Hur ska man göra för att bäst köra in en ny?Mean Machine wrote: Påminn mig att inte köpa din bil beggad sedan. De ska väl köras in med lite lättare belastning än sådär.
Köra in ny bil
Köra in ny bil
Apropå detta:
Precious 206 rc 05 - Wroom
Tiken 306 s16 94 - Brööl
Tiken 306 s16 94 - Brööl
- Mean Machine
Re: Köra in ny bil
De handböcker jag har läst gör gällande att de första 1000 milen ska köras på max halvgas, inte låta motorn segdra och inte lasta fullt, etc, etc. Fast det kanske spelar mindre roll med nyare motorer, vad vet jag.T One wrote:Apropå detta:Hur ska man göra för att bäst köra in en ny?Mean Machine wrote: Påminn mig att inte köpa din bil beggad sedan. De ska väl köras in med lite lättare belastning än sådär.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Re: Köra in ny bil
Inte tusen mil inte. Men de första milen bör man väl ta det lite lugnare så lager osv får nötas in i ett lugnt tempoMean Machine wrote:De handböcker jag har läst gör gällande att de första 1000 milen ska köras på max halvgas, inte låta motorn segdra och inte lasta fullt, etc, etc. Fast det kanske spelar mindre roll med nyare motorer, vad vet jag.T One wrote:Apropå detta:Hur ska man göra för att bäst köra in en ny?Mean Machine wrote: Påminn mig att inte köpa din bil beggad sedan. De ska väl köras in med lite lättare belastning än sådär.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Det jag fick reda på när vi köpte vår bil var att motorer idag är redan inkörda så det är bara att ge sig ut o gasa. Någon här i klubben som jag pratade med bekräftade det men minns inte vem 
Men men, jag kan ha fel
*Peugeot 406 V6 -01*
*Peugeot 405 Mi16 -91 (till salu)*
Dan Jönsson - Peugeot Sport Club | CREW Ordförande
*Peugeot 406 V6 -01*
*Peugeot 405 Mi16 -91 (till salu)*
Dan Jönsson - Peugeot Sport Club | CREW Ordförande
- Mean Machine
Varenda instruktionsbok jag läst har den instruktionen i början, så mycket vet jag. Men som sagt, det gäller lite äldre grejer.T One wrote:Frågan känns intressant, för inte lämnas instruktioner när man köper/hämtar ut en ny bil.
Tusen mil på max halvgas skulle kunna vara rätt surt (oerhört långt) beroende på bil
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
Min säljare sa inget speciellt om inkörning, varken gör si eller så. Följer man serviceanvisningarna gäller alla garantier osv. För övrigt är första service på en GT vid 2000 mil, dvs nån form av service med oljebyte t ex görs inte längre efter kort tid.
//Linus 205 16v
205 16v rockade fett
405 Mi16 funkade som vinterbil
BMW e46 färdigutvärderad
508 SW GT rullar sen 1 augusti 2011
205 16v rockade fett
405 Mi16 funkade som vinterbil
BMW e46 färdigutvärderad
508 SW GT rullar sen 1 augusti 2011
Instruktionsboken? Det är den man bläddar i när man inte hittar reglaget för att få upp huven va?Mean Machine wrote:Varenda instruktionsbok jag läst har den instruktionen i början, så mycket vet jag. Men som sagt, det gäller lite äldre grejer.T One wrote:Frågan känns intressant, för inte lämnas instruktioner när man köper/hämtar ut en ny bil.
Tusen mil på max halvgas skulle kunna vara rätt surt (oerhört långt) beroende på bil
(Vore det viktigt skulle de säga nåt eftersom alla VET att ingen sitter i hallen och läser igenom den boken innan de rullar iväg...)
Ok. Under hur många mil bör man tänka såhär skulle du säga?Larzzon wrote:Undvik alltid segdragning!
Kör försiktigt tills oljan är uppe i temperatur!
Där efter full gas, gasspjället ska vara fullt öppet så mycket som möjligt.
Växla strax innan varvstoppet.
Och svårt att följa hela vägen om det är en automat
Precious 206 rc 05 - Wroom
Tiken 306 s16 94 - Brööl
Tiken 306 s16 94 - Brööl
Jag brukar köra de första 100milen så hårt det går.T One wrote: Ok. Under hur många mil bör man tänka såhär skulle du säga?
Det ger bra resultat, obefintlig oljeförbrukning, max effekt, lång livslängd mm..
