som har testat?
Peugeot 605 SRTI 94
Amazon 69
____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Rx37

Re: Nya 95 vs 98

Post by Rx37 »

Hasse63 wrote:sökte lite snabbt men hittade ingen tråd.

Har sedan det nya bränslet kom tyckt att bilfan inte gått som innan, så jag tankade 98-oktan i stället och har nu kört upp tankar och visst är det skillnad

Frågan är om motorn tar mindre bränsle nu än tidigare eftersom oktan-halten är högre, och om man i slutändan tjänar nåt på det. Har ingen trippelmätare utan har bara kollat med GPS:en tidigare då drog den som minst 0,79

Nån som har testat?
Jag tyckte också min drog mera med 95 E10 så jag kör bara med 98 nu.
HellMek
Crew
Crew

Re: Nya 95 vs 98

Post by HellMek »

Rx37 wrote:
Hasse63 wrote:sökte lite snabbt men hittade ingen tråd.

Nån som har testat?
Jag tyckte också min drog mera med 95 E10 så jag kör bara med 98 nu.
Klart bilen drar mer bränsle med sämre soppa. Dvs bränsle med lägre energiinnehåll.

Har provat både, 95, 98 och V-power i min 405 och märker skillnad både på gång och förbrukning. Dock är inte förbrukningen så pass mindre med V-power än 95 att det är nån lönsamhet i det.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jag är lite fundersam på innehållet i E10, är ganska insatt i olika E85 kvalitéer pga olika mixar av blandnings och tändhjälpmedelskemikalier, men har inte kollat hur de blandar E10 än.

Förmodligen är mängden tillsatser minimal, vilket iofsig är bra för högprestandamaskiner då risken för okontrollerad förbränning blir mindre (finns olika åsikter om det också.... :lol:, men jag håller mig till den skolan iaf).

Men...

Tillsatsmedlen gör att motorn jobbar lite effektvare vid dellast, så förbrukningen borde bli mätbart högre om E10 är gjort som jag misstänker.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Rx37

Post by Rx37 »

Är det inte bara 10% etanol i E10 då medans det gamla var bara 5%? Så har jag förstått det iaf, varför skulle de blanda ut det med ännu mera ämnen?

Eller tänker du ännu mera avancerat?
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Själv kör jag min GTI16 på 0.7-0.75 liter milen med E10, vet inte om jag vågar testa riktig bensin... Kanske blir ännu lägre. :P

...Tänder iofs K-lampa på typ 2000 varv, jämn gas och uppförsbacke, kanske inte relaterat dock.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Här E10 börjat säljas ens en gång? Nu kör ju jag iofs. På diesel så jag skiter i vilket. Men förra gången det var på tapeten så konstaterades det ju att det inte var nåt datum för införandet fastställt och att det nog skulle dröja ett tag.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Skall vara den som gäller sedan ett par månader nu.

Största skillnaden på förbrukning kommer nog folk att märka vid kallstart på vintern tror jag iofsig, motorvärmare lönar sig mer och mer.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

SNILLET wrote:Skall vara den som gäller sedan ett par månader nu.
Säkert det? http://www.svenskbensinhandel.se/nya-branslet-drojer-3
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496