Sedan bör man någon gång ibland köra bilen hårt för att få upp temperatur och bränna bort sot från ventiltallrikar och skaft. Mycket viktigt på motorer med direktinsprutning i förbränningsrummet då bränslet inte kan tvätta rent på baksidan av ventilen som på en motor med insprutning i insugsröret.
308 1,6T -10
OkLarzzon wrote:Jag brukar köra de första 100milen så hårt det går.T One wrote: Ok. Under hur många mil bör man tänka såhär skulle du säga?
Det ger bra resultat, obefintlig oljeförbrukning, max effekt, lång livslängd mm..
Sedan bör man någon gång ibland köra bilen hårt för att få upp temperatur och bränna bort sot från ventiltallrikar och skaft. Mycket viktigt på motorer med direktinsprutning i förbränningsrummet då bränslet inte kan tvätta rent på baksidan av ventilen som på en motor med insprutning i insugsröret.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Läste ju på lite om sånt innan jag fick 308:an, tänkte att jag skulle göra allt rätt osv. Visst finns det de som menar att en rå motor med moderna material i ska gå med så högt cylindertryck som möjligt så mycket som möjligt de första 20-30 milen för det är enligt dem det fönstret man har för att få en bra motor.
Samtidigt har motortillverkare och biltillverkare i alla tider, och vissa fortfarande, menat på att man ska köra lugnt de första 500 milen ungefär. I början, upp till ca 50 mil, ska man bara köra på högst ca 1/3 av maxbelastningen, gå upp till 1/2 när man kommer till 100 mil och köra hårdare och hårdare för att kunna gå på maxeffekt vid 500 mil. Det är väl lite olika från tillverkare till tillverkare med iofs.
Så skeptisk till enstaka motorbyggare jag är gick jag på det andra alternativet, trots att jag faktiskt inte tror det behövs nuförtiden, jag är övertygad om att man kan köra fullt med en gång om man vill.
Nu efter drygt 4000 mil så verkar det ju funkat, bilen har inte tagit nån olja att prata om, kanske nån dl mellan bytena. Den låter och går som den ska, kanske hade jag haft mer effekt om jag maxat från början, kanske hade den dragit mer? MCP:n jag hade innan tog ju faktiskt betydligt mer soppa och den lär inte varit snällt inkörd, demobil som den varit. Den tog nog mer olja med, men jag körde den bara 1300 mil så jag kan inte säga säkert hur det var med det.
Samtidigt har motortillverkare och biltillverkare i alla tider, och vissa fortfarande, menat på att man ska köra lugnt de första 500 milen ungefär. I början, upp till ca 50 mil, ska man bara köra på högst ca 1/3 av maxbelastningen, gå upp till 1/2 när man kommer till 100 mil och köra hårdare och hårdare för att kunna gå på maxeffekt vid 500 mil. Det är väl lite olika från tillverkare till tillverkare med iofs.
Så skeptisk till enstaka motorbyggare jag är gick jag på det andra alternativet, trots att jag faktiskt inte tror det behövs nuförtiden, jag är övertygad om att man kan köra fullt med en gång om man vill.
Nu efter drygt 4000 mil så verkar det ju funkat, bilen har inte tagit nån olja att prata om, kanske nån dl mellan bytena. Den låter och går som den ska, kanske hade jag haft mer effekt om jag maxat från början, kanske hade den dragit mer? MCP:n jag hade innan tog ju faktiskt betydligt mer soppa och den lär inte varit snällt inkörd, demobil som den varit. Den tog nog mer olja med, men jag körde den bara 1300 mil så jag kan inte säga säkert hur det var med det.
Claes B wrote:Läste ju på lite om sånt innan jag fick 308:an, tänkte att jag skulle göra allt rätt osv. Visst finns det de som menar att en rå motor med moderna material i ska gå med så högt cylindertryck som möjligt så mycket som möjligt de första 20-30 milen för det är enligt dem det fönstret man har för att få en bra motor.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Varför skulle man få mer effekt om man plågar skiten ur en motor då den är ny?
Den tanken skulle jag inte komma på ens i misstag heller...
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Googla på det, finns en hel del teorier om det. Och en hel del förståsigpåare som menar att det är så.Rx37 wrote:Varför skulle man få mer effekt om man plågar skiten ur en motor då den är ny?
Tyvärr har jag aldrig sett några belägg på det som bromspapper eller liknande.